Webshop motorok seo beállításai
Az érdeklődőszerzés legolcsóbb módja az organikus forgalom. Ha valaki a Google keresőben (nem hirdetés formájában) megtalálja az oldaladat és rá is kattint, akkor máris organikus forgalom terelődött az oldaladra.
Az, hogy a fent említett látogató mennyi időt tölt el az oldalon, esetleg vásárol-e, az több tényezőtől is függ. Ilyen például az oldal betöltési sebessége, a felhasználói élmény és az, hogy a látogató megtalálta-e, amit keresett.
Ha a reménybeli vásárló nem azt találja az oldalon, amire számított, akkor hamar továbbáll. A Google keresőből érkező forgalomnál ez legtöbbször azért fordulhat elő, mert az oldal tartalma nem kapcsolódik elég szorosan a látogató által keresett kifejezéshez.
Tegyük fel, hogy valaki rákeres a „terepfutás” kifejezésre és a találati listában egy futócipőket áruló webshop termékoldalát is megtalálja. Tegyük fel, hogy ez a valaki most ismerkedik a sportággal és alapvető információkat keres. Ő lehet, hogy néhány hét múlva majd vásárolni is szeretne, de jelenleg NEM. Ha tehát ő rákattint a webshopra, szinte biztos, hogy vásárlás nélkül, gyorsan fog távozni, mert nem találta meg azt, amit keresett.
Összefoglalva: Ahhoz, hogy ingyen tudj érdeklődőket / vásárlókat szerezni, elengedhetetlen a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO.
Ahhoz, hogy egy oldal SEO szempontból rendben legyen, meg kell keresni a megfelelő kulcsszavakat és el kell őket helyezni az oldalon úgy, hogy a keresőmotorok megtalálják és relevánsnak ítéljék.
Ennek ismeretében egy weboldal keresőoptimalizálása 2 fő lépésre bontható. A kulcsszavak keresésére és azok elhelyezésére az oldalon. Ebben az anyagban azt mutatom meg, hogy a Kulcsszó kutatás című anyag alapján keresett kulcsszavakat hol célszerű elhelyezni, és hogy ezeket hol lehet beállítani a különböző platformokon.
Jó példák
Mielőtt nekilátnánk a technikai megvalósításnak, nézzünk meg 1-1 jó példát a legnépszerűbb webshop motorok használatával készült oldalak közül.
Az oldalakat az Ubersuggest SEO elemző eszközével vizsgáljuk meg.
WordPress-ben készült, magas organikus eléréssel rendelkező oldalra jó példa a kertlap.hu. Az elemző eszköz adatai szerint több, mint 100 000 a havi organikus elérések száma és több, mint 12 000 kifejezésre jelenik meg az oldal a Google találati listájában.
A kulcsszavakról bővebb információt is kapunk:
Ha a Google-ben rákeresünk a „rododendron” kifejezésre (a fenti kulcsszólista első eleme), akkor azt látjuk, hogy valóban a hirdetések után rögtön az első találat a kertlap.hu oldala.
A Google találati listában látszik, hogy az oldal címe, vagyis a title tag és a meta leírás is tartalmazza a „rododendron” kulcsszót.
Az oldalra érkezve pedig azt látjuk, hogy az url-ben és a főcímben, vagyis a H1 tag-ben is megjelenik ez a kulcsszó.
Lejjebb görgetve pedig látjuk, hogy az alcímekben, vagyis H2 és H3 tag-ekben is megtalálható a „rododendron” kifejezés (a lenti képen pirossal jelölve). A szövegben pedig megtalálhatóak az LSI kulcsszavak, amik segítenek a Google számára értelmezni, hogy miről szól a cikk (a lenti képen kékkel vannak jelölve).
A képeket vizsgálva az látszik, hogy az ALT attribútum üres, vagyis nem rendelkeznek helyettesítő szöveggel, de a fájlok nevei tartalmazzák a kulcsszót:
Shopify rendszerrel készült, magas organikus eléréssel rendelkező oldalra jó példa a scitec.hu. Az elemző eszköz adatai szerint több, mint 110 000 a havi organikus elérések száma és több, mint 6 700 kifejezésre jelenik meg az oldal a Google találati listájában.
A kulcsszavakról bővebb információt is kapunk:
Ha a Google-ben rákeresünk a „zsírégetés” kifejezésre (a fenti kulcsszólista első eleme), akkor azt látjuk, hogy valóban az első találat a scitec.hu oldala.
A Google találati listában látszik, hogy az oldal címe, vagyis a title tag és a meta leírás is tartalmazza a „zsírégetés” kulcsszót.
Az oldalra érkezve pedig azt látjuk, hogy az url-ben, a főcímben vagyis a H1 tag-ben és az alcímekben is megjelenik ez a kulcsszó.
A képeket vizsgálva az látszik, hogy az ALT attribútum üres, vagyis nem rendelkeznek helyettesítő szöveggel, de a fájlok nevei tartalmaznak másodlagos kulcsszavakat:
A szöveget olvasva pedig LSI kulcsszavak sokaságát találjuk. Még egyszer: Ezek a kulcsszavak segítenek a Google keresőjének, hogy értelmezze miről szól pontosan a cikk. Tehát ezek a kulcsszavak erősítik az elsődleges kulcsszót.
Shoprenter rendszerrel készült, magas organikus eléréssel rendelkező oldalra jó példa az okosjatek.hu. Az elemző eszköz adatai szerint több, mint 149 000 a havi organikus elérések száma és több, mint 15 000 kifejezésre jelenik meg az oldal a Google találati listájában.
A kulcsszavakról bővebb információt is kapunk:
Ha a Google-ben rákeresünk a „gyereknap” kifejezésre (a fenti kulcsszólista második eleme), akkor azt látjuk, hogy valóban az első találat az okosjatek.hu oldala.
A Google találati listában látszik, hogy az oldal címe, vagyis a title tag és a meta leírás is tartalmazza a „gyereknap” kulcsszót.
Az oldalra érkezve pedig azt látjuk, hogy az url-ben, a főcímben vagyis a H1 tag-ben és az alcímekben is megjelenik ez a kulcsszó.
A képet vizsgálva az látszik, hogy az ALT attribútum üres, vagyis nem rendelkezik helyettesítő szöveggel, de a fájl neve tartalmazza a kulcsszót:
A szöveget olvasva pedig LSI kulcsszavakat találunk. Még egyszer: Ezek a kulcsszavak segítenek a Google keresőjének, hogy értelmezze miről szól pontosan a cikk. Tehát ezek a kulcsszavak erősítik az elsődleges kulcsszót.
UNAS-ban készült, magas organikus eléréssel rendelkező oldalra jó példa a lumenet.hu. Az elemző eszköz adatai szerint több, mint 130 000 a havi organikus elérések száma és több, mint 15 600 kifejezésre jelenik meg az oldal a Google találati listájában.
A kulcsszavakról bővebb információt is kapunk:
Ha a Google-ben rákeresünk a „led szalag” kifejezésre (a fenti kulcsszólista első eleme), akkor azt látjuk, hogy valóban a hirdetések után rögtön az első találat a lumenet.hu oldala.
A Google találati listában látszik, hogy az oldal címe, vagyis a title tag és a meta leírás is tartalmazza a „led szalag” kulcsszót.
Az oldalra érkezve pedig azt látjuk, hogy az url-ben, a főcímben vagyis a H1 tag-ben és kategória elnevezésében is megjelenik ez a kulcsszó.
Mivel ez egy kategória oldal (nem pedig termékoldal vagy cikk/blog bejegyzés), ezért itt jóval kevesebb lehetőség van kulcsszavak használatára, hiszen kevesebb a szöveg. Képek pedig „csak” a termékképek. Azok viszont mind rendelkeznek helyettesítő szöveggel, amiben megjelenik a „LED szalag” kifejezés.
Áttekintés,
Előkészületek
A SEO beállítások elvégzésében és ellenőrzésében nagy segítséget nyújt 1-1 külön eszköz. Mielőtt nekiállnánk a keresőoptimalizálásnak, nézzük meg, hogy melyik rendszer esetében melyik eszközt tudjuk használni.
WordPress-ben a SEO beállításokat nagyban segíti a YOAST SEO nevű, ingyenesen (is) használható bővítmény, ezért ezt mindenképp érdemes feltelepíteni az oldalra.
Telepítés után minden oldal és termék szerkesztésénél megjelenik egy új szakasz, ahol néhány SEO beállítást lehet elvégezni, illetve visszajelzést is kapunk az adott oldal (vagy termékoldal) SEO-járól és a szöveg olvashatóságáról.
Ebben az anyagban főként a SEO fület, azon belül pedig a Google előnézet és a SEO-elemzés szakaszokat fogjuk használni. Az Olvashatóság fül használatára nem fogunk kitérni részletesen, de nagyon egyszerű a használata, érdemes „rápillantani” az ott megjelenő visszajelzésre.
Shopify-ban a SEO beállításokat nagyban segíti a SEO Suite nevű ingyenesen bővítmény, ezért ezt mindenképp érdemes feltelepíteni az oldalra.
Telepítés után az app oldalán elérhető SEO Analyzis menün belül hasznos visszajelzéseket kapunk 1-1 termék keresőoptimalizálására vonatkozóan.
Ha az elsődleges kulcsszót beírjuk a „Focus Keyword” mezőbe, akkor még pontosabb analízist láthatunk az adott kulcsszóra vonatkozóan.
A Shoprenter webáruházak nem rendelkeznek beépített SEO analízis eszközzel, ezért az oldalaink SEO elemzéséhez külső eszközök használata szükséges. Például az előző fejezetben, a példa oldalak bemutatásánál használt Ubersuggest SEO analízis eszköze.
Az UNAS webáruházak nem rendelkeznek beépített SEO analízis eszközzel, ezért az oldalaink SEO elemzéséhez külső eszközök használata szükséges. Például az előző fejezetben, a példa oldalak bemutatásánál használt Ubersuggest SEO analízis eszköze.
Elsődleges
Kulcsszó
A kulcsszó kutatás során megtalált kifejezések közül ki kell egyet választanod, ami az elsődleges kulcsszavad lesz. Ez az a kulcsszó, amire a legnagyobb hangsúlyt szeretnéd fektetni. A kiválasztásra vonatkozóan nincs konkrét módszer, alapvetően azt a kifejezést kell választani, ami a legjobban leírja az oldal témáját és nagy keresési volumennel rendelkezik.
Az elsődleges kulcsszót a következő helyeken ajánlott használni:
- Title tag-ben és Metaleírásban
- URL-ben: A bejegyzés / termék létrehozásakor lehet megadni, de később bármikor szerkeszthető
- Főcímben (H1 tag), alcímekben (H2, H3, …) és szövegtörzsben
- Szövegben elhelyezett linkekben
- Kép fájl nevében és ALT attribútumában: az ALT attribútumba írt szöveg jelenik meg akkor, ha a látogató az egeret az adott kép fölé viszi. Ezt más szóval helyettesítő szövegnek is szokták nevezni.
Elhelyezés a Title tag-ben és meta leírás
Lépj a termék vagy oldal szerkesztéséhez, amin a SEO beállításokat szeretnéd elvégezni és keresd meg a Yoast SEO-t.
(1) Fókusz kulcsszó: Ide írd be az elsődleges kulcsszót. Ez csak azért fontos, hogy a Yoast SEO erre a konkrét kulcsszóra tudja vizsgálni az oldalt.
(2) SEO cím: Ez az Oldal címe, vagyis a Title tag. Ez lesz a Google keresőben megjelenő oldalad címe. Ez az első hely, ahol érdemes szerepeltetni az elsődleges kulcsszót. Figyelj rá, hogy a cím ne csupán egy kulcsszó legyen. Egy leíró címet válassz, ami tartalmazza az elsődleges kulcsszót.
(3) Metaleírás: Ez fog megjelenni a Google találati listájában leírásként.
(4) Előnézet: Így fog kinézni az oldal a Google találati listában.
Lépj a termék vagy oldal szerkesztéséhez, amin a SEO beállításokat szeretnéd elvégezni és görgess az oldal aljára, itt találsz egy „Search engine” nevű blokkot, ahol be tudod állítani az oldal címét és a meta leírást.
(1) Page title: Ez az Oldal címe, vagyis a Title tag. Ez lesz a Google keresőben megjelenő oldalad címe. Ez az első hely, ahol érdemes szerepeltetni az elsődleges kulcsszót. Figyelj rá, hogy a cím ne csupán egy kulcsszó legyen. Egy leíró címet válassz, ami tartalmazza az elsődleges kulcsszót.
(2) Metaleírás: Ez fog megjelenni a Google találati listájában leírásként.
Ezek a mezők alapból sem üresek, hanem átveszik a termék / cikk címét és leírását.
(1) A termékek menüpontban válaszd ki a szerkeszteni kívánt terméket.
(2) Kattints a „SEO beállítások” fülre
(3) Töltsd ki a „Meta cím” és „Meta leírás” mezőket.
Meta cím: Ez az Oldal címe, vagyis a Title tag. Ez lesz a Google keresőben megjelenő oldalad címe. Ez az első hely, ahol érdemes szerepeltetni az elsődleges kulcsszót. Figyelj rá, hogy a cím ne csupán egy kulcsszó legyen. Egy leíró címet válassz, ami tartalmazza az elsődleges kulcsszót.
Meta leírás: Ez fog megjelenni a Google találati listájában leírásként.
Ezek a mezők alapból sem üresek, hanem átveszik a termék/cikk címét és leírását.
A termékek, a termékkategóriák és az oldalak szerkesztésénél egyaránt megtalálhatóak a Title tag és a meta adatok megadására szolgáló mezők.
Az oldalak és a termékkategóriák esetében a szerkesztési nézetben csak le kell görgetned az oldal aljára, hogy megtaláld a fenti képen látható szakaszt. A termékek szerkesztésénél pedig az „egyéb” fülre kell lépned és ott találod az oldal alján.
Elhelyezés az oldal URL címében
WordPress-ben a Yoast SEO-t használva ugyanazon a felületen, ahol az oldal címét és a meta leírást megadtuk, megadhatjuk az URL-t is, a keresőbarát név szakaszban.
Ebbe a mezőbe nem kell beírni az egész url-t, csak a konkrét oldalra vonatkozó részt. Ha tehát egy fogyással kapcsolatos cikket írsz és ebbe a mezőbe annyit írsz, hogy „fogyas”, akkor az adott oldal a domainem.hu/fogyas oldalon lesz elérhető.
Ugyanazon a felületen, ahol az oldal címét és a meta leírást megadtuk, megadhatjuk az URL-t is, az „URL and handle” szakaszban.
Ebben a mezőben csak a konkrét oldalra vonatkozó részt tudod szerkeszteni. A fenti képen szereplő példa esetében a „terra-blue-palack” szerkeszthető, de az előtte lévő „https://terrablue.hu/products/” rész nem.
Ugyanazon a felületen, ahol az oldal címét és a meta leírást megadtuk, megadhatjuk az URL-t is, a „Keresőbarát URL” mezőben.
(1) A termékek menüpontban válaszd ki a szerkeszteni kívánt terméket.
(2) Kattints a „SEO beállítások” fülre
(3) Töltsd ki a „Keresőbarát URL” mezőt.
Ebbe a mezőbe nem kell beírni az egész url-t, csak a konkrét oldalra vonatkozó részt. A fenti példában a keresőbarát url mezőbe azt írtam, hogy „thermo_kulacs”, így a termék teljes URL-je a következőképpen alakul: https://domainem.hu/thermo_kulacs
Elhelyezés a főcímben és az alcímekben
A kulcsszavak elhelyezése a címben nyilván nem igényel nagy technikai tudást, inkább az jelenthet kihívást, hogy a kulcsszó természetesen hasson a szövegben, ne legyen „beleerőltetve”.
Ha ez megvan, akkor már csak a megfelelő címsor szintet kell kiválasztani, amit az alábbi helyeken tudsz megtenni:
A blokkszerkesztőben és Elementorban is könnyű módosítani a címsorok beállítását. Kattints rá a címre, amit szerkeszteni szeretnél és állítsd be a megfelelő címsor szintet.
Blokkszerkesztő:
Elementor:
A Shopify szövegszerkesztője is nagyon felhasználóbarát, 2 kattintással könnyedén beállíthatóak a címsorok. Jelöld ki a címet, amit szerkeszteni szeretnél és állítsd be a megfelelő címsor szintet.
A Shoprenter szövegszerkesztője is nagyon felhasználóbarát, 2 kattintással könnyedén beállíthatóak a címsorok. Jelöld ki a címet, amit szerkeszteni szeretnél és állítsd be a megfelelő címsor szintet a formátum menüben.
Elhelyezés szövegbe ágyazott
linkekben
Gyakran előfordul, hogy egy mondaton belül egy szöveges linket helyezünk el. Tehát nem egy külön gombot, csak egy linket. Ezeknek a linkeknek a szövege is hatással van a keresőoptimalizálásra, ezért ide is érdemes kulcsszavakat is tenni.
A szöveg linkké alakítása néhány kattintással elvégezhető blokkszerkesztőben és Elementorban is.
Blokkszerkesztő:
(1) Jelöld ki a linkelni kívánt szöveget, kattints a link ikonra
(2) Add meg a hivatkozni kívánt url-t.
Elementor:
A szöveg linkké alakítása néhány kattintással elvégezhető.
(1) Jelöld ki a linkelni kívánt szöveget
(2) Kattints a link ikonra.
A felugró ablakban pedig add meg a hivatkozást.
A szöveg linkké alakítása néhány kattintással levégezhető.
(1) Jelöld ki a linkelni kívánt szöveget, majd kattints a link ikonra.
(2) A felugró ablakban add meg az url-t, ahova a link mutatni fog.
Elhelyezés kép fájl nevében és ALT attribútumában
Amikor a látogató a weboldaladon az egérmutatót egy kép fölé viszi, akkor a kép ALT attribútumába írt szöveg jelenik meg. Ezt figyelik a keresőmotorok is. Tehát ide is érdemes úgy beilleszteni a kulcsszavakat, hogy azok természetesnek tűnjenek.
WordPressben a kép fájl nevének módosításához egy bővítmény szükséges. Az ALT attribútum, vagyis a helyettesítő szöveg megadásához nem kell külön bővítmény, ráadásul több módja is van.
Név módosítása és helyettesítő szöveg megadása a médiatárban
A médiatárban minden esetben meg tudod adni a helyettesítő szöveget. A Phoenix Media Rename bővítmény telepítése után pedig a fájl nevét is tudod módosítani:
(1) Lépj a médiatárba
(2) A nézetet állítsd lista nézetre, hogy elérhetővé váljon a szerkesztés gomb.
(3) Kattints a szerkesztésre és az oldal közepén meg tudod adni a helyettesítő szöveget, az alján pedig a fájl nevét tudod módosítani.
Helyettesítő szöveg megadása a cikk szerkesztése közben
Egy kép beillesztésekor megnyílik a médiatár egy felugró ablakban
(1) Válaszd ki a szerkeszteni kívánt képet.
(2) Add meg a helyettesítő szöveget.
A képek átnevezéséhez mindenképp egy app-ot kell telepíteni. Én a SEO Doctor-t használtam. Ezzel egyenként lehet módosítani a képek nevét és a helyettesítő szöveget is. Az appnak van fizetős verziója is, de nekünk elég az ingyenes is.
Ha feltelepítetted az appot, akkor néhány kattintással be tudod állítani a képek nevét és ALT attribútumát is:
(1) Lépj az Apps menübe és keresd meg a SEO Doctor-t.
(2) A „Manual Tools” legördülő menüben válaszd az „Image Alt Text” vagy a „Renam Image” lehetőséget.
(3) Változtasd meg a fájl nevét / helyettesítő szöveget és mentsd el a változtatásokat.
A Shoprenter webshopoknál a termékképek ALT attribútumának a szerkesztése nagyon egyszerű.
(1) A termékek menüpontban válaszd ki a szerkeszteni kívánt terméket.
(2) Kattints a „További képek” fülre
(3) Töltsd ki a „Kép ALT tab” mezőt.
A mezőbe írt szöveg akkor fog megjelenni, ha egy látogató a kép fölé viszi az egeret.
A termék elsődleges képének helyettesítő szövege is hasonlóan adható meg az „Adatok” fülön.
A kép fájlok átnevezése is könnyen elvégezhető, de az átnevezett képek hivatkozásai eltűnnek.
Nézzünk egy példát: Feltöltesz egy képet, amit beállítasz egy termék elsődleges képének, majd átnevezed a képet. Ebben az esetben a termékhez nem fog kapcsolódni elsődleges kép. Tehát átnevezés után újra meg kell adnod, hogy az adott képek hol jelenjenek meg.
Ez sajnos elég kényelmetlen, ezért érdemes már feltöltés előtt megfelelő nevet adni a képeknek.
Ha mégis változtatni kell egy már feltöltött kép nevét, azt a fájlkezelőben meg tudod tenni.
Kattints egy hivatkozott képre (pl. egy termékhez beállított termékképre), majd a felugró ablakban keresd meg a képet, amit át szeretnél nevezni. Kattints rá jobb egérgombbal és válaszd ki az „átnevezés” lehetőséget.
Másodlagos kulcsszavak
A kulcsszó kutatás során megtalált összes kulcsszó ebbe a csoportba tartozik, kivéve az elsődleges kulcsszó. Tehát ezek azok a kifejezések, amik szintén jól leírják az oldalad témáját, de kisebb keresési volumennel rendelkeznek.
A másodlagos kulcsszavak használata az alábbi helyeken javasolt:
- Alcímekben, szövegtörzsben
- Kép ALT attribútumában
LSI kulcsszavak
Olyan szavak és kifejezések, amik az elsődleges kulcsszóhoz logikailag kötődnek és nem részei a másodlagos kulcsszó halmaznak. Ezek a kulcsszavak segítenek a keresőmotoroknak megérteni, hogy miről szól az oldalad. Tehát itt nem az a cél, hogy nagy keresési volumennel rendelkező szavakat használj, hanem az elsődleges kulcsszó által leírt témára legrelevánsabb szavakat kell használnod.
Az LSI kulcsszavakat az alábbi helyeken érdemes használni:
- Főcímben, alcímekben az elsődleges és másodlagos kulcsszavak mellett, szövegtörzsben
- Kép ALT attribútumában
- Horgony link szövegében