Kosárelhagyás
minimalizálása

Az e-kereskedelemben a kosárelhagyások száma sajnos igen magas – statisztikák szerint az online vásárlások 69%-át hagyják félbe a vásárlók. Lehet, hogy a nem megfelelően felépített vásárlási folyamat okozza, vagy egyszerűen csak éppen elvonta a figyelmüket valami, esetleg nem találták a bankkártyájukat. 

Ha ezeket az embereket nem emlékeztetjük a vásárlásra, komoly bevételtől eshet el a vállalkozásunk. Szerencsére léteznek kész megoldások, hogy ezt a közönséget megfelelően utánkövessük, valamint kiváló praktikák, hogy a minimumra csökkentsük a kosárelhagyást. 

Ebben a modulban átnézzük, hogy hogyan lehet megelőzni a kosárelhagyást, valamint ha már elhagyta a kosarat, hogyan lehet utánkövetni és vásárlásra bírni a látogatókat.

6 stratégia
a kosárelhagyás minimalizására

Elsődleges célunk, hogy minél több vásárló végigmenjen a vásárlási folyamaton, ne hagyják félbe azt. Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy rendkívül sok dolgon meg tudnak akadni, így félbeszakítják a vásárlást. 

A kosárelhagyási arányt sosem fogjuk tudni 0-ra csökkenteni, de ha megértjük, hogy miért is hagyják félbe a vásárlási folyamatot a vásárlók, sokat javíthatunk a vállalkozásunk konverziós arányán.

Ebben a részben olyan praktikákat nézünk át, amelyekkel a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni a vásárlási folyamat félbeszakadását, azaz a kosárelhagyást.

Kosárelhagyási arány 2006 és 2019 között évekre lebontva – Forrás: Statista.com

1. Stratégia:
A pénztár oldalad legyen átlátható, egyszerű

A pénztár oldalad letisztultsága az egyik kulcsfontosságú tényezője a sikeres vásárlásoknak. A vásárlók mindig a legkönnyebben és leggyorsabban akarnak hozzájutni a termékhez, ezért ezt a folyamatot érdemes megkönnyíteni számukra.

A bonyolult, sok űrlap kitöltését igényelő pénztároldalak nagy eséllyel kosárelhagyást idézhetnek elő.

A pénztár oldaladnak érdemes tartalmaznia pozitív visszajelzéseket, megemlíteni hogy milyen garanciát vállalsz a termékre és hogy mennyi idő alatt kapja meg a vásárló a rendelését. Ezek mind olyan tényezők, amelyek pozitívan járulnak hozzá a rendelés leadásához.

Ajánlott még a kosárban lévő termékről egy termékkép piktogramot tenni a pénztár oldalra, ezzel is emlékeztetve a vásárlót, hogy pontosan mit is fog rendelni, mi van a kosarában.

2. Stratégia:
Az e-mail címet kérd először

A pénztár oldal első kitöltendő mezője mindenképp az e-mail cím legyen, ugyanis ez a későbbiekben kulcsfontosságú lesz az utánkövetésben, ha a látogató nem fejezi be a vásárlást.

Létezik egy úgynevezett „kétlépcsős pénztár oldal”, aminek a lényege, hogy valaki csak akkor tud a tényleges pénztároldalra lépni, ha előzetesen megadta az e-mail címét. Ezzel gyakorlatilag egy plusz lépés lesz a kosár és a pénztár oldal között.

A rendelési folyamatot mindenképpen ajánlott úgy kialakítani, hogy felhasználói fiók létrehozása nélkül lehessen vásárolni.

A Terra Case pénztároldalán az e-mail cím szerepel az első helyen, így ha valaki félbeszakítja a vásárlást, egyszerű módon után lehet követni és emlékeztetni a vásárlásra.

Az iGlass pénztároldalán az e-mail cím az utolsó helyen szerepel, így ha valaki elhagyja a kosarat, kevesebb eséllyel tudják egy kosárelhagyó e-mail sorozattal utánkövetni.

3. Stratégia:
szállítási költség

A szállítási költséget lehetőség szerint érdemes alacsonyan tartani, egy magas szállítási költség sokakat elrettenthet a vásárlástól.

Az 1000 forint általában egy lélektani határ a vásárlók szemében, ettől többet nem javasolt elkérni a szállításért vásárlásonként. Ha a vásárlók szembesülnek egy nagyobb mértékű szállítási költséggel, átértékelhetik a rendelési döntésüket.

Egy remek praktika még, hogy a kosár oldalon is érdemes feltüntetni a szállítás összegét, így nem fognak a pénztár oldalon váratlan plusz összegekkel szembesülni. 

4. Stratégia:
Fizetési módok hiánya

Magyarországon egyértelműen a legkedveltebb fizetési mód az utánvétes fizetés. 2019-es adatok alapján a webáruházakban történt rendelések 74%-át utánvéttel fizették ki az vásárlók.

Ez azonban azzal a kockázattal jár, hogy megrendelik, de nem veszik át a rendelést. Egy jó praktika lehet az utánvétes fizetések redukálására, ha elkérsz ezért egy pár száz forintos összeget, így a vásárló mérlegelni fog az egyéb fizetési módok használatával kapcsolatban.

Ha webáruházad van, mindenképp legyen utánvét és bankkártyás fizetési lehetőség, az átutalás és a PayPal opcionális lehet.

Jó példa a Terra Case oldaláról – a szállítási díj az 1000 forintos lélektani határ alatt van, az utánvétes fizetésért egy minimális összeg kerül felszámolásra.

5. Stratégia:
Feltűnő kosár gombok

A termékoldal egyik legfontosabb eleme a „kosárba rakom” gomb, ezért mindenképpen feltűnőbbnek kell lennie minden másnál az oldalon. Érdemes egy feltűnő színt használni és a többi gombnál nagyobbra állítani, hogy mindenképpen megragadjon rajta a látogatók tekintete.

Mivel a weboldal látogatók legalább 80%-a mobilról fog érkezni, érdemes minél jobban megkönnyíteni számukra a vásárlási folyamatot.

Legyen szó akár a termékoldalról, akár a kosároldalról, mobilon (általában) mindenképp görgetnie kell a felhasználónak, hogy kosárba rakja a terméket vagy a kosár oldalról a pénztár oldalra jusson.

Éppen ezért érdemes lehet úgynevezett „Ragadós” azaz „Sticky” gombokat használni ezeken az oldalakon.

Ezeknek a gomboknak az a lényege, hogy a mobilképernyő aljára lesz „ragasztva” a Kosár gomb, bárhol is jár az adott oldalon.

WORDPRESS + WOOCOMMERCE ESETÉN

• Sticky add to cart for WooCommerce
• Simple Sticky Add To Cart For WooCommerce
• Ha Elementort használsz, ajánlott egyszerűen egy gombot fixen pozicionálni mobilon az oldal aljára, így nem lassítod az oldalt további bővítményekkel.

SHOPIFY ESETÉN

• Sticky Add To Cart BOOSTER PRO
• Ultimate Sticky Add to Cart

Manna.hu termék oldal sticky kosárba rakás gomb

Manna.hu kosár oldal sticky tovább a pénztárhoz gomb

6. Stratégia:
Popupok / Upsellek ne akadályozzák a vásárlás folyamatát

A popupok és az upsellek rendkívül jó marketing eszközök lehetnek, ha jól használod őket. Sokan viszont hajlamosak túlzásba esni és ettől átváltozhat a tökéletes marketing rendszer egy kontraproduktív marketing rendszerré.

Erre egy jó példa, amikor az oldaladon például feliratkoztató popupot használsz, ami az oldallátogatástól számítva bizonyos idő múlva jelenik meg. Ha ezen idő alatt valaki a pénztároldalra kerül, akadályozni fogja a vásárlásban a popup. Hogy ezt megelőzd, mindenképp javasolt ezeknek a popupoknak a megjelenését letiltani a pénztár, illetve a kosár oldalakon.

Másik példa az upsellek túlzott használata, amikor mindent a pénztár oldalon akarsz eladni. Az javasolt, hogy maximum egy darab, úgynevezett pipálós cross sell legyen a pénztár oldalon, a többi ajánlatodat érdemes post purchase ajánlatként felajánlani, tehát miután valaki leadta a rendelését.

Cross-sell ajánlat a Mantra Vida pénztár oldalán

Kosárelhagyók utánkövetése e-mailben

Ha megtörtént a kosárelhagyás, valamilyen módon törekedni kell a vásárlók visszaszerzésére.

Az alábbiakban átnézzük, hogy pontosan milyen módszerekkel tudjuk a kosárelhagyókat emlékeztetni a vásárlás befejezésére, ezzel több bevételt generálva a vállalkozásodban.

Ha valaki elkezdett egy rendelést, de nem fejezi be, akkor természetesen ő sokkal értékesebb feliratkozó a számunkra, mint a teljesen “hideg” közönség, ezért különös figyelmet kell fordítani rá.

Erre a legjobb eszköz a kosárelhagyási e-mail automatika. Ez egy jól kitalált 3 napos levélsorozat, amit azoknak küldünk, akik elkezdték a vásárlást, de nem fejezték be azt.

Az első e-mailt érdemes a kosárelhagyást követő 6 óra múlva kiküldeni, a következőt pedig 24 óra múlva. Ez az első kettő levél lehet szinte teljesen azonos, valamint fontos, hogy itt a célunk egyelőre csak az emlékeztetés, nem a meggyőzés és hogy jelezzük, hogy tudunk segíteni ha felmerült bármilyen kérdés.

A harmadik levelet érdemes a kosárelhagyást követő 48 óra múlva kiküldeni. Ebbe már belerakhatunk egy kuponkódot, amivel motiválni tudjuk a vásárlás befejezését. Ennek a kuponkódnak érdemes egy lejárati időt adni, tehát a kuponkód csak 24 órán keresztül legyen felhasználható.

FIGYELEM! A kosárelhagyási automatika csak akkor fog működni, ha a vásárló beírta az e-mail címét a rendelés során és valamilyen formában az mentésre került. Ezért célszerű a fentebb tárgyalt módon a pénztár oldalon elsőként az e-mailt elkérni a vásárlótól.

Üdv!

Nemrég a kosárba tettél valamit, de úgy néz ki, hogy valami közbejött.

Jelenleg a termék félre van téve a számodra, és rá szeretnénk kérdezni, hogy valami kérdés felmerült esetleg a termékkel kapcsolatban?

Ha igen, írd meg válaszként erre a levélre, és rövidesen visszaírunk.

További szép napot!

Üdv,

Aláírás

Üdv!

A tegnap küldött e-mailem valószínűleg elkerülte a figyelmed. Nemrég a kosárba tettél valamit, de úgy néz ki, hogy valami közbejött.

Jelenleg a termék félre van téve a számodra, és rá szeretnénk kérdezni, hogy valami kérdés felmerült esetleg a termékkel kapcsolatban?

Ha igen, írd meg válaszként erre a levélre, és rövidesen visszaírunk.

További szép napot!

Üdv,

Aláírás

Üdv!

Véglegesítsd a rendelésed most 10% kedvezménnyel!

Használd a kuponkódot 10% kedvezményért: „KUPONKÓD”

(ne felejtsd el megadni a pénztár oldalon, amikor az adataid írod be!)

De siess! Ez a kupon csak 24 órán belül használható fel.

Ha bármilyen kérdésed merülne fel, csak válaszolj erre a levélre és szívesen segítünk!

Üdv,
Aláírás

A kosárelhagyó automatika a legtöbb e-mail marketing szoftverrel kivitelezhető. 

Az e-mail marketing szoftver piacon az Active Campaign és a Klaviyo a legkiemelkedőbb, rendkívül sok funkcióval bíró, azonban nem a legolcsóbb megoldás. Tanácsadó vállalkozásoknak, nagyobb webshopoknak javasolt a használata.

Ha egy kisebb webshopot üzemeltetsz, a MailerLite vagy a MailChimp költséghatékony és jó megoldás lehet.

Ha valamiért úgy döntesz, hogy nem e-mail marketing szoftverrel oldod meg a kosárelhagyó e-mail automatikát, itt találod az ajánlott alternatívákat:

KOSÁRELHAGYÓK UTÁNKÖVETÉSE
FACEBOOK-ON

A kosárelhagyókat nem csak e-mailben és messengeren tudod utánkövetni, hanem a különböző közösségi média platformokon is lehetőséged van emlékeztetni és meggyőzni őket a vásárlásról. Ha a weboldaladba megfelelően van bekötve a Facebook Pixel, a kosárelhagyókat gond nélkül után tudod követni Facebookon, és emlékeztetni tudod őket az elhagyott kosarukra.

Az ilyen típusú hirdetések futtatása erősen ajánlott, ugyanis a tapasztalat szerint ezeken a kampányokon a legmagasabb a ROAS, azaz ezek a legjobban megtérülő hirdetések.

Fontos megjegyezni, hogy a Facebook csak akkor fogja megjeleníteni ezeket a hirdetéseket, ha 1000 főt tartalmaz az adott célközönség.

Ha például az elmúlt 5 napban csak 600 kosárelhagyód volt, akkor érdemes az elmúlt 7 nap kosárelhagyóira célozni, ez valószínűleg már elég időintervallum lesz, hogy hirdetéseket tudj megjeleníteni.

Az alábbiakban 3 módszert nézünk meg, amely megmutatja, hogy milyen lehetőségeid vannak a Facebookon utánkövetni a kosárelhagyókat.

EGYSZERŰ RETARGETING

Ha a kosárelhagyókat szeretnénk retargeting hirdetésekkel vásárlásra bírni, át kell gondolnunk, hogy vajon miért is hagyták félbe a vásárlást.

Lehetséges, hogy még gondolkodási időre van szükségük, vagy nem teljesen világos a terméked / szolgáltatásod számukra. Éppen ezért az egyszerű retargetinggel érdemes lehet influencerek által készített képeket hirdetni, ezáltal is megerősítve az emberekben, hogy ezt mások is használják és tetszik nekik.

Jól működhetnek még a visszajelzés típusú retargeting hirdetések vagy az unboxing élmények hirdetése ennek a közönségnek, valamint egy bizonyos mértékű kedvezményre vagy ingyenes szállításra jogosító kupon hirdetése.

Menj a Facebook hirdetéskezelődbe, majd kattints a bal felső sarokban található 3×3 pontra (1) és válaszd a CÉLKÖZÖNSÉGEK lehetőséget (2).

Következő lépésként kattints a “Célközönség létrehozása” (1) majd pedig az “Egyéni célközönség” lehetőségre (2) .

Válaszd ki a “Webhely” (1) lehetőséget és kattints a Tovább gombra (2).

A következő lépésben az (1) résznél válaszd ki a Forrást, – ez a saját Facebook képpontod lesz -, az eseménynél az AddToCart lehetőséget, a megtartásnál pedig az időintervallumot, amire célozni szeretnél. Én a példában az elmúlt 7 napra hoztam létre a célközönséget.

Második lépésként kattints az Emberek kizárása lehetőségre (2), mivel a célközönségből ki szeretnénk zárni azokat, akik vásároltak. Ezt a következőképpen tudod megtenni:

A (3) lépésben a forrásnál szintén válaszd ki a képpontod, majd az eseményeknél most a Purchase eseményt válaszd és add meg ugyan azt az időintervallumot, amit az (1) pontban megadtál.

Nevezd el a célközönséget úgy, hogy a későbbiekben meg tudd különböztetni a többi egyéni célközönségtől (4) majd kattints a Célközönség létrehozása gombra (5).

A továbbiakban, ha erre a célközönségre szeretnél hirdetést létrehozni, egyszerűen válaszd ki hirdetéssorozat szinten az egyéni célközönségek közül. Más szűkítés nem szükséges.

DCO RETARGETING -
Örökzöld emlékeztető

A DCO (Dynamic creative optimization, magyarul Dinamikus kreatív tartalom) a Facebook hirdetések során lehetővé teszi, hogy egyetlen hirdetésen belül megadjunk a hirdetés egyes elemeiből több, különböző variációt.

Vagyis van lehetőségünk arra, hogy 1 hirdetésbe betegyünk például 2 képi és 1 videós kreatív tartalmat, 3 különböző szöveget és 2 különböző főcímet.

Miért jó a DCO használata?

A DCO több különböző hirdetési komponenst használ fel és ezeket úgy optimalizálja, hogy minden megjelenésnél a leghatékonyabb eredményeket érje el.

Ez azt jelenti, hogy a Facebook a megadott variációkat minden felhasználónál más-más kombinációban mutatja meg, mindig az adott felhasználónál legoptimálisabbnak feltételezett kombinációban.

A DCO remek eszköz a kosárelhagyók utánkövetéséhez, hiszen így nem folyamatosan ugyanazt a hirdetést fogja megjeleníteni a különböző platformokon, hanem mindig egy másik variációval fog találkozni, valamint minden felhasználónál más-más opciókat részesít előnyben.

Nézzünk meg egy példát: Példa Béla Facebook felhasználó telefonon nem szokta megnézni a videós tartalmakat (beleértve a hirdetéseket is), ezért a Facebook a DCO hirdetésünkből nem a videós formátumú kreatív tartalmat mutatja meg neki, hanem a sima képi hirdetésünket.

Példa Béla azonban asztali gépen is szokta használni a Facebook-ot, ahol pedig megnézi a videós tartalmakat is, ezért a Facebook a DCO hirdetésünkből itt a videó formátumú hirdetésünket mutatja meg neki.

Megjegyzés: jelenleg a Facebook szabályzata szerint 1 hirdetéssorozatba csak 1 DCO alapú hirdetést tehetünk be, vagyis a hirdetéssorozat ezt az EGY hirdetést tartalmazhatja.

Dinamikus hirdetés készítéséhez először hozz létre egy új kampányt, majd a hirdetéssorozat szinten (1) kapcsold be a „Dinamikus kreatív tartalom opciót” (2).

A hirdetés célzásánál az imént létrehozott „7 nap kosárelhagyók” egyéni célközönséget használd.

A hirdetés beállításainál mivel bekapcsoltuk a DINAMIKUS KREATÍV TARTALOM funkciót, a “Hirdetés kreatív tartalma” résznél lehetőségünk van a hirdetés egyes elemeiből több variációt megadni.

Lehetőségünk van megadni:

  • 10 különböző képet vagy videót (1),
  • 5 különböző szöveget, főcímet, leírást és felhívás gombot (2).

(1) A KÉPEK KIVÁLASZTÁSA és a VIDEÓK KIVÁLASZTÁSA gombokra kattintva megadhatunk maximum 10 darab különböző videós és képi kreatív tartalmat.

Érdemes legalább 1 képi és legalább 1 videós kreatív tartalmat megadnunk DCO használata esetén, mivel így a Facebook az adott felhasználókra tudja optimalizálni a hirdetésünk formátumát – vagyis, hogy képi vagy videós hirdetést mutasson meg az adott felhasználónak.

(2)MÁSIK LEHETŐSÉG MEGADÁSA gombra kattintva tudunk további SZÖVEG, FŐCÍM és LEÍRÁS elemeket hozzáadni a DCO hirdetésünkhöz.

A SZÖVEG és FŐCÍM elemekből is érdemes legalább 2 különböző variációt megadni.

DPA RETARGETING -
dinamikus katalógus

A katalógus hirdetések egy kiemelten hasznos eszköz a kosárelhagyók utánkövetése során a Facebookon.

Egy katalógus létrehozásával számos lehetőség válik elérhetővé, amelyek nagyban megnövelhetik a Retargeting hirdetéseink teljesítményét.

Mi az a katalógus?

A katalógusba feltölthetjük a weboldalunkban megtalálható termékeinket minden termékinformációval együtt (ár, képek, …). A katalógus létrehozásával az úgynevezett KATALÓGUS ALAPJÁN TÖRTÉNŐ ÉRTÉKESÍTÉS kampánycél is elérhetővé válik.

A katalógusodban szereplő termékeket ezután lehetőséged lesz DINAMIKUS HIRDETÉS formájában hirdetned, ami azt jelenti, hogy a hirdetések bizonyos elemeit a Facebook dinamikusan “behúzza” a katalógusodból.

Ez már magában is egy nagy előny lenne, azonban ezen kívül van még egy hatalmas pozitívuma a katalógus hirdetéseknek.

Amennyiben egy Facebook felhasználót DINAMIKUS utánkövető hirdetésekkel célzol – és a katalógusod megfelelően fel van állítva – akkor az adott felhasználónak lehetőséged van pontosan azt a terméket megmutatni a hirdetésedben, amelyet ő megnézett a weboldaladon.

Ezáltal az utánkövető hirdetéseid sokkal relevánsabbak lesznek a célközönséged számára, ami végső soron a konverziós arány és a ROAS növekedésében nyilvánul meg.

A kampány létrehozása során válaszd a „Katalógus alapján történő értékesítés” lehetőséget (1) majd válaszd ki a létrehozott katalógust (2) és kattints a Folytatás gombra (3).

A hirdetéssorozat beállítása során válaszd a „A hirdetésekkel olyan emberek ismételt megcélzása, akik aktivitást mutattak a termékeiddel kapcsolatban a Facebookon és azon kívül” lehetőséget (1) majd a Kosárba helyezés vásárlás nélkül (2) opciót.

Itt lehetőséged van megadni a kosárelhagyás időintervallumát.

A hirdetések szinten minden automatikusan töltődik ki, tehát a kosárelhagyó azokat a termékeket fogja látni a katalógusban, amelyeket korábban megtekintett a weboldaladon.

kosárelhagyók utánkövetése a gyakorlatban -
Terra case

A Terra Case-nél a kosárelhagyókat mind e-mailben, mind Facebookon utánkövetjük.

Az e-mail utánkövetésre a fent is javasolt CartFlows bővítményt használjuk, ugyanis ez dinamikusan kezeli a kuponkódokat, így 24 óra elteltével valóban nem lehet azokat felhasználni, valamint képes elmenteni a vásárlók tényleges kosártartalmát.

Az itt javasolt módon 3 darab levelet kapnak a kosárelhagyók: 6, 24 és 48 óra múlva, miután elhagyták a kosarukat.

Az első két e-mail csupán emlékeztető jellegű üzenet:

A második e-mail szinte teljesen megegyezik az elsővel, kiegészítve egy pár haszonnal, ami a vásárlóknak fontos lehet és a gyors, környezetbarát szállítással.

A harmadik e-mail már egy kuponkódot is tartalmaz, amit 24 órán keresztül lehetséges felhasználni. 

Ha a vásárlónak az árral volt problémája, ennek a levélnek a hatására valószínűleg meg fogja vásárolni a kosárban hagyott terméket:

A Facebook hirdetéses utánkövetéshez nem a DPA hirdetéseket használjuk, ugyanis így a dinamikus katalógusban nagyon sok ugyan olyan színű telefontok kerülne több különböző telefonmodellre.

A célunk az, hogy megmutassuk az összes elérhető színt a termékpalettából, így egy egyszerű retargetinget használunk egy Carousel hirdetéssel.

A hirdetés szövegezésében kiemeljük a termék főbb előnyeit és hogy minden vásárlással 3 kg műanyag szemét kerül eltávolításra az óceánokból, valamint egy pozitív, 5 csillagos vásárlói értékelést: