Kulcsszólista összeállítása

A kulcsszó kutatás a keresőoptimalizálás és a Google Ads hirdetések egyik fontos része. Ha jó eredményeket szeretnénk elérni, a kulcsszó kutatás során meg kell keresnünk azokat a kifejezéseket, amelyekkel a legtöbb releváns látogató csábítható a honlapunkra. Mielőtt elkezdenénk a munkát érdemes feltennünk néhány kérdést magunknak. Először meg kell értenünk a célcsoportunk gondolkodását és azt, hogy milyen logika mentén keresnek.

Például tegyük fel, hogy egy vegán, gluténmentes desszert webáruház SEO-ját szeretnénk javítani. A célcsoport gondolkodásmódjának megismerése céljából olyan kérdéseket tehetünk fel, mint:

Milyen desszerteket, snackeket, stb. keresnek az emberek?
Kik keresik ezeket a kifejezéseket?
Mikor keresnek, harapnivalókat, desszerteket, stb.
Vannak-e szezonalitási trendek egész évben?
Hogyan keresnek desszertet az emberek?
Milyen szavakat használnak?
Milyen kérdéseket tesznek fel?
Kifejezetten egészségtudatos édességet keresnek, vagy csak az édesség iránti vágyukat szeretnék kielégíteni?
Hol vannak a potenciális ügyfelek – regionális, országos vagy nemzetközi szinten?

Ha feltettük a kérdéseket és megértettük a célcsoportunk gondolkodását, akkor el kell kezdenünk kulcsszavakat keresni. Először saját ötletek alapján, utána pedig a Google javaslatait felhasználva.

Amikor már összegyűlt egy szép lista, végig kell elemeznünk a kulcsszavakat, hogy kiszűrjük azokat, amik nem megfelelőek a számunkra és ki tudjuk választani azokat, amik a legjobb eredményt hozhatják. Amikor elkészült a végleges lista, akkor pedig nincs más teendő, mint beilleszteni a kulcsszavakat az oldalra.

A kulcsszó kutatás nem bonyolult folyamat, de időt és figyelmet igényel. Azonban néhány szabály figyelembevételével jó eredményt lehet elérni. Nézzük most át, hogy mire érdemes figyelni és milyen hibákat kell elkerülni.

Milyen a jó kulcsszó?

Releváns a termékre / szolgáltatásra – Az egyik legfontosabb szempont a kulcsszavak kiválasztásánál, hogy az releváns legyen a termékre / szolgáltatásra. Hiszen hiába használunk olyan kulcsszavakat, amikre nagyon sok keresést indítanak, ha ezek a kulcsszavak nem kapcsolódnak a termékünkhöz. 

Kellően sok keresést indítanak rá – Fontos, hogy olyan kulcsszavakat használjunk, amire sokszor keresnek az emberek. Hiszen, ha egy adott kulcsszóra többen keresnek, akkor nagyobb eséllyel kattintanak az oldalunkra is (persze csak akkor, ha az adott kulcsszóra jó helyen szerepel az oldalunk a találati listában). 

Megfelelő keresési cél – Ha például webshopot üzemeltetsz, akkor elsősorban olyan kifejezésekre kell optimalizálnod az oldaladat, amiket az emberek vásárlási céllal használnak. Ha blogot írsz, akkor olyan kifejezések kellenek, amiket használva az emberek jártasságot szeretnének szerezni egy bizonyos témában. A keresési célt könnyen megállapíthatod, ha megnézed, hogy a Google találati listájában milyen oldalak szerepelnek az adott kifejezésre.

Specifikus (long tail keyword) – A specifikus kulcsszavak jobban leírják az adott terméket / szolgáltatást, emiatt kisebb a keresési volumen, de nagyobb a várható konverzió, mint egy általános kulcsszó esetében.

FONTOS! Mindenképp használj specifikus kulcsszavakat is, de ne kizárólag ezeket használd!

Az ábra a Google keresések gyakoriságát mutatja kulcsszó típusok szerint. Jól látszik, hogy az általános (Fat head) kulcsszavakra sokkal több keresést indítanak, mint a specifikus (Long tail) kulcsszavakra.

Ebből levonható lenne az a következtetés, hogy a felsorolt kritériumok közül kettő (specifikus kulcsszavak használata és nagy keresési volumen) ellentmondanak egymásnak, hiszen az ábrán tisztán látszik, hogy a specifikus kulcsszavakra kevesebben keresnek. Tehát felmerülhet a kérdés, hogy specifikus kulcsszavakat használjunk vagy olyat, amire sokan keresnek.

A válasz egyszerű. A specifikus kulcsszavakat kell előnyben részesíteni az általánossal szemben, és ezek között kell olyat keresni, ami – a többi specifikus kulcsszóhoz képest – magasabb keresési volumennel rendelkezik.

Például aki beírja a keresőbe, hogy „cipő” (általános kulcsszó), az valószínűleg csak nézelődik. Ezzel szemben, aki arra keres rá, hogy „kék férfi futócipő 43” (specifikus kulcsszó), az nagy valószínűséggel vásárolni szeretne.

Tehát ha a Google keresőből olyan látogató érkezik az oldalunkra, aki „cipő”-t keres, minimális eséllyel fog vásárolni. Ezzel szemben aki „kék férfi futócipő 43” kifejezésre keresett és az oldalunkon (webshopunkban) megtalálja a neki megfelelő terméket, nagy eséllyel kosárba fogja helyezni azt.

Maradjunk a futócipő webshop példánál és nézzük meg, hogy a termékoldalakon milyen kulcsszavakat érdemes használni és mely kulcsszavakat ajánlott kerülni.

Így keresd és használd a kulcsszavakat

Stratégia a kulcsszavak keresésében

A Kulcsszó kutatás esetében a stratégia 4 fontos pontot jelent.

A kulcsszavak
használata

Régen a kulcsszavak használatára a kulcsszó halmozás volt jellemző, ami azt jelentette, hogy egy adott kifejezést próbáltak minél többször ismételni egy adott oldalon. Ez azonban egy nagyon idejét múlt megközelítés.

Tehát egy kulcsszó ismételgetése helyett több különböző kifejezést érdemes használni. Ezeket a kifejezéseket, kulcsszavakat 3 fő csoportra oszthatjuk: elsődleges kulcsszó, másodlagos kulcsszavak és LSI kulcsszavak.

Az egyes csoportokba tartozó szavak és kifejezések használatára alapvetően eltérő ajánlások vonatkoznak, de van egy szabály, amit minden csoportra szigorúan alkalmazni kell.

A kulcsszavaknak minden esetben jól kell illeszkedniük a szövegbe, a használatukat nem szabad legfontosabb célként tekinteni és bármi áron beleerőltetni őket a szövegbe. Ha tehát egy kifejezés nem illik egy blokkba, akkor válassz másik kifejezést vagy dolgozd át a blokk tartalmát.

A kulcsszó kutatás során megtalált kifejezések közül ki kell egyet kiválasztanod, ami az elsődleges kulcsszavad lesz. Ez az a kulcsszó, amire a legnagyobb hangsúlyt szeretnéd fektetni. A kiválasztásra vonatkozóan nincs konkrét módszer, alapvetően azt a kifejezést kell választani, ami a legjobban leírja az oldal témáját és nagy keresési volumennel rendelkezik.

Az elsődleges kulcsszót a következő helyeken ajánlott használni:

  • Title tag-ben és Metaleírásban: Ezek WordPress-ben a Yoast SEO bővítmény használatával könnyen megadhatóak. (Más rendszerek különböző bővítményei is hasonlóan működnek):
  • URL-ben: A bejegyzés/termék létrehozásakor lehet megadni, de később bármikor szerkeszthető
  • Főcímben (H1 tag), alcímekben (H2, H3, …) és szövegtörzsben
  • Szövegbe ágyazott linkekben: A szövegben elhelyezett link is tartalmazhat kulcsszót, de lehetőleg ne kizárólag a kulcsszó legyen kattintható.
  • Kép fájl nevében és ALT attribútumában: Az ALT attribútumba írt szöveg jelenik meg akkor, ha a látogató az egeret az adott kép fölé viszi. WordPressben a kép részleteinél lehet beállítani, ahogy a következő ábra is mutatja (más rendszerek is hasonlóan működnek):

A kulcsszó kutatás során megtalált összes kulcsszó ebbe a csoportba tartozik, kivéve az elsődleges kulcsszó. Tehát ezek azok a kifejezések, amik szintén jól leírják az oldalad témáját, de kisebb keresési volumennel rendelkeznek.

A másodlagos kulcsszavak használata az alábbi helyeken javasolt:

  • Alcímekben, szövegtörzsben
  • Kép ALT attribútumában

Olyan szavak és kifejezések, amelyek az elsődleges kulcsszóhoz logikailag kötődnek és nem részei a másodlagos kulcsszó halmaznak. Ezek a kulcsszavak segítenek a keresőmotoroknak megérteni, hogy miről szól az oldalad. Tehát itt nem az a cél, hogy nagy keresési volumennel rendelkező szavakat használj, hanem az elsődleges kulcsszó által leírt témára legrelevánsabb szavakat kell összegyűjtened.

Az LSI kulcsszavakat az alábbi helyeken érdemes használni:

  • Főcímben, alcímekben az elsődleges és másodlagos kulcsszavak mellett, szövegtörzsben
  • Kép ALT attribútumában
  • Szövegbe ágyazott linkekben

Kulcsszó kutatás a gyakorlatban

Nézzük meg, hogy a fent leírtak figyelembevételével milyen kulcsszavakat használhatunk pl. egy vállalkozás indítását lépésről lépésre leíró, az online vállalkozás előnyeit hangsúlyozó cikkhez. A kutatást a „vállalkozás” kifejezéssel kezdem a Google-ben.

A javaslatok között rögtön találunk is kettőt, ami számunkra jónak tűnik, hiszen a „vállalkozás indítása” jól leírja, hogy miről szól a cikk, amihez kulcsszavakat keresünk. A „vállalkozás ötletek” pedig szorosan kapcsolódik a témához.

Emlékeztetőül a korábban tárgyalt, kulcsszavakkal szemben támasztott kritériumok:

Tehát az első kritériumot teljesítik, mert relevánsak az adott témára.

A második kritériumnak részben megfelelnek, mert nem teljesen általánosak (a „vállalkozás” kifejezés általános.) Első lépésben ezek megfelelőek, de a további keresés során figyelni kell arra, hogy specifikusabb kulcsszavakat is találjunk.

A harmadik kritérium, vagyis a keresési volumen ellenőrzésére a Google kulcsszó tervezőt tudjuk használni.

Az első keretben jól látszik, hogy kellően nagy a keresési volumen. Bár a kulcsszó tervező sajnos nem mutat pontos számokat, csak nagyságrendi értékeket, de az irány alapvetően jó.

A második keretben pedig további ötletek vannak, amik szintén hasznosak lehetnek. A keresési volumenről itt sem kapunk pontos információt, de egy másik eszközzel ezt is tudjuk ellenőrizni, ez pedig az Ubersuggest.

A fenti képen látszik, hogy pontosan mennyi keresés érkezik az adott kifejezésre. Ezt az ellenőrzést el lehet végezni mindegyik kulcsszó javaslatra.

Miután elkészült egy lista a lehetséges kulcsszavakról, ellenőrizzük, hogy a Google találati listájában milyen oldalak szerepelnek az egyes kifejezésekre.

Például az egyéni vállalkozás indítása kifejezésre – a fizetett találatok után – olyan oldalak következnek, amik lépésről lépésre leírásokat tartalmaznak, éppúgy, mint az a cikk, amihez kulcsszavakat keresünk. Tehát ez a kulcsszó tökéletes lesz számunkra.

Miután mindegyik lehetséges kulcsszót megvizsgáltuk, elkészült a végleges lista. A vállalkozás indítására vonatkozóan a konkrét kulcsszavak az alábbiak:

Ezek után már csak ki kell választanunk az elsődleges kulcsszót (a fenti képen pirossal jelölve) és keresni kell hozzá LSI kulcsszavakat. Ezt legegyszerűbben a Google találati listájának alján elhelyezett keresési javaslatok használatával tehetjük meg.

Ezzel a kulcsszó kutatás végére értünk, már csak az oldalon a megfelelő helyekre kell beilleszteni a kifejezéseket. Ehhez készítettem egy egyszerűen használható táblázatot, amit az alábbi gombra kattintva érsz el.