Instagram 101
INSTAGRAM 101: Az alábbi anyagban pontról pontra bemutatjuk a vállalkozásod Instagramra való regisztrációjának fontosságát és folyamatát, valamint részletesen szemléltetjük egy poszt különböző elemeit, így akár teljesen kezdő Instagramozóként is már a kezdetektől, a vállalkozásod céljainak megfelelően alakíthatod ki a jelenléted ezen a felületen.
Ebben az anyagban ismertetjük a különböző módszereket, amivel idő- és energia pazarlása nélkül kezdhetsz hozzá a leghűségesebb követőtáborod kialakításához és leírjuk azt is, hogy ez hogyan fogja elősegíteni az online vállalkozásod sikerét hosszútávon. Arról is szó lesz, hogy milyen módszerekkel találod majd meg célközönséged a felületen és bemutatjuk az alkalmazásokat, amelyeket mi is használunk a tartalmaink szerkesztésére, időzítésére.
- Miért hasznos a vállalkozásom számára az Instagram jelenlét?
- Instagram alapfogalmak
- Első lépések
- Instagram stratégiád kialakítása
- Instagram algoritmus megértése
- Tippek Instagram tartalmak fotózásához
- Általános javaslatok a megfelelő tartalmak kialakításához
- Esettanulmányok első posztjaid elkészítéséhez
- Carousel poszt készítése
MIÉRT HASZNOS VÁLLALKOZÁSOM SZÁMÁRA AZ INSTAGRAM JELENLÉT?
Még mielőtt azonban belevágunk az Instagramot bemutató anyagba, pár dolgot mindenképpen érdemes előre letisztáznunk ezzel a közösségi média felülettel kapcsolatban;
Az Instagram felülete kiválóan alkalmas közösség építésére, amit a vásárlók és a vállalkozás közös értékeire fektethetsz, azonban, ha az a terved, hogy direkt eladásokat generálj, akkor próbálozásod sikertelen lesz. Az Instagram felületén érdemes 80 %-ban értéket adni és 20 %-ban kérni (tehát vásárlásra ösztönözni) a vásárlóktól.
Marketing kivitelezőként vagy tanácsadóként irányítsd közönséged a bio-dban elhelyezett linkkel egy csaliajánlatra, így profilod látogatói gyorsan email feliratkozóiddá válhatnak.
Bizalmat kelt az érdeklődőben és keresni fogják vállalkozásodat az Instagram felületén. Ha nem találják meg profilodat ezen a felületen, az nagy valószínűséggel valamennyi bizalmatlanságot fog okozni bennük.
Nem nagy probléma, ha nem ezen a felületen tervezel a legaktívabban jelen lenni vállalkozásoddal, de érdemes legalább az alapvető információkat feltüntetni és heti pár poszttal jelezni, hogy a vállalkozásod aktívan működik.
Az Instagram pár éve lehetőséget biztosít termékek megjelölésére, annak akár egykattintásos megvásárlására. Ehhez a funkcióhoz hozd létre Facebookon a termékkatalógusod, szinkronizáld termékeidet és leírásaikat a weboldaladról.
Szinte már trenddé vált, hogy a népszerű felhasználók megosztják a vásárlásaikat és véleményüket magáról a termékről a felületen. Ez a trend számodra, mint vállalkozó számára borzasztóan hatásos vevőcsalogató tényező lehet. Bíztasd vásárlóidat a tőled vásárolt termék véleményezésére, megosztására egy kedvezményért vagy ajándékért cserébe, és használd fel a vásárlóid által gyártott tartalmakat oldaladon.
Amennyiben meggyőztek a fenti érvek az Instagram felületére való regisztrációra, kövesd az alábbiakban részletesen bemutatott lépéseket és regisztráld vállalkozásodat az Instagram felületére.
instagram
alapfogalmak
Profil: Bemutatkozásod, a kiposztolt képeid, profilképed összessége, maga az egész oldalad.
Bio: Profilodon található bemutatkozás rész.
Link a bioban: A bemutatkozás alatt található egyetlen link, ez általában a webshopodba vagy csaliajánlatra vezet.
Feed: Instagram hírfolyamra kiposztolt képeid összessége.
Story: Profilképedre kattintva 24 óráig megtekinthető, általában informális tartalom a márkáról.
Highlight: Olyan sztorik, amelyeket elmentesz, hogy a látogatóid 24 óránál tovább megtekinthessék azt. Ezek a mentett sztorik a bemutatkozásod alatt egy sorban helyezkednek el.
Highlight borítókép: Az elmentett sztorik borítójaként beállított esztétikusabb megjelenésű borító.
első lépések
Instagram profilt ezen a linken keresztül tudsz készíteni.
Írd be a kért adataidat és válassz egy felhasználónevet a vállalkozásod számára. Fontos, hogy törekedj arra, hogy ugyanazt a nevet használd a közösségi média felületeken és a weboldaladon is.
Természetesen a legoptimálisabb az, ha a bármilyen változtatás nélkül, vállalkozásod nevével tudsz regisztrálni az Instagramon, azonban előfordulhat, hogy a kiválasztott felhasználónév már foglalt.
Mit tegyek, ha a felhasználónév, amit használni szerettem volna már foglalt?
Semmiképp se ess pánikba, könnyedén orvosolni lehet ezt a problémát egy alsóvonal vagy pont beillesztésével. Ezzel a fogással már egy új névvariációt kreálsz, így az Instagram már engedélyezni fogja a módosított felhasználónév használatát.
Terra Case márkánk regisztrációjánál nekünk is meggyűlt a bajunk a felhasználónév kiválasztásával, mivel a @terracase felhasználónév már foglaltnak bizonyult, ezért úgy döntöttünk, hogy a @terracase.hu felhasználónevet fogjuk használni Instagram jelenlétünkhöz.
Attól függően, hogy webshopként vagy tanácsadóként regisztrálsz a felületre más és más profilkép lehet megfelelő számodra.
Webshopként egyszerűen állítsd be a logódat, viszont ha tanácsadóként egy rólad készült képről ismernek fel az érdeklődők, akkor az a kép lesz a jó választás.
Egyszerűen kattints a profilképedre és az applikáció azonnal felajánlja a PROFILKÉP BEÁLLÍTÁSA (Add Profile Photo) lehetőséget.
Vállalkozásod professzionális megjelenéséhez érdemes, egy hivatásos fotóssal készíttetni magadról pár, jó minőségű fényképet, amelyeket majd felhasználhatsz a weboldaladon és profilképként a közösségi média felületeiden.
Professzionális fotózáshoz például ezen a linken találsz fotóst.
Az lenti példákon keresztül bemutatjuk, hogyan néz ki egy logó, mint Instagram profilkép, illetve találsz példákat, ahol magáról a szolgáltatóról készült fénykép a vállalkozás profilképe, s ez az a kép, amiről a márkáját felismerik.
Instagram bio-d, vagyis bemutatkozásod elkészítésénél fontos, hogy a következő kérdésekre érdemes válaszolnod:
- Ki vagy?
- Mit csinálsz?
- Van valami különleges abban, amit csinálsz?
- Mi az amiben te más vagy, mint a versenytársaid?
- Hogyan teszed azt?
A fenti kérdések megválaszolásával szinte megelőzöd az érdeklőt, akinek így fel sem kell tennie ezt a kérdéssort önmagának. Mivel a felhasználható karakterek limitáltak, így érdemes röviden és tömören összefoglalni az üzenetedet.
Instagram fiókod létrehozásának legvalószínűbb célja, hogy vállalkozásodnak több eladást generáljon, ezért elengedhetetlen, hogy feltüntesd weboldalad és minden más elérhetőségedet Instagram profilodon.
Mivel 10 000 követőszám alatt jelenleg csupán egyetlen lehetőséget ad az Instagram bármilyen link feltüntetésére profilonként, ezért ezt érdemes tudatosan használnod a jövőben is.
A regisztrációt követően az Instagram automatikusan személyes fiókot hoz létre a számodra, azonban ezt vállalkozóként kiemelkedően fontos üzleti fiókra váltani, az elemzések és statisztikák elérése érdekében.
Ennek a beállításához kattints a profilodon szendvics ikonra a jobb felső sarokban, majd a BEÁLLÍTÁSOK/FIÓK/VÁLTÁS ÜZLETI FIÓKRA lépésekkel jutsz el ehhez a lehetőséghez.
Ezután majd meg kell adnod, hogy vállalkozásod milyen kategóriába esik bele, itt értelemszerűen a legközelebb álló opciót válaszd ki.
Ahhoz, hogy az Instagram fiókodat összekapcsold a Facebook oldaladdal, hasonlóan, mint az előzőekben a szendvicsikonra kell kattintanod, majd a BEÁLLÍTÁSOK/FIÓK/HOZZÁKAPCSOLT FIÓKOK alatt megtalálod a FACEBOOK
Instagram stratégiád kialakítása
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy miért érzed szükségesnek a vállalkozásod Instagram jelenlétét!
Forgalmat szeretnél irányítani a weboldaladra vagy blogodra? Bővíteni szeretnéd az email listád? Közösséget építenél a márkád köré?
Milyen üzenetet szeretnél átadni az érdeklődőknek? Mi a márkád küldetése?
Tűzz ki magad elé egy célt (például forgalom irányítása egy bizonyos termékcsoportra vagy tanácsadó/marketinges esetén forródrót ajánlatra) és ennek a célnak a tudatában készítsd el posztjaid. Az eredményeidet rendszeres időközönként ellenőrizd és javítsd a stratégiádat ennek megfelelően.
Például:
Adott egy Zero waste termékeket forgalmazó márka, amely épp csak regisztrált az Instagram felületére.
Ezen a példán keresztül pontról pontra bemutatjuk, hogy miként lenne érdemes ennek az új márkának felépíteni az Instagram jelenlétét a kezdetektől fogva:
- Célközönség meghatározása (kinek szeretnénk eladni), célok meghatározása (követőszám, megjelenésszám, stb.) , hashtag csomagok összegyűjtése a főbb tartalmakhoz
- Első posztok (9-12 db) elkészítése (bemutatkozás, termék posztok, esetleges vásárlói visszajelzéses poszt, stb.). Erre a linkre kattintva találsz tartalomelemzéseket, amelyeket mintaként felhasználhatsz alapvető feeded kialakításához.
- Highlightok kialakítása tudatosan formált sztorik elkészítésével (rólunk, küldetésünk, vásárlói visszajelzések, a kulisszák mögött, stb.)
- Interakciózás megkezdése: keress fel olyan profilokat, amelyek hasonló célközönséggel rendelkeznek, mint a saját vállalkozásod. Kattints az egyik utolsó bejegyzésükre, nézd meg, hogy kik azok, akik kifejezték érdeklődésüket a téma iránt (like, komment, ismerős taggelése) és keresd fel profiljukat, kedveld képeiket, kommentálj, esetleg írj nekik privát üzenetet, ahol bemutatod a márkád és megkérdezed, hogy van-e bármilyen kérdése, amelyben a segítségére lehetsz.
- Pár száz követő megszerzése után érdemes elkezdeni időnkénti (nem túl gyakori, havonta kb.1x) nyereményjátékot indítani és influencerekkel való együttműködésbe kezdeni.
Az első 9-12 tartalom posztolása után, nem kell feltétlenül napi rendszerességgel posztolnod, általánosan elég, ha heti maximum 3-4 bejegyzés jelenik meg a feededen, azonban sztorikat akár napi rendszerességgel is készíthetsz.
A vállalkozásod Instagram jelenlétének sikerességéhez kevés, ha csupán képeket posztolsz; légy a közösség aktív tagja, üdvözöld új követőidet privát üzenettel, ossz meg és lépj interakcióba (kedveld, kommentáld) mások tartalmait is. Jutalmazhatod aktív követőidet, vásárlóidat posztjaik sztoridba helyezésével, kérdéseidre adott válaszaik megosztásával is.
Indíts közvéleménykutatást az Instagram sztoridon keresztül, oszd meg az eredményeket, a válaszolóknak köszönd meg, hogy időt szántak és reagáltak a kérdésedre.
Az Instagram nem egy gyorsan megtérülő befektetés, azonban, ha kitartó vagy és bemutatod vállalkozásod emberibb, közvetlenebb oldalát, meg fog térülni a befektetett idő és energia.
Instagram algoritmus megértése
Az elsődleges és legfontosabb dolog, amit meg kell értenünk az Instagram algoritmusával kapcsolatban, hogy a célja, hogy minél több felhasználót, minél több ideig a felületén tartson, mert minél több időt tölt a felhasználó az applikációban, annál több reklámot tud mutatni az Instagram az egyes felhasználóknak.
Ezt figyelembe véve már könnyű megérteni, hogy az Instagram algoritmusa azt a profilt jutalmazza (azzal, hogy a posztjait több felhasználónak mutatja meg), amelyik az egyes felhasználókat hosszabb ideig szórakoztatja, több ideig tartja az applikáció használatában.
Miután kiposztolsz egy tartalmat az Instagram mikrotesztelni fogja azt. Mit is jelent ez pontosan?
A követőid körülbelül 10 %-ának megmutatja a tartalmadat és megfigyeli, hogy a 10 %-ból mennyien lépnek interakcióba a tartalommal. E tesztelés alapján dönti el az algoritmus, hogy tartalmad milyen minőségű, mennyire éri meg azt megmutatni több felhasználónak. Ez a mikrotesztelés körülbelül a posztolás után 30 – 120 percig tart.
Mit tehetsz annak érdekében, hogy a mikrotesztelés ideje alatt posztod minél jobban szerepeljen?
Olyan időpontban posztolj, amikor célközönséged valószínűleg az Instagram felületét használja (ezt az adatot eléred 100 követő után az ELEMZÉSEK fül alatt az applikációban).
Olyan időpontban posztolj, amikor célközönséged valószínűleg az Instagram felületét használja (ezt az adatot eléred 100 követő után az ELEMZÉSEK fül alatt az applikációban).
Több olyan alkalmazás létezik, amely segítségedre lesz, hogy ne kelljen minden nap az óramutató állását figyelni a posztolási időpont miatt. Mi a Later-t ajánljuk, mivel a kezelőfelülete egyszerűen használható, valamint egy fiókhoz ingyenesen használható havi 30 db posztoláshoz.
Posztolás után legyél aktív a felületen
Like-olj, kommentálj, üzenj és válaszolj az üzenetekre, ezzel is 'odahívva' a figyelmet, a követőidet az új tartalomhoz.
Használj a témának megfelelő hashtageket
A hashtagek úgynevezett keresőcímkék (mint a SEO-ban a kulcsszavak), amelyek alapján egy bizonyos témakörre rákereshet az Instagram felhasználó.
A hashtagcsomagnak (a hashtagek összessége, amit egy adott posztban használsz) mindig igazodnia kell a képen látható környezethez, tárgyakhoz. Érdemes legalább 10 db, maximum 30 db hashtaget felhasználnod posztjaidhoz, így a témában kutakodó érdeklődő könnyedén megtalálhatja a posztodat.
Tapasztalatok alapján azt mondanánk, hogy nem feltétlenül kell minden a képen látható tárgyat megemlíteni a hashtagekben, inkább próbáld azt átgondolni, hogy egy látogató, aki érdekesnek találhatja a posztodat, vajon milyen érdeklődési körrel rendelkezhet, milyen témára keresne rá.
Például, ha bambusz fogkeféket árulsz és ez is szerepel a posztod képén, természetesen a hashtagek között legyen #bambuszfogkefe, de például érdemes használnod a #fenntarthatóság #hulladékmentes #tudatoséletmód #környezettudatos stb. általános témára utaló hashtageket is.
A hashtagek elhelyezéséről megoszlanak a vélemények. Többen azt gondolják, hogy nem esztétikus a képleírásba betenni a hashtageket, ezért az első kommentbe posztolják azt, mások pedig nem gondolják ezt problémának.
A Terra Case márkával mi a kompakt megoldásokat részesítjük előnyben, így a képleírásban találhatóak a hashtagcsomagok. Amennyiben úgy döntesz, hogy az első kommentbe teszed a keresőcímkéket, tartsd szem előtt, hogy a posztolás után érdemes azonnal hozzáadni a hashtageket, mivel a mikrotesztelés a megjelenés időpontjával elindul és hashtagek nélkül biztosan károsodik a tartalom lehetséges teljesítménye, elérése.
Használj magas minőségű esztétikus képeket
Az Instagram más közösségi média felületekkel szemben, teljes mértékben a vizuális tartalmakat helyezi előtérbe, ezért kifejezetten fontos, hogy tartalmaid elkészítéséhez magas minőségű, esztétikus képeket használj.
A legjobb, ha maximum 1080 x 1350 pixel felbontású képet használsz, mivel az ennél nagyobb felbontású képek minőségét csökkenteni fogja a felület.
Illetve azt is érdemes megjegyezni, hogy az Instagram által preferált képformátum a JPEG (.jpg), vagyis minden más formátumot át fog váltani JPEG formátumra, s ezzel a kép minősége is nagy valószínűséggel romlani fog, ha nem ebben a formátumban töltötted fel ezt eredetileg.
Rövid, figyelemfelkeltő címek használata
A posztok címének kitalálását főként gyakorlással és más, a te profilodhoz hasonló oldalakról inspirálódva sajátíthatod el. Az Instagram poszt szövegezésének megírásánál nem különböztetjük meg címet és a további szöveget, de a hírfolyamot görgetve alig pár sor fog látszódni a képünk alatt a szövegből, ezért ezt a részt érdemes egy ütős, figyelemfelkeltő címként kezelni. Használhatsz emojikat és nagybetűket ennek érdekében.
Érdemes termékeid bullett pointjaiból kiindulni, mikor egy termékposztot készítesz. Használd fel termékeid pozitív jellemzőit és kreálj izgalmas, figyelemfelkeltő címeket Instagram posztjaidnak.
Tömör, könnyen érthető képleírás
A kép alatti leírást is érdemes minél tömörebbre, lényegretörőbbre fogalmazni majd és a poszt végén egy CTA-nel (Call to action) zárni.
Fontos, hogy a képleírás szövegét megfelelően tagoljuk, így az könnyebben áttekinthetővé válik, nagyobb eséllyel olvassák majd el a felhasználók.
Ne félj nagybetűket és hashtageket használni a képleírásban, ha valamire fel szeretnéd hívni a figyelmet.
Figyelem! Az Instagram a profilodon csupán 1 db linket engedélyez megjeleníteni, ezt is a bemutatkozásod alatt.
Amennyiben a posztod alá odaírod a linkedet, a felhasználók szinte azonnal amatőrként fognak elkönyvelni. Próbáld ezt kiküszöbölni és más módszerrel elérni, hogy a látogató weboldaladra kattintson.
tippek Instagram tartalmak fotózásához
Az Instagram profilod professzionálisabb megjelenése érdekében érdemes egy fotóssal különböző (a célközönséged számára attraktív) hangulatú fotókat készíttetned termékeidről, illetve szolgáltatóként önmagadról.
Egy ilyen fotózás folyamatához írtunk össze pár tippet az alábbiakban segítségképpen.
Moodboard készítése
Van bármilyen elképzelésed a képek hangulatáról?
A legegyszerűbb, ha Pinteresten összeállítasz egy táblát azokról a képekről, amelyek neked tetszenek, amelyekhez hasonló hangulatú képeket szeretnél viszont látni az Instagram profilodon.
Egyeztetés a fotóssal
Dekorációk, kiegészítők beszerzése
A termékeidtől függően dekorációk szempontjából érdemes különböző színű kartonlapokkal, szárított termésekkel, különböző textúrájú ruhadarabokkal, esetlegesen ékszerekkel készülni.
Ahogy az alábbi képen is láthatod, hogy a Mantraband márka a fotózására például különböző színű és textúrájú ruhadarabokat, szárított és friss virágokat, stílusban összeillő tálcát és egyéb növényeket is felhasználtak.
A kültéri termékfotózásoknál általában egy életstílus vagy hangulat megteremtésére kerül a hangsúly a termék bemutatásával szemben. Azt szeretnénk megjeleníteni, hogy a vásárló hogyan nézne ki, hogyan érezné magát, amennyiben birtokolná a termékünket. Ezt a perspektívát szem előtt tartva kell olyan kiegészítőkkel felkészülnünk a fotózásra, amelyekben a célközönségünk valamennyire önmagát látja. A fenti képen azt láthatjuk, hogy például ennek az ékszermárkának a fiatalos, szabadabb életszemléletű és a tudatosságra nagy hangsúlyt helyező hölgyek a célközönsége.
Beltéri fotózásokon is lehetséges a lifestyle hangulat elérése, de általában egy ‘fehér háttér előtt’ ez sokkal nagyobb kihívást jelent. Termékedtől függően készíthetsz például flatlay típusú fotókat.
Ezekhez a fotókhoz nagyon fontos egy előre elkészített tervezet és sok kiegészítő (pl: ékszerek, szárított növények, gyümölcsök, magazinok, gyertya, kávé, különböző textúrájú ruhadarabok, napszemüveg, magvak, virágok, más-más színű és textúrájú kartonok) használata.
Fotózás
Utómunka
A kész képeket retusálva fogod kézhez kapni, de amennyiben még saját ízlésed szerint változtatnál azokon, a Snapseed applikációval egyszerűen, mobilról is professzionálisan átalakíthatod képeidet.
Az első alábbi képen láthatod a Snapseed kezdőfelületét. A STÍLUSOK fül alatt több különböző stílusú szűrő közül választhatunk, sőt ezeket ízlésünk szerint finomíthatjuk is.
A második képen az ESZKÖZÖK fül alatt bemutatjuk, hogy hány különböző szerkesztési lehetőséget ad az applikáció.
Ennek az applikációnak a használata egyáltalán nem bonyolult, kis gyakorlással már akár mobiltelefonról is magas szinten korrigálhatjuk képeinket, anélkül, hogy azt felvinnénk számítógépre.
Általános javaslatok a megfelelő tartalmak kialakításához
Első Instagram posztjaid elkészítése nagy erőfeszítést jelenthet, főként, ha kezdő Instagramozóként regisztrálod vállalkozásodat.
Azért, hogy segítséget nyújtsunk számodra az elindulásban, összeállítottunk egy csokor esettanulmányt különböző típusú Instagram posztokból: mind webshopok, mind szolgáltatók számára egyaránt.
Bár elsőre borzasztóan bonyolultnak tűnhet az Instagram használata, egy kis gyakorlással könnyen megtanulható, hogy milyen tartalmak működnek a legjobban vállalkozásod számára.
Ha követed az általános szabályokat és hasznos, értékes tartalmakat biztosítasz követőid számára, hamarosan legnagyobb rajongóidat üdvözölheted majd ezen a csatornán, akik beszélni fognak a vállalkozásodról és jóhíredet viszik barátaiknak, ismerőseiknek.
Ahhoz, hogy ezt az eredményt érjük el Instagram jelenlétünkkel a következő általános tippeket érdemes betartani:
Figyelemfelkeltő, magas minőségű képek használata
Az Instagram más közösségi média felületekkel szemben, teljes mértékben a vizuális tartalmakat helyezi előtérbe, ezért kifejezetten fontos, hogy tartalmaid elkészítéséhez magas minőségű, esztétikus képeket használj.
A legjobb, ha maximum 1080 x 1350 pixel felbontású képet használsz, mivel az ennél nagyobb felbontású képek minőségét csökkenteni fogja a felület.
Illetve azt is érdemes megjegyezni, hogy az Instagram által preferált képformátum a JPEG (.jpg), vagyis minden más formátumot át fog váltani JPEG formátumra, s ezzel a kép minősége is nagy valószínűséggel romlani fog, ha nem ebben a formátumban töltötted fel ezt eredetileg.
Emberi részek, kéz, arc gyakori megjelenítése a posztokban
Az emberek agya egyszerűen arra van kódolva, hogy ha két kép közül az egyiken szerepel emberi elem, a másikon csak maga a tárgy, legtöbbször az emberi elemmel is rendelkező képet fogja preferálni, éppen ezért fontos, hogy használj olyan képeket kreatívjaid elkészítéséhez, amelyen szerepelnek emberi részek, például kéz, arc.
Ezzel a trükkel sokkal élőbbé, megfoghatóbbá válik az általad forgalmazott termék. Így az érdeklődő könnyen beleéli magát abba, hogy milyen lenne azt kézben tartani vagy akár használni is.
Rövid, ütős cím, emojik használata
A posztok címének kitalálását főként gyakorlással és más, a te profilodhoz hasonló oldalakról inspirálódva sajátíthatod el. Az Instagram poszt szövegezésének megírásánál nem különböztetjük meg címet és a további szöveget, de a hírfolyamot görgetve alig pár sor fog látszódni a képünk alatt a szövegből, ezért ezt a részt érdemes egy ütős, figyelemfelkeltő címként kezelni. Használhatsz emojikat és nagybetűket ennek érdekében.
Érdemes termékeid bullett pointjaiból kiindulni, mikor egy termékposztot készítesz. Használd fel termékeid pozitív jellemzőit és kreálj izgalmas, figyelemfelkeltő címeket Instagram posztjaidnak.
Tömör, könnyen érthető képleírás
A kép alatti leírást is érdemes minél tömörebbre, lényegretörőbbre fogalmazni majd, és a poszt végén egy CTA-nel (Call to action) zárni.
Fontos, hogy a képleírás szövegét megfelelően tagoljuk, így az könnyebben áttekinthetővé válik, nagyobb eséllyel olvassák majd el a felhasználók.
Ne félj nagybetűket és hashtageket használni a képleírásban, ha valamire fel szeretnéd hívni a figyelmet.
Figyelem! Az Instagram a profilodon csupán 1 db linket engedélyez megjeleníteni, ezt is a bemutatkozásod alatt.
Amennyiben a posztod alá odaírod a linkedet, a felhasználók szinte azonnal amatőrként fognak elkönyvelni. Próbáld ezt kiküszöbölni és más módszerrel elérni, hogy a látogató weboldaladra kattintson.
Maximum 30 db, a kép témájának megfelelő, nyelvazonos hashtag
A hashtagek úgynevezett keresőcímkék (mint a SEO-ban a kulcsszavak), amelyek alapján egy bizonyos témakörre rákereshet az Instagram felhasználó.
A hashtagcsomagnak (a hashtagek összessége, amit egy adott posztban használsz) mindig igazodnia kell a képen látható környezethez, tárgyakhoz. Érdemes legalább 10 db, maximum 30 db hashtaget felhasználnod posztjaidhoz, így a témában kutakodó érdeklődő könnyedén megtalálhatja a posztodat.
Tapasztalatok alapján azt mondanánk, hogy nem feltétlenül kell minden a képen látható tárgyat megemlíteni a hashtagekben, inkább próbáld azt átgondolni, hogy egy látogató, aki érdekesnek találhatja a posztodat, vajon milyen érdeklődési körrel rendelkezhet, milyen témára keresne rá.
Például, ha bambusz fogkeféket árulsz és ez is szerepel posztod képén, természetesen a hashtagek között legyen #bambuszfogkefe, de például érdemes használnod a #fenntarthatóság #hulladékmentes #tudatoséletmód #környezettudatos stb. általános témára utaló hashtageket is.
A hashtagek elhelyezéséről megoszlanak a vélemények. Többen azt gondolják, hogy nem esztétikus a képleírásba betenni a hashtageket, ezért az első kommentbe posztolják azt, mások pedig nem gondolják ezt problémának.
A Terra Case márkával mi a kompakt megoldásokat részesítjük előnyben, így a képleírásban találhatóak a hashtagcsomagok. Amennyiben úgy döntesz, hogy az első kommentbe teszed a keresőcímkéket, tartsd szem előtt, hogy a posztolás után érdemes azonnal hozzáadni a hashtageket, mivel a mikrotesztelés a megjelenés időpontjával elindul és hashtagek nélkül biztosan károsodik a tartalom lehetséges teljesítménye, elérése.
Az alábbi őszi hangulatot idéző kép például a Várkert bazár területén készült és a következő hashtageket használtuk fel a posztolásához:
#ősz #őszihangulat #budapest #környezetbarát #környezettudatos #időjárás #eső #telefontok #tudatosság #környezetvédelem #természet #természetes #természetvédelem #iphonetok #iphone #tok #telefontok #telefon #telefonos #tudatosvásárló #zerowaste #műanyagmentes #tudatos #kiegészítő #kék #várkertbazár #vár #hangulat
Posztolási időpont tudatos kiválasztása
Mivel az Instagram algoritmusa folyamatosan változik érdemes időről időre tesztelni a posztolási időpontokat is.
2020 tavaszán például a Terra Case profilja akkor kapott a legtöbb interakciót, ha este 18.00 körül posztoltunk, azóta viszont a kora reggeli 7.30-8.30-as időpontok működnek számunkra a legjobban.
Általánosságban az érvényes, hogy az Instagram a posztolás után mikroteszteli a tartalmadat. Ezt úgy érdemes elképzelni, hogy a poszt megjelenése utáni fél órában az Instagram megfigyeli, hogy pl., ha 100 embernek megmutatja a posztodat, hányan nézik meg a képet, kattintanak, kommentálnak stb.
Ha ez alatt a mikrotesztelési időszak alatt alacsony az interakciók száma a posztodnál, akkor hiába az értékes tartalom, a posztod el fog veszni az algoritmusban.
Ennek a problémának a kiküszöbölésére azt ajánljuk, hogy olyan időpontokban posztolj, mikor a célközönséged valószínűleg (vagy elemzéseid alapján) aktív a felületen. Posztolás után viszont ne csak várakozz az eredményekre, hanem lépj interakcióba más felhasználók tartalmaival, esetleg előző posztod kedvelőivel, ezzel is odacsalogatva őket új tartalmadhoz.
Termék, személyek és helyszín megjelölése a posztban
A helyszín, személyek termék megjelölése több okból is jó döntés posztunk az algoritmusban való elhelyezkedését tekintve.
A helyszín posztban való bejelölése által, az éppen aktuális helyszín környékén lévő emberek elé kerülhet a tartalmad (a kezdőlapon ajánlott tartalmak között, amennyiben be van kapcsolva a felhasználó telefonján a helymeghatározás), illetve magára a helyszínre rákereső felhasználók is látni fogják, hogy a tartalmad azon a helyen készült.
A termék megjelölésével leegyszerűsíthetjük az érdeklődő számára a vásárlás folyamatát, mivel egy ilyen termékmegjelölésre kattintva, a felhasználó szinte azonnal meg is vásárolhatja a terméket.
A képeken szereplő személyek megjelölése is segít posztunknak az algoritmusban való előrébb jutásban, mivel az Instagram algoritmusa így ezt a posztot automatikusan valószínűbbnek tartja, hogy több ember számára lesz érdekes (minden egyes személy követője, akik be vannak jelölve ezen a képen) ez a tartalom, így mindenképpen érdemes bejelölni a fotón látható összes személyt.
A következő esettanulmányokban lebontjuk, hogy az adott posztoknak mi a felépítése, miért voltak sikeresek az Instagram felhasználók körében. Az esettanulmányok felhasználásával te is egy útmutatóval, vághatsz majd bele a vállalkozásod Instagram jelenlétének felépítésébe. Használd a lenti esettanulmányokat példaként vállalkozásod Instagram jelenlétének kialakításához.
Kezdjünk is bele!
ESETTANULMÁNYOK ELSŐ POSZTJAID ELKÉSZÍTÉSÉHEZ
1. termékfotó, élő környezetben
A fenti képen kézben mutatunk be két Terra Case telefontokot. A termék kézben való elhelyezésétől a kép élettel telibb, az emberi szem számára érdekesebbé válik egy hasonló, emberi rész nélkül készült fotóhoz képest. Maga a fotó magas felbontású, egy zöld növénnyel a háttérben, ami még jobban segíti környezetbarát megítélést az érdeklődőben.
A poszt címében a telefontok két fontos tulajdonságát emeltük ki:
„környezetbarát, ráadásul tökéletes védelmet is biztosít a telefon számára”.
Fontosnak tartottuk kiemelni, hogy termékeink nem csupán környezetbarátak, de valóban védik is a mobiltelefont a mindennapi sérülésektől. A pajzs emojival megtörtük a szöveg egyhangúságát, ezzel is bízva abban, hogy a posztot olvasó szemét a szöveg elolvasására ösztönözzük.
A kép leírásában tovább erősítjük a bizalmat a poszt olvasójában, azzal, hogy leírjuk, hogy több vásárlónk számolt be arról, hogy telefonjának nem esett baja, mikor véletlenül leejtették azt, valamint tovább magyaráztuk, hogy mi által védi meg a telefont a Terra Case tok.
A hashtagek (vagyis keresőszavak/ keresőcímkék) használatában használtunk általánosabb, nagyobb témát lefedő hashtageket (pl: #ighungary ,#mik, #tudatosság, #mutimerrejarsz, valamint kisebb, koncentráltabb fókuszúakat: #környezetbarát).
A posztban megjelöltük mind a két terméket, így a vásárlók egy kattintással megrendelhetik azokat, majd megjelöltük helyszínként a fotózás helyszínét is, a Füvészkertet, ami egy elég népszerű helyszín, így ha valaki rákeres majd a Füvészkertben készült fotókra, a mi termékünk képe is megjelenik majd.
2. Influencer együttműködés
A fenti posztban egy mikroinfluencer mutatja be termékünket.
Ez a poszt számunkra azért hiteles, mert egy természetes környezetben, egy olyan influencer mutatja be termékünket használat közben, aki szabadidejében a természetben sportol, fontosnak tartja a környezetünk szeretetét és védelmét, illetve külsejével és saját profiljával is tükrözi az általunk a vásárlóknak közvetíteni kívánt értékeket.
A szövegezés az influencer hölgy pontos visszajelzése alapján készült. Csupán annyival spékeltük meg a szöveget, hogy a címben és a szövegben is elhelyeztünk egy-egy emojit.
Hashtagek tekintetében a környezetvédelmi témájú, tudatossággal és a hölgy által űzött sportokhoz használt hashtagek keverékét használtuk fel, így az ő célközönsége is azonosítja a márkánkat a hölgy által közvetített értékekkel.
Termékmegjelölés természetesen történt ezen a képen is, valamint megjelöltük a modellt és a fotóst is a tartalomban.
Az Influencerekkel való együttműködésről a linkre kattintva találsz egy hosszabb anyagot.
3. Vásárlói értékelés
A vásárlói értékelés bemutatásához a SOKO GLAM márka egy látványos, figyelemfelhívó és kifejezetten meggyőző módszert választott.
Kiválasztották az értékelésben megemlített termék egy fotóját (extra figyelemfelhívó, hogy kézben tartják a terméket), erre ráhelyezték az értékelés képkivágását, ahol a vásárló röviden csak annyit ír a termékről: „Négyet vettem, azt hiszem mást mondanom sem kell.”
A termék szöveges értékelésén kívül az öt csillag is bizalmat kelt a vásárlókban, valamint, a bőrtípus és a felhasználó korának a feltüntetése is olyan tényezők, amelyek megkönnyítik a döntést az érdeklődők számára, mert nem kell a továbbiakban utánanéznie a terméknek, hanem rögtön van róla egy sejtése, hogy az megfelelő-e számára.
A poszt címe a következő: „A legmegbízhatóbb termék, a ti szavazásotok alapján. Te próbáltad már ezt a csoda tónert?”
A kép leírása egyszerű, tömör és velős: „Ne higgy nekünk. További ragyogó értékelésért kattints a linkre a bio-ban! ” Ezzel a magabiztossággal egyszerűen szinte bármilyen kétkedő érdeklődőt meg lehet győzni.
Hashtagek szempontjából a márka ehhez a poszthoz a koreai szépségápolás rajongóit célzó hashtagekből állított össze egy csomagot.
Ebben a posztban a márka nem használt termékmegjelölést, viszont megjelölte a termék márkájának a több, különböző nyelvű profilját.
4. nyereményjáték
A fent látható poszt a @starbucksmagyarorszag profiljáról származik, amelyben együttműködtek egy másik ismert márkával, a @thebodyshophungary-vel és téli hangulatot idézve rendeztek egy nyereményjátékot azok között, akik kedvelik mindkét profilt, és hozzászólásban megjelölik mindkét oldal nyereményjátékra felhívó posztja alatt egy vagy több ismerősüket.
Ez a nyereményjáték nem csupán nagy látogatottságot hozott mindkét oldal számára, de a résztvevők ismerőseinek megjelölése miatt, rendkívül megnövelte mindkét oldalon az interakciók számát. Ennek általában az az eredménye, hogy az Instagram egy ideig előrébb fogja helyezni ennek a két profilnak a posztjait, más hasonló, de az utóbbi időben kevesebb interakciót kapott profilok posztjaihoz képest.
A poszt kreatívja 3 db, őszi hangulatot árasztó, ízléses és magas minőségű termékkép. A fotóra ránézve bárkire rátörne az őszi hangulat. Ezt a hangulatot (=érzelmeket) a fényképek tökéletesen átadják.
Amennyiben a kreatívoddal képes vagy az érdeklődőben érzelmet generálni, az lesz a leggyorsabb út ahhoz, hogy az érdeklődő vásárlóként távozzon az oldaladról.
A kép címe rövid, tömör, lényegre törő: #nyereményjáték.
Hashtagek szempontjából a márka kreált magának egy saját keresőcímkét: #tökjónekem (ezzel is referálva a termékek illatára -pumpkinspice-). Ezzel a hashtaggel a rajongók megjelölhetik fényképeiket, ha a posztban található termékek egyikét használják. A többi hashtag mindegyike a posztban megjelenő termékekhez kapcsolódik valamilyen szinten.
A posztban termék- , helyszín- vagy személy megjelölés nem található.
5. könnyed, kiegészítő tartalom
Ahogy már egyszer említettük, az Instagram algoritmusa kifejezetten kedveli a könnyed, egyszerűen fogyasztható tartalmakat, mivel ezek általánosságban igen sok interakciót kapnak másféle tartalmakhoz képest. Éppen ezért használtunk egy jól ismert mémet, amit a Terra Case márka üzenetéhez igazítottunk.
Miért működik?
Leonardo DiCaprio arcát szinte mindenki felismeri, ráadásul ezt a képet kifejezetten a szárnyai alá vették a mémek rajongói, rengeteg különböző humoros tartalom készült már el ennek a kreatívnak a használatával. Mi csupán annyit tettünk, hogy a kép üzenetét átalakítottuk úgy, hogy a mi általunk közvetített értékeket képviselje, humoros formában.
Ilyen és hasonló humorosabb tartalmaknál nem érdemes vesződni egy hosszabb képleírással vagy címmel, mert általában az érdeklődők már a kép alapján ‘megvették’ a posztot.
Ezzel a tartalommal azt értük el, hogy rengeteg interakciót generáltunk az általunk képviselt értékeket osztó közönség által. Ennek két pozitív oldala is van: egyrészt azok az emberek, akik kedvelték a képet, valószínűleg hasonló értékeket képviselnek, mint a vállalkozásunk, úgyhogy érdemes a profiljukkal valamilyen interakcióba kezdeni a hosszabbtávú kapcsolat kialakítása érdekében, másrészt így a Terra Case profilján egy következő posztnak nagyobb esélye van arra, hogy az eddigieknél több Instagram felhasználó szeme elé kerüljön az algoritmusban előrébb elfoglalt pozíció miatt.
Hashtagek szempontjából a környezettudatosságra és a vicces tartalmakra mutató hashtagekből állítottunk össze egy csomagot ehhez a poszthoz.
Természetesen, mivel a képen sem termék, ismert helyszín vagy reális személy nem szerepel, így nem történt megjelölés.
6. CAROUSEL / LAPOZÓS TARTALMAK
így néz ki ez a poszt 'kihajtva'
Ez efféle tartalomtípusok kiválóan működhetnek szolgáltatóknak, mivel ez a poszt a szárazabb információk feldolgozását játékossá, könnyebben fogyaszthatóvá teszi.
A fenti bemutatott poszt kreatívja tökéletesen bemutatja, hogy hogyan érdemes valakit -aki épp csak pörgeti az Instagram hírfolyamát- kizökkenteni. A kép színei egyáltalán nem átlagosak, az írógép egy teljesen szokatlan környezetben helyezkedik el, ami szinte készteti a poszt olvasóját, hogy megnézze, hogy vajon milyen tartalom lesz a következő oldalakon.
A poszt címe ütős, mellbevágó: „Oké, térjünk a lényegre. A legtöbb szöveg, amit a tartalmakban látok egyszerűen gáz.”
A kép leírása azzal folytatódik, hogy felteszi a kérdést az olvasóinak, hogy mit tehetnek annak érdekében, hogy jobb szövegeket írjanak a tartalmaikhoz. Ezzel a kérdéssel a szerző gyakorlatilag előre felteszi azt a kérdést, amelyet az olvasó a fejében épp megfogalmaz.
Egy CTA-t (Call to Action-t) alkalmaz a szövegezés végén, tehát azt mondja: Ha szeretnél kitűnni és egy kis extrát vinni a szövegeidbe használd fel a következő, alapvető tippeket a szövegeid megírásádhoz.
Hashtagek szempontjából a szerző kifejezetten a platform marketinges és dizájn fókuszú hashtageit használta.
Figyelem! Az esettanulmányok kielemzése után megtalálod az egyik legegyszerűbb módszert arra, hogy te is elkészíthesd az első carousel posztodat, akár bármilyen Photoshop ismeret nélkül.
7. problémafelvetés - megoldás
Mitől működik? Elsőként, ha a kreatívra tekintünk, szinte mindannyian felismerjük a színészt és magát a kultikus filmet. A figurát a betűk színével árnyékolta a szerző, ez is izgalmassá teszi a képet az emberi szem számára.
Maga a képre írt cím is figyelemfelhívó, egy problémára hívja fel a figyelmet, majd lejjebb leírja, hogy megoldást is kínál rá. A Carousel többi részét szinte képregényszerűre készítették el. Ez a poszt egy tökéletes példája az értékes tartalom és az ízléses humor keveredésének.
A cím szövegezésből kiderül, hogy ez a poszt egy amolyan influencer típusú tartalom, tehát egy nagyobb account megosztott egy tartalmat, amellyel az a célja, hogy a saját oldala követői közül átírányítsa a téma iránt érdeklődő követőit a megrendelő profiljára.
A kép leírásában további indokokat ad a szerző a bejelölt profil követésére. Mivel a posztoló egy sokkal nagyobb követőtáborral rendelkezik, így valószínű, hogy az általa adott ajánlás hihető és követői bizalmat szavaznak neki.
A hashtagek összeválogatásánál a szerző marketinges, grafikus és tartalomgyártás fókuszú hashtageket használt hashtagcsomagja összeállításánal.
carousel poszt
elkészítése
A carousel vagyis magyarul a körhinta vagy lapozós típusú posztok egy viszonylag új, friss tartalomként képviseli magát a platformon.
Ugyan eddig is volt lehetőség egynél több kép feltöltésére egy poszthoz, de az igazi carousel típusú posztoknak az a különlegessége, hogy valóban olyan érzetet ad, mintha egy kihajtós könyvet nézegetnénk, egyik képből a másikba folyik át a grafika, miközben a lapozáshoz kattintunk.
Amennyiben nem értesz a Photoshop használatához, egyszerűen elkészítheted carousel posztodat a Canvával is.
Ezen a linken találsz egy angol nyelvű videót, ahol a folyamat közben láthatod a designert, de a továbbiakban képekkel és instrukciókkal mi is bemutatjuk számodra, hogy hogyan készíthetsz te is egyszerűen lapozós posztot az Instagramra.
Első lépésként készíts el egy vázlatot Carousel posztod kinézetéről. Nagyon fontos, hogy előre kitaláld a tartalmát, mivel már tervezés első lépéseként meg kell adni a canva terv dimenzióit.
Az Instagram feed poszt ideálisan négyzet alakú. Az alábbi tervben 5 képből álló carousel posztot terveztünk (egy fedőlap-egy hátlap, 3 tartalmi oldallal). Mikor a lapozós poszt szövegezését készíted érdemes az AIDA formulát szem előtt tartanod. Ehhez segítségül szolgálhat számodra a következő videó.
Az AIDA formula gyorsan összefoglalva tehát
A= Attention, tehát figyelem
I= Interest, tehát érdeklődés
D= Desire, tehát vágy
A= Action, tehát cselekvés
A példa videóban elhangzik, hogy a lapozós posztod első képének magára kell vonnia a figyelmet, majd -attól függően, hogy hány oldalas posztot tervezel- a következő oldalakon fent kell tartanod az a látogatód érdeklődését a mondanivalód iránt. Az utolsó előtti oldalon a legjobb, ha vágyat keltesz a felhasználóban arra, hogy az utolsó oldalon bemutatott CTA-t (Call to action-t) elvégezze.
Canva sablon létrehozása
Miután eltervezted, hogy hány oldalas carousel posztot szeretnél létrehozni a Canvá-ban, meg kell adnod annak egyéni méretezését. Az alábbi példában 5 oldalasra terveztük a tartalmat, így a 5000x1000 képpontot adtunk meg a carousel poszt alapjának.
Vonalzók megjelenítése
A carousel poszt elkészítéséhez elengedhetetlen a vonalzók használata, másképp nem tudnánk, hogy hol kezdődik és hol ér véget az egy oldalra szánt tartalmunk. Szerencsére a Canva nemrég elérhetővé tette a vonalzók funkciót, ennek a megjelenítéséhez kattints a FÁJL-VONALZÓK MUTATÁSA opcióra.
Ezt a funkciót úgy tudod elkezdeni használni, hogy a bal oldalon megjelent vonalzóra kattintasz és elhúzod a neked megfelelő helyre, amit a példánkban minden 1000 képpontnál lesz.
Sablon felosztása egyenlő részekre a vonalzó segítségével
Design elemek kiválasztása
Keress olyan grafikai elemeket a Canva könyvtárában, amelyek illenek az általad kitalált szöveg témakörébe. A grafikai elemek többségének lehet módosítani a színét, így könnyedén márkád színeihez igazíthatod a megjelenésüket.
A lenti poszt elkészítéséhez két fényképet használtunk, valamint a zöld Terra Case tok színéből készítettük el a két kép közötti háttér összeköttetést. A levelek és a vonalak mind külön-külön díszítő elemek a képen.
Szövegezés elkészítése
Elkészült terv mentése
Carousel poszt vágása Panorama Crop (Android) / Usqrd (iOS) applikációval
Elkészült poszt megosztása
Mentsd el az elkészült tervedet és oszd meg, mint bármelyik másik posztodat. Arra mindenképpen figyelj, hogy a megfelelő sorrendbe rendezve oszd meg azokat.