UTM PARAMÉTEREK HASZNÁLATA​

Figyelem! Ez egy kifejezetten haladó anyag. Ha valamit nem értesz elsőre, akkor olvasd át az egész anyagot párszor és ha továbbra is vannak kérdéseid, tedd fel azokat az A-LEVEL Facebook csoportban.

Az UTM paraméterezés lényege, hogy egy adatokat tartalmazó szöveget illesztünk a link végére, amelyek segítségével Google Analyticsen keresztül el tudjuk különíteni az oldalra érkező látogatókat forgalomforrás szerint (és így meg tudjuk határozni az egyes forgalomforrások eredményességét).

1. UTM paraméterek
101

Egy UTM paraméterezett URL így néz ki:

Az URL-nek a vastagon szedett része jelöli az UTM paramétereket.

Az UTM paraméterek alkalmazásával lényegében egy helyen tudjuk mérni az egyes marketing csatornák teljesítményét, ezeket az adatokat össze tudjuk hasonlítani és így megbízhatóbb következtetéseket fogunk tudni levonni.

Erre legfőképpen akkor van szükség, ha több forgalomforrásból is jelentős forgalom érkezik például egy landoló oldalra, és el szeretnéd dönteni, hogy melyikre érdemes a leginkább koncentrálni.

Alapvetően a különböző analitikai megoldások csak az oldal konverziós arányát tudják megadni, de nagyságrendbeli különbségek lehetnek az egyes forgalomforrások között (így ez az adat nem biztos, hogy magában elég lesz az optimalizáláshoz). Ezt a problémát oldják meg az UTM paraméterek.

Ha még csak most indult el vállalkozásod, és csak Facebook hirdetésekből jönnek látogatók a weboldalra, akkor nem érdemes ezzel bajlódni egyenlőre.

De ha már hirdetsz a Facebookon kívül Google-n, aktívan használod az e-mail marketinget és még a közösségi média oldalaidról is jönnek látogatók, akkor mindenképpen célszerű elkezdened az UTM paraméterek alkalmazását.

Fontos! Ha egy URL-t UTM paraméterekkel egészítesz ki, az az oldal tartalmán nem változtat, mivel a paraméterek csak a különböző információk tárolására szolgálnak.

2. UTM paraméterezett
linkek készítése

Az UTM paraméterek felépítése úgy néz ki, hogy az URL után egy kérdőjel (?) következik, az egyes UTM paraméterek pedig ÉS (&) jellel vannak elválasztva egymástól.

Szerencsére az URL paraméterezésénél nem kell kézzel összeírnunk az UTM paramétereket (ez ugye nagyon magas hibázási lehetőséggel járna), hanem vannak erre különböző UTM építő eszközök, mint amilyen például a https://utmbuilder.net/.

3. az egyes utm paraméterek bemutatása

A lenti ábrán a 3 oszlopból azt tudhatod meg, hogy (1.oszlop) milyen információkat tárol el az adott UTM paraméter, (2. oszlop) hogyan taggeld az adott paramétert és (3. oszlop), hogy a begyűjtött adatokat a Google Analyticsben milyen néven találhatod meg.

Amennyiben az ábra segítségével nem egyértelmű, hogy melyik paraméter pontosan mit jelent, az ábra alatt bővebben olvashatsz az egyes paraméterek jelentéséről és gyakorlati használatáról.

Ezek alapján a fejezet elején említett URL (https://alevel.tacitproject.hu/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=free_trial) jelentése:

4. az egyes utm paraméterek google analytics-ben

Az egyes source-ok és mediumok statisztikáit a Google Analytics ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el.

Itt az egyes source és medium párosokat láthatod egymás alatt (ideális esetben minden source-medium párosból 1-1 sort kell látnod).

Ahogy a fenti képen láthatod, eddig sajnos mi sem alkalmaztuk megfelelően az UTM paraméterezést, ezért például a facebook source és referral medium párosból 2 különböző páros jött létre.

Az egyes kampányok teljesítményét a Google Analytics ÜGYFÉLSZERZÉS – KAMPÁNYOK – MINDEN KAMPÁNY menüpontban nézheted meg.

Az egyes kulcsszavak statisztikáit a ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el úgy, hogy az elsődleges dimenziót átállítod a “Kulcsszó” opcióra.

Mivel mi eddig nem használtuk az utm_term paramétert, ezért itt számunkra nincsenek releváns statisztikák.

Az egyes content elemek adatait az ÜGYFÉLSZERZÉS – MINDEN FORGALOM – FORRÁS/MÉDIUM fülön érheted el úgy, hogy az elsődleges dimenzió beállításánál rákattintasz az “Egyéb” fülre, majd a legördülő menüből kiválasztod a “Hirdetéstartalom” opciót.

5. utm paraméterezési szabályok

Az UTM paraméterek használatánál 2+1 dolgot nagyon fontos szem előtt tartani: