ajánlóprogram építése a vállalkozásodhoz
Az ajánlóprogramok alkalmazása egy kiváló ügyfélszerzési megoldás tud lenni, ha a vállalkozásod üzleti modelljébe beilleszthető.
Ebben az anyagban átnézzük példákon keresztül, hogy milyen esetekben célszerű hozzáadni ajánlóprogramot a marketingedhez. Ezenkívül bemutatjuk a program kiépítésének technikai lépéseit is.
Az online értékesítés egyik fő nehézsége, hogy egy weboldalon keresztül rendkívül nehéz meggyőzni valakit a termékünk minőségéről, aki még egyáltalán nem ismeri a vállalkozásunkat.
Az emberek ritkán adnak fel rendelést a vállalkozásoddal való első találkozáskor, az ajánlóprogramok pont ezt a folyamatot tudják felgyorsítani.
Ennek a lényege, hogy bloggerek, influencerek vagy cégek promótálják a termékedet / szolgáltatásodat és a rajtuk keresztül érkező vásárlásokért cserébe jutalékot fizetsz nekik. Egy másik lehetőség az ajánlóprogramok használatára, ha a vásárlóid kapnak kedvezményt a következő rendelésükre az ajánlásért cserébe.
Az ajánlóprogramokról
bővebben
Ajánlóprogramot több különböző módon is tudunk készíteni – a kezdet kezdetén el kell dönteni, hogy melyik illik leginkább a Te üzleti modelledhez:
Refer a friend - Ebben az esetben a vállalkozás vásárlói ajánlják tovább az ismerőseiknek az oldalt, és ezért mind a ketten (az ajánló és az ajánlott is) kedvezményt kap jellemzően a vásárlásból.
Ez a megoldás nagyon széleskörűen használható webshopok esetében, különösen akkor, ha saját márkád van, és egy adott réspiac számára kínálsz termékeket, hiszen így tudod támogatni a "word of mouth" marketinget.
A képen csatolt példában a Mantraband oldalán elérhető hűség- és ajánlóprogram felületét látod. Nagyon szépen illeszkedik az oldalba, hiszen csak egy gombra kell nyomni az oldal bal alsó sarkában, hogy megjelenjen.
Nagykövet (Ambassador) program - Ebben az esetben a vállalkozás nem az összes vásárlójára, hanem közönséggel rendelkező influencerekre épít, akik megosztanak követőikkel egy kuponkódot, amiért a vásárlók kedvezményt, az ajánló pedig pénzbeli juttatást kap.
A különbség a "refer a friend"-hez képest, hogy ez sokkal inkább formalizált ajánlóprogram.
Például a Sand Cloud környezetbarát törölközőket és egyéb kiegészítőket áruló webáruháznál is van lehetőség nagykövetként regisztrálni.
Mivel a zero waste nagyon felkapott téma napjainkban (főleg a cég célpiacán, az USA-ban) és sokan blogolnak és posztolnak ezzel kapcsolatban, ezért logikus, hogy bárki regisztrálhat partnernek (ráadásul így nem a Sand Cloud-nak kell keresnie a lehetséges partnereket, a partnerek jönnek maguktól is).
Affiliate program - Jellemzően üzleti vagy szakmai környezetben működik, például vállalkozóknak szóló szoftvereket és képzéseket értékesítő vállalkozások rendszeresen használják ezt a modellt.
Ez lényegében egy hibrid a "refer a friend" és a nagykövet program között, mivel mind a termék / szoftver vásárlói használják, mind pedig "üzleti influencerek", akik a teljes vállalkozásukat arra építik, hogy tartalmat készítenek, vagy promóciókkal / együttműködésekkel szereznek vevőket az partnerprogram tulajának.
Jó példa erre a Traffic Secrets könyv affiliate oldala, ahol látszik a teljes funnel, és a díjazása a különböző upsellek eladásának - mind a könyv vásárlói, mind pedig üzleti influencerek ezeket a feltételeket kapják.
Hogyan néznek ki az ajánlóprogramok a gyakorlatban?
Az ajánlóprogramok közül az affiliate programok működése a legbonyolultabb a fent felsorolt 3 modell közül, ezért először bemutatjuk azt, majd kitérünk arra is, hogy a másik 2 modell miben különbözik ettől.
1. Az eladó és az affiliate partner megállapodik, hogy az eladó X% vagy X Ft jutalékot fizet ki az affiliate partnernek vásárlásonként (ez sokszor egy egyszerű regisztrációval történik).
2. Az affiliate partner kap egy linket vagy kupont (ami az eladó weboldalára vezet), ezt megoszthatja a saját követőivel. Ez a link egy egyedi azonosítót tartalmaz, az eladó később innen fogja tudni, hogy a partnertől jöttek bizonyos vásárlók.
3. Az affiliate partner megosztja a saját linkjét a követőivel (blogcikk, közösségi média poszt, email, ...).
4. Az affiliate partner egyik követőjének megtetszik az ajánlott termék, ezért rákattint a partner linkjére és megvásárolja az ajánlott terméket / szolgáltatást.
5. A vásárlás megérkezik az eladónak és megjelenik az affiliate szoftverben, majd az eladó kifizeti az affiliate partner jutalékát.
Miben más egy nagykövet program?
Az ajánlók személyén kívül (üzleti és szakmai partnerek helyett jellemzően influencerek a partnerek) leginkább az ajánlás mikéntjében különböznek a nagykövet és az affiliate programok.
Míg az affiliate programok esetében egy link segítségével tudja az affiliate partner követőit az ajánlott weboldalra irányítani, addig a nagykövet programok esetében az influencerek nem kapnak ilyen linkeket.
Ekkor általában inkább egy egyedi kuponkódot kap minden egyes nagykövet, amelyet megoszthatnak bármilyen közösségi média felületükön.
Ha valaki a nagykövet kuponkódját használja vásárlása közben, akkor a vásárló megkapja a kuponért járó kedvezményt, a nagykövet pedig az előre megbeszélt pénzbeli juttatást.
Miben más egy „refer a friend” program?
A „refer a friend” programok az ajánló személyében és a jutalmazásban térnek el leginkább az előbbi 2 modelltől.
Az affiliate és nagykövet programoknál jellemzően magas ismeretséggel rendelkező influencereknek és vállalkozásoknak van lehetőségük ajánlani az eladó weboldalát.
A „refer a friend” programok esetében a vállalkozás vásárlóinak van lehetőségük ajánlani a vállalkozás ajánlatait a saját barátaiknak és családtagjaiknak. Ebben az esetben általában kétfajta jutalmazásban részesülhetnek az ajánlók és az ajánlottak.
Egyrészt lehet fix összegű vagy %-os kuponokat adni a két félnek. Ekkor például mindkét fél kap egy-egy 15%-os kedvezményre feljogosító kupont (amelyet az ajánlott akár már az első vásárlása során fel is használhat).
Másrészt van lehetőség úgynevezett pontrendszerek használatára is. Ekkor az ajánló (és az ajánlott) minden egyes ajánlás után kap X pontot, a szerzett pontokat pedig fel lehet használni különböző kedvezményekre feljogosító kuponok kiváltására.
A „refer a friend” programok technikai lebonyolítására remek választás lehet a Stamped.io Loyalty and Rewards nevű szoftvere (hamarosan erről is elérhetővé válik anyag a tréningben).
Ebben az ajánláson kívül egyéb módokon, például a vállalkozás Facebook oldalának kedveléséért cserébe is szerezhetnek a vásárlók pontokat. A szerzett pontokat pedig be tudják váltani ingyenes szállításra, vagy különböző kedvezményekre feljogosító kuponokra.
Miért éri meg
ajánlóprogramot építeni?
Most már, hogy tisztáztuk, hogy pontosan hogyan is működnek a különböző ajánlóprogramok a gyakorlatban, nézzük meg, hogy miért érdemes neked is alkalmaznod ezt a vállalkozásodban:
Magas ROI: talán az egyik legnagyobb előnye, hogy csak a tényleges vásárlások után kell fizetned a partnereknek (az általad előre meghatározott összeget), így maximálisan a kezedben tarthatod az ügyfélszerzési költségeket.
Olcsón is el lehet kezdeni: mivel a partnereknek csak akkor kell fizetned, ha valóban vásárlásokat generálnak, ezért az elinduláshoz csak egy olyan szoftver beszerzésébe kell pénzt fektetned, amellyel az ajánlóprogramod technikai részét meg tudod valósítani.
Minden mérhető: a szoftvereken keresztül láthatod, hogy hány regisztrált partnere van a vállalkozásodnak, és hogy mennyi weboldallátogatót és tényleges vásárlót hoztak az egyes partnerek.
Magasabb megbízhatóság: mivel magas ismertséggel rendelkező bloggerek, influencerek és cégek ajánlják a termékedet, ezért idővel az emberekben nagyobb bizalom fog kialakulni a vállalkozásod felé.
Olyan vásárlókat érhetsz el, akiket máshogy nem tudnál: sok vásárló egyáltalán nem tölt idő közösségi médián, vagy hirdetésblokkolót használ, esetleg egyszerűen nem is gondolnál rá, hogy ők is a célközönségedbe tartoznak - az ajánlás segítségével viszont őket is elérheted.
És azt is nézzük meg, hogy mik azok a nehézségek, amelyek miatt célszerű megfontolnod, hogy tényleg érdemes-e a vállalkozásod mostani fázisában belekezdeni az ajánlóprogram kiépítésébe:
Nem működik minden vállalkozásnál - Bár a legtöbb vállalkozás üzleti modelljébe beilleszthető az ajánlóprogramok valamelyik fajtája, azonban ha nagyon alacsony a profitod az egyes eladásokon, akkor nem fogsz találni olyan jutalmazási rendszert, amely mellett profitos tudna maradni a vállalkozásod (és a partnereid is elégedettek lennének).
Abban az esetben sem ajánlott az ajánlóprogramok alkalmazása, ha nagyon általános termékeket értékesítesz, mivel az ilyen típusú termékeknél az emberek főként a saját preferenciáik és az ár alapján döntenek a vásárlás során.
Az ajánlóprogramok leginkább a szenvedélyes célközönségekre (niche-kre) épített vállalkozásoknál és saját márkás termékek értékesítése esetén működik a legjobban.
Nem induló vállalkozásoknak való - Az ajánlóprogramok teljesítménye kevésbé megbízható és jóval lassabban skálázható a fizetett hirdetésekhez képest, ezért nem érdemes a vállalkozás indulásakor túlságosan nagy hangsúlyt fektetni az ajánlóprogramok kiépítésére.
Ezenkívül szüksége van a vállalkozásnak valamilyen szintű márkaismertségre is ahhoz, hogy a partnerek ajánlják azt a saját követőiknek - ez pedig szintén az ellen szól, hogy a kezdet kezdetén az ajánlóprogramokra építs fő forgalom forrásként.
Aktív időbefektetést igényel - Annak ellenére, hogy csekély anyagi ráfordítás mellett is el lehet kezdeni építeni egy ajánlóprogramot, mind a program felépítése (megtervezése, technikai kivitelezése), mind az üzemeltetése (kapcsolattartás a partnerekkel, kifizetések, ...) sok időt vesz igénybe.
MEGJEGYZÉS: A „refer a friend” modellnél a felsorolt 3 nehézség csak nagyon minimális szinten van jelen.
Az ajánlóprogram megtervezése
Ahhoz, hogy egy ajánlóprogram sikeres legyen, először érdemes átgondolni néhány kulcsfontosságú dolgot.
1. Melyik ajánlóprogram modell illik legjobban a vállalkozásodhoz
A "refer a friend" modellt a legtöbb webshopnál könnyedén be lehet építeni a marketing stratégiába.
A nagykövet programokat leginkább az "Insta kompatibilis" termékeket áruló webshopok tudják alkalmazni. Ha a termékedet tudod értékesíteni Facebook és Instagram hirdetések segítségével, akkor ez lehet a legjobb választás a vállalkozásod számára.
Az affiliate programokat pedig legfőképp olyan vállalkozások tudják alkalmazni, amelyek üzleti vagy szakmai területen működnek és vállalkozóknak kínálnak különböző szolgáltatásokat, szoftvereket, illetve képzéseket.
Az egyes modellek tökéletesen működnek külön-külön is, azonban érdemes azt is megjegyezni, hogy – amennyiben indokolt – van lehetőség az egyes modellek együttes használatára is.
Mi például az A-LEVEL-nél egy hibrid megoldást dolgoztunk ki, ahol a „refer a friend” és az affiliate program megoldásait vegyítettük egymással.
Korábbi tréningjeink alapján azt láttuk, hogy az emberek szívesen ajánlják a tréningeket barátoknak és ismerősöknek, ezért egyértelmű volt, hogy a „refer a friend” modellt beépítjük az A-LEVEL marketing stratégiájába.
Mivel az elmúlt években sikerült jó kapcsolatot kialakítanunk különböző, hasonló témában tevékenykedő vállalkozásokkal, ezért az affiliate programot is aktívan tudjuk használni ügyfélszerzésre.
2. Mekkora jutalékot ajánlj fel a partnereknek
Az egyik legfontosabb eldöntendő kérdés a program megtervezésekor. Sajnos nem lehet azt mondani, hogy X% a legjobb megoldás mindenki számára, ennél jóval összetettebb a dolog – mint ahogy ez az online marketing világában lenni szokott.
Általánosságban azt lehet mondani, hogy affiliate program esetén 8% és 30% között van a jutalék mértéke a legtöbb vállalkozásnál. A „refer a friend” és a nagykövet programoknál nem lehet irányszámokat meghatározni a jutalmazással kapcsolatban. Ezeknél a jutalmakat 100%-ban a vállalkozásod és az értékesített termékek alapján kell egyénileg meghatároznod.
Ahhoz, hogy megállapítsd, hogy a Te vállalkozásodnál mekkora jutalék lehet a legjobb választás, két dolgot kell megvizsgálnod.
Először meg kell nézned, hogy a versenytársaid mekkora mértékű jutalékot fizetnek ki a partnereknek.
A másik fontos szempont a jutalék mértékének meghatározásához pedig természetesen a vállalkozásod profit rátája lesz. Ha például dropshipping rendszerben dolgozol 30%-os profit mellett, akkor nem alkalmazhatsz 30%-os jutalékot akkor sem, ha mindegyik versenytársadnál ezt láttad.
Az infotermékeket, szolgáltatásokat értékesítő vállalkozások ebből a szempontból sokkal jobb helyzetben vannak, azonban ebben az esetben sem érdemes 30% fölött meghatároznod a jutalékot (csak akkor, ha nagyon jó indokod van erre).
MEGJEGYZÉS: amennyiben magas a visszatérő vásárlók aránya, vagy havi feliratkozásos rendszerben üzemelteted vállalkozásodat, érdemes inkább az LTV figyelembevételével meghatároznod a jutalék mértékét. Ellenkező esetben nyugodtan veheted számításaid alapjául a vállalkozásodban jellemző AOV-t.
3. Kik legyenek a partnereid
Szintén fontos az elején kitalálni, hogy kik legyenek a partnereid – és ezt nem úgy kell érteni, hogy PONTOSAN kik legyenek.
Át kell gondolni azt, hogy milyen területen tevékenykedő bloggerekkel, influencerekkel és cégekkel szeretnél együtt dolgozni.
Például egy környezetbarát termékeket áruló webshopnak célszerű zero waste-tel, környezettudatossággal foglalkozó influencereket és bloggereket keresni partneri kapcsolatra, egy utazási kiegészítőket áruló webshopnak pedig leginkább az utazó blogok és utazási irodák lehetnek a legjobb potenciális jelöltjei.
MEGJEGYZÉS: Magyarországon nagyon nehézkes magánszemélyeknek kifizetni az affiliate program keretein belül összegyűlt jutalékokat (mivel lényegében be kell vonnod őket a bérszámfejtésedbe, ami a könyvelőnek jelentős munka, valamint a jutalékot SZJA és SZOCHO terheli), ezért ha a vásárlóidat szeretnéd jutalmazni az ajánlásokért cserébe, akkor inkább a „refer a friend” modellt alkalmazd.
Affiliate WP
Használata
Mi az Affiliate WP nevű szoftvert használjuk és ajánljuk az affiliate és nagykövet programok technikai lebonyolítására.
Bár a „refer a friend” programok technikai lebonyolítása is lehetséges az Affiliate WP használatával, azonban (amennyiben CSAK ezt az ajánlóprogram modellt szeretnéd alkalmazni), akkor erre a célra inkább a Stamped.io Loyalty and Rewards nevű szoftverét ajánljuk, ami legfőképp az ilyen típusú programokra lett kitalálva.
Azért az Affiliate WP-re esett a választásunk, mert egyszerűen integrálható WooCommerce-szel, segítségével egy helyen láthatóak és kezelhetőek az affiliate partnerek, valamint a partnerek kifizetése is könnyen megoldható a szoftveren keresztül.
A legolcsóbb csomagjukat évente 149$-ért lehet megvásárolni, ami bár elsőre soknak tűnhet, azonban ez havi szinten nagyjából egy 3.500 forintos kiadást jelent, amit akár 1 ajánlás útján jött vásárlás meg is téríthet.
A leginkább logikus választás azonban a 299$-os csomagjuk lehet, amellyel rengeteg hasznos extra funkció válik elérhetővé (ismétlődő jutalékok, többlépcsős jutalékrendszer, …), ráadásul ezzel a csomaggal akár 10 weboldalra is fel lehet tenni a szoftvert.
Az Affiliate WP-t alapvetően csak WordPress alapú weboldalakra lehet telepíteni, azonban minden platformra találni megfelelő alternatívát.
Shopify oldal tulajdonosoknak a Referral Candy nevű app lehet a legjobb választás, míg a Shoprenter felhasználóknak a Gold előfizetési szinten elérhető egy saját „Hűségpont- és affiliate rendszer”.
Az Affiliate WP
felépítése
Az Affiliate WP 1+1 főelemből áll össze a partnerek számára – azonban ennél kissé bonyolultabb az egésznek a backend része.
Az első főelem az Affiliate Area.
A regisztrált partnerek itt tudnak bejelentkezni, majd ezt követően itt tudják nyomon követni, hogy mennyi látogatót és vásárlót generáltak eddig, van-e kifizetetlen jutalékuk, valamint a szükséges saját linkeket is itt tudják legenerálni ahhoz, hogy azt meg tudják osztani a weboldalukon / közösségi média oldalukon.
A második főelem az affiliate partner regisztrációs felület.
Alapvetően 3 különböző módja van annak, hogy hogyan lehet valakiből partner az ajánlóprogramban:
- Manuálisan hozzáadod az adott bloggert / influencert / céget a partnereid közé.
- Minden vásárlódból automatikusan partner lesz (ugye ez a „refer a friend” modell).
- Engedélyezed, hogy bárki tudjon regisztrálni partnernek (ekkor arra is van lehetőséged, hogy csak akkor legyen sikeres a regisztráció, ha azt manuálisan jóváhagyod).
Affiliate WP
áttekintése
Az Affiliate WP telepítése után megjelenik a Vezérlőpult bal oldalsávjában egy AFFILIATE PARTNEREK nevű menüpont, a továbbiakban minden beállítást itt végezhetsz el. Röviden bemutatjuk az egyes almenüpontokat, majd a legfontosabb beállításokat is.
Itt jelenik meg az összes olyan vásárló, akik egy affiliate linken keresztül vagy egy nagykövet kuponkódjának használatával vásároltak.
Ezen kívül itt még arról is kaphatsz információkat, hogy milyen terméket vásároltak meg, melyik partner ajánlásán keresztül jött a vásárlás és ez után mekkora jutalékot kell fizetni a partnernek.
Itt tudod kifizetni a partnereidnek a felgyülemlett jutalékokat, valamint itt láthatod korábbi kifizetéseidet. Érdemes a kifizetéseknél egy minimum összeget beállítani, hogy csak afölött történjen meg a partnerek kifizetése – nyilván nem érdemes 100-200 forint jutalékot kifizetni, ekkor magasabb lenne a banki költség, mint maga a jutalék.
A partnerek kifizetését érdemes 2 hetente vagy havonta megcsinálni, így ez idő alatt folyamatosan gyűlhet a jutalék a partnerek „számláján”.
MEGJEGYZÉS: Az A-LEVEL-nél a kifizetések havonta történnek, és a kifizetés minimális összege 6 000 Ft.
Itt az egész ajánlóprogramra vonatkozóan tudsz különböző riportokat készíteni. Lehet szűrni általunk megadott időszakokra, továbbá bizonyos affiliate partnerek statisztikáira, de a látogatások és a vásárlások alakulását is nyomon lehet követni a riportok menüpontban.
Lényegében minden egyes apró részletet láthatsz az ajánlóprogramoddal kapcsolatban.
Affiliate WP
beállítások
Mivel minden ajánlóprogram modell és vállalkozás esetében más-más beállítások szükségesek, ezért az egyes beállítások csak nagy vonalakban lesznek bemutatva. A beállításokon kívül néhány nagyon hasznos extra hozzáadható funkcióról is olvashattok.
Az Affiliate WP konfigurálását a BEÁLLÍTÁSOK menüpontra kattintva kezdhetjük meg.
Az ÁLTALÁNOS fülön a legfontosabb először megadni az Affiliate WP-hez tartozó licensz kulcsunkat (1), majd beállítani az általános jutalék mértékét (2) – a jutalék mértéke termékenként és partnerenként külön-külön is beállítható. Ezek után érdemes átgondolni, hogy a jutalék alapjába beletartozzon-e a szállítási költség, illetve a vásárláshoz kapcsolódó ÁFA (3) – általában az értékesítés nettó, szállítási költséggel csökkentett végösszegéből célszerű számolni a jutalékot.
Az INTEGRÁCIÓK fülön kiválaszthatjuk, hogy melyik bővítményekkel szeretnénk összekapcsolni az Affiliate WP-t. Rengeteg lehetőséget kínálnak fel, azonban az esetek többségében elegendő lesz csak a WooCommerce-szel való összekötés.
Az EMAIL fülön a partnereknek kiküldött sablon emaileket lehet testre szabni.
Az EGYÉB fülön található beállításokat érdemes még nagyon alaposan átnézni. Itt van lehetőség beállítani például, hogy az emberek és a cégek regisztrálhatnak-e maguk a programba (1), valamint azt is, hogy az új vásárlókból automatikusan legyen-e partner (2).
Ezeket természetesen mindenkinek a saját üzleti modellje alapján kell beállítani, de roppant hasznos, ha az ember tisztában van ezekkel.
extra funkciók elérhetővé tétele Add-onok segítésével
Az Affiliate WP rengeteg hasznos extra funkcióval egészíthető ki. Ezek az extra funkciók az Affiliate Partnerek – Add-ons menüpont alatt érhetőek el.
Az add-on-ok használatához le kell tölteni az add-on fájlját az Affiliate WP oldaláról, majd azt bővítményként fel kell tölteni a saját weboldalra. A telepítés után az Affiliate Partnerek – Beállítások menüpontban meg fog jelenni egy új fül az add-on nevével. Az új funkció egyes beállításait itt lehet konfigurálni.
Sajnos az összes add-on bemutatására nincsen lehetőség, mivel 17 ingyenes és 15 prémium add-on-nal tudjuk jelenleg kiegészíteni az alap funkciók listáját. A legfontosabb add-on-ok a következők:
Affiliate Product Rates: segítségével minden egyes partnernél külön-külön meghatározhatod, hogy X, Y és Z terméknél mekkora jutalékot kapjon.
Recurring Referrals (PRO): feliratkozásos rendszerek esetén javasolt a használata. Ha be van kapcsolva ez az add-on, akkor az affiliate partner az ajánlott feliratkozásának megújulásakor újra megkapja a vásárlás után a jutalékot.
Lifetime Commissions (PRO): amennyiben egy partner linkjén keresztül vásárol valaki, akkor annak a vásárlónak az összes jövőbeli vásárlása után jutalékot kap az adott partner, ha ez az add-on be van kapcsolva.
Bár előfordulhat, hogy bizonyos vállalkozások számára ez egy hasznos funkció lehet, azonban a Lifetime Commission alkalmazása esetén megvan a lehetősége annak, hogy olyan vásárlások után is fizetni kell a partnernek a jutalékot, amelyek már valójában nem is rajta keresztül érkeztek.
Tiered Affiliate Rates (PRO): segítségével többszintű jutalékrendszert lehet kiépíteni, vagyis lehetővé teszi, hogy egyre magasabb és magasabb jutalékot kapjanak a partnerek a sikeres ajánlások számának növekedésével párhuzamosan.
Jó példák Ajánló-programok almazására
Shopify
A jelenleg piacvezető Shopify marketing stratégiájának egyik alappillére az affiliate marketing.
Ahhoz, hogy valakiből affiliate partner lehessen, nincs másra szükség, mint legalább 1 aktív Shopify előfizetésre.
Mivel a platform felhasználói mind vállalkozók és léteznek nagy közönséggel rendelkező, (más online vállalkozók számára) sok tartalmat, tanfolyamot készítő guruk, ezért remek lehetőség a Shopify számára, hogy rajtuk keresztül szerezzenek ajánlásokat.
Aki nem ismerné a Shopify rendszerét: a Shopify-ra való regisztráció után 14 napig ingyenesen lehet használni a platformot, majd ezt követően különböző havidíjas csomagajánlatok közül választhatnak a felhasználók. Jelenleg a legolcsóbb havonta 29$-ba kerül, a legdrágább csomagjuk ára pedig havi 2000$ fölött van.
Az affiliate partnereik minden sikeres ajánlás után 200%-os egyszeri jutalékot kapnak. Ez azt jelenti, hogy az ajánlott által választott csomag havidíjának kétszeresét fizetik ki a partnereknek azután, ha az ajánlottjuk legalább 2 hónapon keresztül előfizetett a Shopify egyik csomagjára. A leggyakrabban a 29$-os csomaggal szoktak kezdeni a felhasználók, így általában 58$ jutalékot kap az affiliate partner 1-1 sikeres ajánlása után.
Látható, hogy egy nagyon jól kitalált ajánlatot kínálnak az affiliate partnereknek. A 200%-os jutalék (még a legolcsóbb csomag választása esetén is) elég magas ahhoz, hogy a partner kellőképpen motivált legyen, a minimum 2 havi előfizetés pedig egy logikus szabály az esetükben, mivel így mindenképpen csak nyerhetnek 1-1 ajánláson (ezzel kerülik el, hogy halomra előfizessenek a partnerek a saját linkjükön keresztül, felvegyék a jutalékot, majd rögtön, még abban a hónapban le is mondják az előfizetést).
És hogy mennyire sikeres az általuk kitalált (és letesztelt) affiliate rendszer? Annyira, hogy 2018-ban több, mint 100 millió dollár jutalékot fizettek ki a partnereik felé. Ez azt jelenti, hogy csak affiliate marketingből több, mint 1 700 000 felhasználót szereztek egy éven belül minimális költségekkel (ugye a jutalékok kifizetését az ajánlott első 2 havi befizetéséből finanszírozzák).
Sikerességükben nagy szerepet tölt be, hogy rendszeresen osztanak meg az affiliate partnerekkel hasznos anyagokat és blogcikkeket arról, hogy hogyan tudnak egyre több és több sikeres ajánlást és ezzel jutalékot elérni.
MVMT
Az MVMT egy elsősorban megfizethető árú luxuskarórákat értékesítő vállalkozás. A célközönségük leginkább azok a 20-on éves fiatalok, akik szeretnének órát vásárolni, azonban nem engedhetik meg maguknak a többezer dolláros példányokat.
A marketing stratégiájukba mind a 3 ajánlóprogram modellt beépítették.
A „refer a friend” programjuk keretein belül az ajánló és az ajánlott is 15$-15$ kedvezményre feljogosító kupont kap, az affiliate partnereik pedig minden vásárlás után 10% pénzbeli juttatásban részesülnek.
A 3 közül a nagykövet programjuk a legeredményesebb.
Kezdetben – nagyobb tőke hiányában – csak kisebb influencereket kerestek meg, akik jellemzően 30 000-500 000 követővel rendelkeztek. Az egyes nagyköveteknek külön-külön határozták meg a vásárlások utáni jutalék mértékét a követőik száma alapján.
Egy idő után akkora lett a programjuk, hogy nem nekik kellett keresniük potenciális nagyköveteket, hanem már az influencerek maguk jelentkeztek a programba (ezzel lényegében a nagykövet programok egyik legnagyobb hátrányát ki tudták iktatni).
2018-ban például már 3300 influencer vett részt a programban. A jól összerakott marketingstratégiának köszönhetően (amelynek szerves része volt a 3 különböző ajánlóprogram) 5 év alatt sikerült eladniuk több, mint 1.5 millió terméket és átlépniük a 100 000 000$-os árbevételt.
Airbnb
Az Airbnb marketing stratégiájának elsőszámú eszköze az ajánlóprogramjuk, ők a „refer a friend” modellt találták a leghasznosabbnak az esetükben.
Amennyiben valaki beregisztrál egy aktív felhasználó affiliate link-jén keresztül és lefoglalja első szálláshelyét, akkor akár 18 000 Ft értékű utazási kupont kaphat az ajánló és az ajánlott is. Egy szállásadó ajánlásáért cserébe pedig 15$ értékű kupon illeti az ajánlót.
Az Airbnb nyújtotta lehetőségek sokak számára újak és idegenek. Jogosan merülhet fel a kérdés azokban, akik még nem használták ezt a szolgáltatást, hogy „Ó, akkor én most valaki másnak a lakásában fogok lakni?”.
Valamint az emberek azzal kapcsolatban is szkeptikusak szoktak lenni, hogy mennyire biztonságos és megbízható ez és olyan fontos dolgokat nem tudnak még például, hogy hogyan juthatnak be a kibérelt apartmanba, vagy hogy mi van akkor, ha mégsem tudnak elmenni a lefoglalt szállásra.
Lényegében a megfelelő tájékoztatás hiánya mellett rengeteg bizalmi kérdés merülhet fel azokban, akiknek még idegen ez a fajta szolgáltatás.
A jelenleg is futó ajánlóprogramjuknál azért a „refer a friend” modellt választották, mert a tapasztalataik alapján a felhasználóik sokkal jobban tudják bemutatni a barátoknak, ismerősöknek az Airbnb előnyeit és tisztázni minden felmerülő kérdést és kételyt, mint saját maguk.
A program sikerességét leginkább abban tudják mérni, hogy hány, az ajánlóprogramon keresztül érkező új felhasználó foglal először szállást Airbnb-n. Ez a szám (bár konkrét adatokat nem osztottak meg ezzel kapcsolatban) éves szinten 900%-kal nő, ezzel nagyságrendekkel megelőzve az összes többi marketingcsatornát.