UTM PARAMÉTEREK HASZNÁLATA​

Figyelem! Ez egy kifejezetten haladó anyag. Ha valamit nem értesz elsőre, akkor olvasd át az egész anyagot párszor és ha továbbra is vannak kérdéseid, tedd fel azokat az A-LEVEL Facebook csoportban.

Az UTM paraméterezés lényege, hogy egy adatokat tartalmazó szöveget illesztünk a link végére, amelyek segítségével Google Analyticsen keresztül el tudjuk különíteni az oldalra érkező látogatókat forgalomforrás szerint (és így meg tudjuk határozni az egyes forgalomforrások eredményességét).

1. az UTM
paraméterek alapjai

Egy UTM paraméterezett URL így néz ki:

Az URL-nek a vastagon szedett része jelöli az UTM paramétereket.

Az UTM paraméterek alkalmazásával lényegében egy helyen tudjuk mérni az egyes marketing csatornák teljesítményét, ezeket az adatokat össze tudjuk hasonlítani és így megbízhatóbb következtetéseket fogunk tudni levonni.

Erre legfőképpen akkor van szükség, ha több forgalomforrásból is jelentős forgalom érkezik például egy landoló oldalra, és el szeretnéd dönteni, hogy melyikre érdemes a leginkább koncentrálni.

Alapvetően a különböző analitikai megoldások csak az oldal konverziós arányát tudják megadni, de nagyságrendbeli különbségek lehetnek az egyes forgalomforrások között (így ez az adat nem biztos, hogy magában elég lesz az optimalizáláshoz). 

Ezt a problémát oldják meg az UTM paraméterek.

Ha még csak most indult el vállalkozásod, és csak Facebook hirdetésekből jönnek látogatók a weboldalra, akkor nem érdemes ezzel bajlódni egyenlőre.

De ha már hirdetsz a Facebookon kívül Google-n, aktívan használod az e-mail marketinget és még a közösségi média oldalaidról is jönnek látogatók, akkor mindenképpen célszerű elkezdened az UTM paraméterek alkalmazását.

Fontos! Ha egy URL-t UTM paraméterekkel egészítesz ki, az az oldal tartalmán nem változtat, mivel a paraméterek csak a különböző információk tárolására szolgálnak.

2. UTM paraméterezett
linkek készítése

Az UTM paraméterek felépítése úgy néz ki, hogy az URL után egy kérdőjel (?) következik, az egyes UTM paraméterek pedig ÉS (&) jellel vannak elválasztva egymástól.

Szerencsére az URL paraméterezésénél nem kell kézzel összeírnunk az UTM paramétereket (ez ugye nagyon magas hibázási lehetőséggel járna), hanem vannak erre különböző UTM építő eszközök, mint amilyen például a https://utmbuilder.net/.

3. az egyes utm paraméterek bemutatása

A lenti ábrán a 3 oszlopból azt tudhatod meg, hogy:

(1.oszlop) milyen információkat tárol el az adott UTM paraméter, 

(2. oszlop) hogyan taggeld az adott paramétert és 

(3. oszlop) a begyűjtött adatokat a Google Analyticsben milyen néven találhatod meg.

Amennyiben az ábra segítségével nem egyértelmű, hogy melyik paraméter pontosan mit jelent, az ábra alatt bővebben olvashatsz az egyes paraméterek jelentéséről és gyakorlati használatáról.

Ezek alapján a fejezet elején említett URL (https://alevel.tacitproject.hu/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=free_trial) jelentése:

4. az egyes utm paraméterek google analytics-ben

Az egyes source-ok és mediumok statisztikáit a Google Analytics ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el.

Itt az egyes source és medium párosokat láthatod egymás alatt (ideális esetben minden source-medium párosból 1-1 sort kell látnod).

Ahogy a fenti képen láthatod, eddig sajnos mi sem alkalmaztuk megfelelően az UTM paraméterezést, ezért például a facebook source és referral medium párosból 2 különböző páros jött létre.

Az egyes kampányok teljesítményét a Google Analytics ÜGYFÉLSZERZÉS – KAMPÁNYOK – MINDEN KAMPÁNY menüpontban nézheted meg.

Az egyes kulcsszavak statisztikáit a ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el úgy, hogy az elsődleges dimenziót átállítod a „Kulcsszó” opcióra.

Mivel mi eddig nem használtuk az utm_term paramétert, ezért itt számunkra nincsenek releváns statisztikák.

Az egyes content elemek adatait az ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el úgy, hogy az elsődleges dimenzió beállításánál rákattintasz az „Egyéb” fülre, majd a legördülő menüből kiválasztod a „Hirdetéstartalom” opciót.

5. Facebook hirdetések UTM paraméterezése

A Facebook hirdetések UTM paraméterezése esetén lehetőségünk van dinamikus paramétereket használni, így elegendő csupán egyszer kialakítanunk ezen források paraméterezését.

A dinamikus paraméterek lényege, hogy az adott hirdetés bizonyos elemeit dinamikusan (automatikusan) húzza be a Facebook, így minden hirdetésnél a saját adatai fognak megjelenni.

Facebook hirdetések esetén az alábbi paraméterezést szoktuk alkalmazni: utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_term={{ad.name}}+{{ad.id}}&utm_content={{placement}}+{{adset.name}}+{{adset.id}}&utm_campaign={{campaign.name}}+{{campaign.id}}

Bár elsőre kifejezetten bonyolultnak tűnhet az itt bemutatott UTM paraméterezés, azonban ennek segítségével nagyon sok extra információhoz juthatunk.

Például (bizonyos esetekben) a Google Analytics-ben láthatjuk azokat a konverziókat is, amelyek a Facebook Hirdetéskezelőben nem jelennek meg és mivel a hirdetéseinket paraméterezzük, ezért pontosan meghatározhatjuk, hogy ezeket a konverziókat melyik kampányunk / hirdetéssorozatunk / hirdetésünk generálta.

Ez különösen hasznos abban az esetben, ha még nem költesz sokat Facebook hirdetésekre és alacsony a (jelentett) konverziók száma.

A Facebook hirdetéseket a hirdetési szint beállításainál tudod megadni az oldal alján található „URL-paraméterek” menüpont alatt.

Itt lehetőséged van egyesével beállítani az egyes paraméterek értékét az „URL-paraméter készítése” gombra kattintva, azonban az is teljesen elegendő, ha a fentebb bemutatott paramétereket egy az egyben bemásolod a nyíllal megjelölt mezőbe.

Figyelem: a hirdetések duplikálásakor előfordul, hogy az UTM paraméterek nem másolódnak át az új hirdetésbe, ezért ezt minden esetben ellenőrizni kell!

Ehhez nincs más dolgod, mint bemenni a Facebook Hirdetéskezelőbe és a „Beállítás megtekintése” csúszkát bekapcsolni.

Ekkor meg fog jelenni többek között a Kampányazonosító / Hirdetéssorozat azonosítója / Hirdetés azonosító oszlop. Az egyes ID-kat itt fogod tudni megnézni.

6. Google hirdetések paraméterezése

A Google hirdetéseket az összes többi forgalomforrással ellentétben nem az UTM paraméterek segítségével tudjuk paraméterezni, hanem az úgynevezett gclid-del.

A gclid egy mozaik szó, a „Google Click Identifier” rövidítése (magyar fordítással még nem találkoztunk, tükörfordításban „Google Kattintás Azonosító” a jelentése).

A gclid a Google saját alapértelmezett nyomonkövetési paramétere, amelyet nem szükséges minden egyes hirdetéshez külön-külön beállítani, ugyanis ez a paraméter az úgynevezett „auto-tagging”, vagyis automatikus címkézés segítségével fog minden URL végére kerülni.

A gclid az UTM paraméterezéstől teljesen eltérő módon épül fel, ugyanis a nyomonkövetési paramétereket titkosítja a Google, hogy a Google Analytics-en kívül más szoftverek ne tudják kinyerni a gclid-del rögzített adatokat (ezzel ösztönözve a hirdetőket a Google Analytics használatára).

Egy paraméterezett Google hirdetés URL-je így néz ki:

Bár a gclid paraméter titkosítva van, ennek ellenére temérdek extra információt nyerhetünk ki belőle.

  1. Lekérdezés egyezési típusa: hogyan egyeztették a kulcsszót a keresési lekérdezéssel
  2. Hirdetéscsoport: a kulcsszóhoz / hirdetéshez és a kattintáshoz társított hirdetéscsoport
  3. Cél URL: a hirdetés cél URL-je
  4. Hirdetés formátum: szöveg / display / videó
  5. Hirdetéselhelyezési hálózat: Google Search / Google Display
  6. Elhelyezési tartomány: a domain, ahol a hirdetések megjelentek
  7. Google Ads ügyfél azonosító: a Google Ads fiókodhoz rendelt egyedi azonosító
  8. Az URL-re kattintás időpontja (órája)
  9. Elhelyezés: hol helyezték el a hirdetésedet
  10. Kulcsszópozíció: hányadik helyen jelent meg a hirdetésed

Automatikus címkézés beállítása

Ahogy erről már fentebb írtunk, a Google hirdetéseket nem szükséges egyesével paraméterezni, elegendő egyszer bekapcsolni az automatikus címkézést.

Lépj be a Google Analytics fiókodba, majd menj az ADMINISZTRÁLÁS menüpontra (1). Itt válaszd ki a Tulajdon beállításai közül a GOOGLE ADS-ÖSSZEKAPCSOLÁS lehetőséget (2), majd kattints az ÚJ ÖSSZEKAPCSOLÁSI CSOPORT gombra (3).

Ezután válaszd ki azt a Google Ads fiókot, amelyikkel össze szeretnéd kapcsolni a Google Analytics-et (4), majd kattints a FOLYTATÁS gombra (5).

A következő lépés az összekapcsolás konfigurálása lesz. Ehhez először nevezd el az összekapcsolást (6), kapcsold be az ALL WEB SITE DATA csúszkát (7), majd kattints a SPECIÁLIS BEÁLLÍTÁSOK gombra és győződj meg arról, hogy az „Automatikus címkézés aktiválása az összekapcsolási csoporthoz hozzáadott Google Ads-fiókokban” opció van kiválasztva (8).

Miután összekapcsoltad a Google Ads és Google Analytics fiókodat, érdemes leelenőrizni, hogy valóban létrejött e a kapcsolat.

Ehhez nyisd meg a Google Ads-et, kattints az ESZKÖZÖK ÉS BEÁLLÍTÁSOK gombra (9), majd válaszd ki a KAPCSOLT FIÓKOK menüpontot (10).

Ezután keresd ki a listából a Google Analytics-et és kattints a MANAGE & LINK gombra (11).

Itt keresd meg azt az Analytics fiókot, amelyikkel korábban összekapcsoltad a Google Ads-et. Ha az ÁLLAPOT oszlopban a „Csatlakoztatva” szöveget látod, akkor sikeresen létrejött a kapcsolat.

Következő lépésként menj vissza a Google Ads kezdőlapjára (Áttekintés), majd kattints a BEÁLLÍTÁSOK (12), utána pedig a FIÓKBEÁLLÍTÁSOK menüpontra (13).

Ezt követően már csak be kell pipálnod az AUTOMATIKUS CÍMKÉZÉS-nél megjelenő checkboxot (14) és ezzel lényegében el is készültél az automatikus címkézés beállításaival.

A Google Ads kampányok teljesítményét a Google Analytics-ben az ÜGYFÉLSZERZÉS – GOOGLE ADS – KAMPÁNYOK menüpont alatt nézheted meg.

7. gyakori utm paraméterezési hibák

Az UTM paraméterek használatánál 2+1 dolgot nagyon fontos szem előtt tartani: