ügyfélszerző kvíz funnel építése

A kvíz funnelek lényege, hogy az érdeklődők nem közvetlenül egy adott csaliajánlatért cserébe adják meg az e-mail címüket, hanem egy interaktív kérdőíven vezetjük végig őket, aminek az eredménye a válaszok alapján dinamikusan változik.

Ennek a kérdőívnek a végén jellemzően egy a válaszok alapján személyre szabott javaslatot kapnak (ami lehet termékajánló is), és a javaslat szolgál lényegében csaliként, azért iratkoznak fel, hogy ezt az eredményt e-mailben megkapják. 

A kvíz funnel nagy előnyei közé tartozik, hogy Magyarországon egyelőre nem annyira elterjedt még, ezért jobban meg tudja ragadni a figyelmet egy hagyományos e-booknál vagy kedvezményes ajánlatnál.

Ráadásul az emberek több idő töltenek a tartalommal, energiát invesztálnak a kitöltésbe, így sokszor értékesebb feliratkozókat tud eredményezni, akik őszintén érdeklődnek a terméked felé, és a személyre szabott eredménnyel valódi értéket tudsz biztosítani a számukra. 

A kvíz funnelek nagyon széleskörűen felhasználhatóak: webshopok, szolgáltatók és tanácsadók számára egyaránt remekül tudnak működni mind hideg-, mind pedig retargeting hirdetésként.

Miért használj
Kvíz funnelt?

A kvíz funnel
Működése

A kvíz funnelek eredményessége lényegében 4 lépcsőből áll: a landing page, a kvíz kérdései, az eredmény és az ajánlat majd pedig az utánkövetés.

Ebben a szakaszban ezeket fogjuk áttekinteni lépésről-lépésre.

1. Lépcső:
A landing page

Az első lépcső a kvíznek a landing oldala, ahová a forgalmat vezetjük.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk egy sor példát különböző területen és üzleti modellben működő vállalkozások esetében, hogy pontosan hogyan tudják felhasználni a kvíz funnelt. 

Nagyon sok ember már úgy fog érkezni a landingre, hogy már egyből ki akarja tölteni a kvízt, így a landing oldalnak már a hero szakaszában legyen egy rövid összefoglaló, hogy miről is szól ez a kvíz, valamint egy erős CTA, amivel el lehet kezdeni kitölteni azt.

Egyes embereket ettől jobban meg kell győzni. Így a landing oldal további részében nézzük át, miket is érdemes alkalmazni.

Egy kvíz landing oldala jellemzően rövid, pár szakaszból áll. Legyen nagyon tömör, lényegre törő. Az alábbi szakaszokat, ha megfelelően kidolgozod, a landing oldal megfelelő lesz:

2. Lépcső:
A kvíz kérdései

A kvíz kérdéseinek megalkotásakor arra ügyelj, hogy fel tudj állítani legalább 2-3 diagnózist a kvíz eredményeként.

Az A-LEVEL Marketing launcholásakor a „Milyen szinten van az online marketinged” kvízben mi 3 diagnózist hoztunk létre: Kezdő, Középhaladó, Haladó. 

Mindhárom csoportnak más-más érveket hoztunk, hogy neki pontosan miért lehet érdemes csatlakozni az A-LEVEL-be, milyen hasznai származhatnak belőle.

A kvíz optimális kérdésszáma 5-12 között van, ez az, ami még nem túl rövid, hogy a diagnózis valós adatokra épüljön, és reális eredményt adjon, de közben ne is legyen túl hosszú, hogy félbehagyják a kvízt.

Olyan kérdéseket tegyél fel, amik a látogatók számára érdekesek lehetnek és szoros összefüggésben van a termékeddel / szolgáltatásoddal.

 

Hogy teljesen megértsd, milyen kérdéseket is érdemes feltenni, a legjobb döntés, ha te magad is elvégzel néhány kvízt.

Ezen az oldalon 44 db kvízt nézhetsz át, amit kifejezetten kvíz specialisták készítettek. Érdemes elvégezni párat, mielőtt megalkotnád a saját kvízed, hogy ráérezz a megfelelő kérdésekre.

3. Lépcső:
Az eredmény és az ajánlat

A kvíz eredményének a lényege, hogy a különböző válaszokat adó emberek különböző eredményeket (és ennek megfelelően ajánlatokat) kapjanak.

Mint előbb említettem, az A-LEVEL kvízében 3 eredmény volt: Kezdő, Középhaladó, Haladó. A marketingben szerzett eddigi tapasztalat szintjéhez mérten, mindegyik csoportnak más-más érvek kellenek, amelyek meggyőzik a csatlakozásról.

Hogy megírjuk a különböző csoportok személyre szóló eredményeit, illetve az ajánlatot, meg kell érteni az egyes csoportok kifizetődését:

Kezdő: Tanulni szeretne a marketingről, minél több tudásanyagra vágyik.

Középhaladó: Javítani szeretné meglévő marketingfolyamatait.

Haladó: Hasonló beállítottságú és tapasztalattal rendelkező közösséghez szeretne tartozni.

Az így megírt érvek után lehetősége volt a kvíz kitöltőknek csatlakozni az A-LEVEL Marketingbe, az első hónapban ingyenesen. 

Ajánlott eredmények és ajánlatok a kvíz kitöltése során:

4. Lépcső:
Az utánkövetés

A kvíz kitöltők utánkövetése kiemelten fontos, ha jó eredményeket szeretnél elérni.

Ha a felhasználó megadta az e-mail címét, egy kifejezetten az ő eredményére szabott, több részes e-mail automatizmus kiváló ötlet.

A másik, amit mi is csináltunk az A-LEVEL-es kvíz során, hogy a Facebook Pixellel megjelöltük a kvíz kitöltő embereket, így egy retargeting kampány segítségével könnyedén tudtunk A-LEVEL-es hirdetéseket megjeleníteni a kvíz kitöltőknek Facebookon és Instagramon.

kvíz funnel építése lépésről-lépésre

A piacon több kvíz funnel készítő szoftver is létezik, mi a LeadQuizzes nevű szoftvert használjuk és ezt is ajánljuk. Ez az a szoftver, ami nagyon sok mindennel kompatibilis és egyszerűen, korlátozások nélkül lehet kvízeket készíteni vele.

A LeadQuizzes-en kívül, az Outgrow és a Thrive Quiz Builder is kiváló szoftverek, viszont ezeknek több hátránya van a LeadQuizzies-el szemben: Az Outgrow funkcióiban korlátozott, a Thrive pedig kizárólag WordPress-szel kompatibilis.

Amennyiben neked valamiért mégis utóbbi két megoldás szimpatikus, használd őket bátran.

Kipróbálási lehetőségként belinkelem ide az általunk készített kvízt (kattints a képre a megnyitáshoz!), aminek a felépítését gyakorlati példaként használjuk a későbbiekben: 

Az alábbiakban végigmegyünk a LeadQuizzes használatán és a logikán, amely alapján felépítettük az A-LEVEL kvízt.

Az eredményeket az érdeklődők egy pontrendszer alapján kapják meg: minden válaszra tetszőleges mennyiségű pontot tudsz adni, és a kvíz eredménye ezeknek a pontoknak az összege alapján jön ki – például 0-20=gyenge, 21-40= közepes, 41-60= jó.

Az mindig fejtörést és próbálgatást igényel, hogy kitaláld, hogy a Te tesztedben pontosan hogyan jönnek ki az eredmények, ez megkerülhetetlen része a folyamatnak.

Ha nem „rossz – közepes – kiváló” jelleggel akarod adni az eredményeket, akkor is csinálhatod azt, hogy az első eredményre utaló válaszok negatív pontot adnak, a második eredményre utaló válaszok 0 pontot adnak, míg a harmadik eredményre utaló válaszok nagyon sok (50+) pontot adnak.

Az eredmény így az alapján jön ki, hogy a végösszeg negatív (1. eredmény), 0 közeli (2. eredmény, vagy egy magasabb szám (3. eredmény), hiszen amiből a legtöbbet választják, olyan lesz a végeredmény is.

Például, ha személyi edzőt akarsz javasolni Kati, Pali és József között, akkor amikor rákérdezel az érdeklődő nemére, és mondjuk nőt jelöl meg, akkor negatív pontot adsz, hogy jó eséllyel Kati legyen a végeredmény, ha pedig egy későbbi kérdésben kifejezetten női edzőt preferálna az érdeklődő, akkor adsz -1000 pontot, és úgy biztosan Kati lesz az ajánlott edző a végeredményben. 

Nem érdemes túl sok lehetséges eredményt adni, mi a 3-at javasolnánk leginkább, minden további lehetséges eredmény lényegesen bonyolultabbá teszi a kvízt.

A szoftver kezelőfelülete drag and drop módszerrel működik, tehát a bal oldali oszlopból tudod behúzni a kvíz elemeit a jobb oldali munkaterületre.

A Cover page (1) a nyitókép, amivel a látogató találkozik a kvíz kitöltésekor. Ide a kvíz címét kell betenni (célszerű egy figyelmet felkeltő főcímet választani, ami tartalmazza, hogy milyen haszonra tesznek szert az érdeklődők az eredménnyel), egy figyelmet felkeltő képet és a KEZDÉS gombot.

A Content Elements (2) szakaszban a kvíz kérdéseit van lehetőséged behúzni. Mi nem bonyolítottuk túl (valamint, ha a megnéztél párat a fenti példák közül, ők sem), egyszerű „Text question” típust használtunk, vagyis szöveges válaszok közül tud választani az érdeklődő.

A Results (3) résznél a kvíz kimenetelét tudod megszerkeszteni. Itt lehetőséged van a Result builderrel elemmel az egyes eredményeket megjeleníteni (a kérdésekre adott válaszok alapján) és tálalni a személyre szóló ajánlatot, vagy akár egy másik URL-re is irányíthatod a kitöltőket.

A fenti képen pirossal bekarikáztuk a 3 fő kérdést, ami köré épül a teljes kvíz.

Ezek a kérdések köré építettük a kvízt, ezek nagyjából lefedik az alap dolgokat, amik egy online vállalkozás alappillérei lehetnek:

– Fizetett forgalom

– Analitika és funnel optimalizálás

– Utánkövetés

Ha ezen fő kérdések valamelyikére NEM a válasz, akkor a következő 2 kérdést átugorja a rendszer, mivel ezek a kérdések a fő kérdésre épülnek (tehát a példában pl., ha valaki nem méri a konverziókat, akkor nyilván nem is tudja a konverziós arányát). 

A fő kérdés utáni 2 kérdés lényegében az extra pontszerzési lehetőség, amivel a HALADÓ minősítést el lehet érni (tehát, ha mindhárom pillért használja, és az extra kérdések alapján kiderül, hogy ráadásul jó eredménnyel alkalmazza őket). 

Ha a 3 fő kérdésből csak 2-re IGEN a válasz, maximum középhaladó lehet, ha csak 1-re, akkor maximum kezdő lehet a kvíz kitöltője.

Az utolsó 2 kérdés úgynevezett „töltelék kérdések”, hiszen ha egy kezdő tölti ki a kvízt, aki mindhárom fő kérdésre NEMMEL válaszol, csak 3 kérdést kapna. A töltelék kérdések ezt hivatottak kibővíteni, hogy a minimum 5 kérdés mindenkinél meglegyen.

A LeadQuizzes pontrendszerével „büntetni” is lehet a kitöltőket, az egyes válaszok mínusz pontszámot is érhetnek.

Ezek lehetővé teszik a kimenetelek egyszerűbb kiszámítását és a jobb személybeszabhatóságot.

Az egyes kimeneteleknek úgy szabd meg a ponthatárait, hogy biztosan minden kitöltő beleessen az adott határokba.

Javasolt nagyobb számokat használni (pl. +10 és -10), amikkel nagyobb lesz az eltérés az egyes kimenetelek között, így megkönnyíti a dolgod ezek kiszámításakor.

A „Share” fülön találod a beágyazásához szükséges HTML kódot, amivel a weboldalakon meg tudod jeleníteni a kvízt.

A SETTINGS – INTEGRATIONS lehetőségnél tudod összekötni a LeadQuizzest a különböző marketing szoftvereiddel.

Az integrációk közül a Facebook Pixel kiemelkedően fontos, hiszen ha sikeresen bekonfiguráltad, létre tudsz hozni egy egyéni konverziós eseményt. 

Ezzel az egyéni konverzióval és egy konverzió kampánycélú kampánnyal lehetőséged van konkrétan kvíz kitöltőkre optimalizálni a kampányod.

A Facebook integráció pontos folyamatáról ezen a linken találsz egy lépésről-lépésre bemutatót.

Smart Quiz Builder használata

Ha a weboldalad a WordPress alapjaira épül, akkor a kvízek elkészítésére egy remek megoldás számodra a Smart Quiz Builder.

A bővítménnyel nagyon sok féle kvízt el lehet készíteni, így ha nagyon személyre szeretnéd szabni, érdemes lesz kísérletezned vele. Ebben a videóban a Smart Quiz Builder csapata bemutatja a főbb funkciókat, amikből inspirációt szerezhetsz.

A példában bemutatjuk az A-LEVEL Marketing kvízének elkészítését, amit előzőleg átnéztünk a LeadQuizzies-ben.

Miután telepítetted a bővítményt, a WordPress vezérlőpult bal oldali menüjében meg fog jelenni a SmartQuizBuilder menüpont. Kattints rá, majd válaszd a Manage Qizzes és a CREATE A QUIZ lehetőséget.

Következő lépésként a „Give the Quiz a Name” résznél add meg a kvíz főcímét, az „Enter Quiz Description” résznél pedig a rövid leírását. Fontos, hogy amit ide beírsz, azzal fognak találkozni a kitöltők a kvíz első oldalán.

Ha ezzel megvagy, a kvíz típusát állítsd „Scoring„-ra. Ezzel a típussal tudjuk a kérdésekre adott válaszok pontszámai alapján változtatni a kvíz kimenetelét.

Végül kattints a Save and Next gombra.

A következő, DISPLAY SETTINGS oldalon tudod bekonfigurálni a kvíz technikai részleteit.

Az alapbeállítások majdnem megfelelnek a célunknak, viszont pár módosítást és beállítást eszközölni kell: 

Az első az e-mail marketing szoftver összekötés. Ezt legörgetve a „Connect with your Platform” résznél tudod megtenni, pipáld be a „My Email Platform” lehetőséget, majd válaszd ki az általad használt e-mail marketing szoftvert.

Ezután a szoftverben generálj egy API kulcsot és válaszd ki a listát, ahova fel szeretnéd iratkoztatni a kvíz kitöltőit.

Az API kulcsot a Mailer Lite esetében a fiókodba belépve a jobb felső sarokban a fiók nevére kattintva, majd Integrations lehetőséget választva éred el. Ebben a menüpontban a Developer API-ra lesz szükség.

A kimásolt kulcsot illeszd be a bővítmény felugró ablakába, majd kattints a SAVE gombra. 

Ha elmentetted az API Kulcsot, akkor a következő mező fog megjelenni. Itt az Actions résznél válaszd az „Add To Group” lehetőséget, majd válaszd ki a listát, ahova fel szeretnéd iratkoztatni az embereket és kattints a Click to save gombra.

Lejjebb görgetve lehetőséged lesz a kvízben majd megadni helyes és helytelen válaszokat. A mi esetünkben ennek nem lesz értelme, így ennek a lehetőségnek a megjelenítését ki kell kapcsolni. 

Lejjebb görgetve „Correct Answer Display” szakasznál válaszd a NO lehetőséget:

A többi beállítás a célunknak megfelel, azonban elképzelhető, hogy a bővítmény egyes verzióinak frissítése között megváltoztatják az alapbeállításokat. 

A biztos az, ha az alábbi képernyőmentés szerint végignézed és leellenőrzöd, hogy a következő beállítások nálad is stimmeljenek:

Az utolsó beállítás ezen az oldalon a megjelenítés design kiválasztása. Itt előre elkészített sablonok közül lehet választani, amiben később ki tudod cserélni a képeket.

A példában és a Transparent Backround Template-ből választottam a másodikat (Template 2).

Ha kiválasztottad a sablont a kék Select gombbal, kattints a Save and Next gombra.

A következő „Start Screen” beállításoknál a kvíz kezdőoldalát tudod szerkeszteni.

A megjelenő kvíz címébe, leírásába vagy gombjába elég belekattintanod és már szerkesztheted is a szöveget.

A jobb oldali Menüben van lehetőséged a hátteret megváltoztatni a hátteret, gomb kinézetét és egyéb stílusbeállításokat.

Ha végeztél a beállításokkal, ugyanúgy a Save and Next gombra kattintva léphetsz tovább.

A következő oldalon tudsz új kérdéseket hozzáadni a kvízhez, majd azokat a helyes sorrendbe helyezni.

Az első kérdésed hozzáadásához kattints az „ADD A QUESTION” gombra.

A kvíz kérdéseit az alábbi módon tudod elkészíteni, az egyes pontok a példához tartozó képen jelölve vannak:

(1) – Add meg a kérdés címét

(2) – Itt írhatsz egy rövid magyarázatot a kérdésedhez

(3) – A kérdésekre adott válaszokat itt adhatod meg

(4) – Ezzel a gombbal tudsz újabb válaszokat hozzáadni

(5) – A „Points” résznél tudod megadni a válaszra adott pontokat. Ugyanúgy, mint a LeadQuizzies-nél, itt is van lehetőséged mínusz pontokat megadni.

A „Points” (5) mellett van egy bepipálható mező, amivel be tudod jelölni, hogy melyik a helyes válasz. A mi esetünkben ez nem releváns, így különösen ügyelj arra, hogy egyik válasz mellé se tegyél pipát, tehát az összes ilyen mező maradjon üresen.  

Ha végeztél az egyes kérdésekkel, lejjebb görgetve a  „Save This Question” gombbal mindig mentsd el a munkád, majd ezután ha új kérdést szeretnél hozzáadni, akkor kattints az „Add More Questions” gombra.

Mivel a Smart Quiz Builderben az az opció, hogy egy bizonyos válasz esetén átugorjon bizonyos kérdéseket, a következő módon érdemes megalkotni a kvízt:

A kvíz kitöltő látni fogja az összes kérdést, azonban az alkérdésekhez illessz be egy +válasz opciót:

Nem rendelkezem információkkal ehhez a kérdéshez kapcsolódóan. Ha valaki ezt az opciót választja, az értéke legyen 0 pont.

Mivel a Smart Quiz Builderben az az opció, hogy egy bizonyos válasz esetén átugorjon bizonyos kérdéseket, a következő módon érdemes megalkotni a kvízt:

A kvíz kitöltő látni fogja az összes kérdést, azonban az alkérdésekhez illessz be egy +válasz opciót:

Nem rendelkezem információkkal ehhez a kérdéshez kapcsolódóan. Ha valaki ezt az opciót választja, az értéke legyen 0 pont.

Az elkészült kvízed a QUESTIONS oldalon vizsgálhatod felül, illetve rendezheted a sorrendjüket drag and drop módszerrel (azaz ragadd meg a kérdést az egereddel és húzd feljebb / lejjebb a sorrendben):

Ha végeztél a sorrend rendezésével, a LEAD GENERATION oldalon az úgynevezett Opt-in Screent szerkesztheted meg ugyanolyan módon, mint a kérdéseket. 

Ha valaki kitölti a kvízt, meg kell adnia az e-mail címét, hogy láthassa az eredményt. 

Ha nem szeretnéd ezt az e-mail bekérős funkciót használni, a akkor a DISPLAY SETTINGS – LEAD GENERATION SCREEN résznél lévő kapcsolót kapcsold ki.

A következő rész a kvíz eredményeinek konfigurálása. 

A beállítások itt is ugyanolyan módon működnek, mint a kérdések létrehozásakor és ugyanolyan módon tudsz hozzáadni újabb kvíz-kimeneteleket.

Az (1) Outcome Title Részhez add meg a kimenetel nevét (A példa esetében ez  Kezdő, Középhaladó és Haladó).

A (2) Enter Range résznél állítsd be a ponthatárokat az egyes kimenetelekhez.

a (3) résznél szerkeszd meg az adott kimenetel kinézetét és leírását, majd kattints

A következő, utolsó oldalon találod a kvíz Shortcode-ját, amit egy HTML elembe illesztve meg tudsz jeleníteni bárhol az oldaladon vagy az Embed Code-ot, ha például egy másik domainen szeretnéd megjeleníteni a kvízt: