Youtube hirdetések indítása
A YouTube a világ második leglátogatottabb oldala a Google után, ráadásul remek eredményeket lehet elérni ezen a felületen hirdetésekkel.
Ha olyan terméked van, ami vizuálisan bemutatható, vagy olyan vállalkozásod van, ami információval promótálható, akkor mindenképp érdemes ezen a felületen is elkezdeni hirdetni.
A Facebook és a Google display / shopping hirdetések remek kiegészítője lesz a YouTube az ilyen vállalkozásoknak, és tapasztalni fogod, hogy lényegesen kisebb a konkurencia itt.
Egy másik előnye, hogy nagyon jól be lehet építeni meglévő vagy teljesen új funnelbe a YouTube-ról érkező forgalmat és jellemzően olcsóbb a többi hirdetési platformtól a megtekintésenkénti költség.
A YouTube hirdetések a Google rendszerében működnek, így nagyon sok adat áll rendelkezésre a célzáshoz. Pont ezért, a YouTube hirdetésekkel meglehetősen pontosan lehet célozni, tehát lehetőséged van például általad választott, konkrét YouTube videókban / csatornákon megjeleníteni hirdetéseidet.
Az alábbiakban átnézzük, hogy milyen előkészületek szükségesek, ha el szeretnél kezdeni YouTube-on hirdetni, milyen kampánystratégiával állj neki és milyen sorrendben teszteld az egyes célzásokat.
Bevezetés a
Youtube ads-be
YouTube hirdetéseket a Google Ads felületéről tudsz indítani, ezért ha még nem tetted meg, regisztrálnod kell egy fiókot – ide kattintva pontos leírást találsz a folyamatról.
Ha a YouTube hirdetésekkel egyéni konverziókra szeretnél optimalizálni, (tehát például egy e-book letöltés) olvasd el az A-LEVEL Marketing Google Tag Managerrel kapcsolatos anyagát, amiben részletesen bemutatjuk az egyes Google Ads egyéni konverziók létrehozásának menetét.
A YouTube hirdetések egyik pozitívuma, hogy a Google csak akkor számít fel költségeket, ha az adott hirdetési cél teljesül (pl.: legalább 30 másodpercig nézik a videót, átkattint).
Magyarországon egyelőre lényegében csak a nagy márkák hirdetnek YouTube-on, így a friss márkák és KKV-k esetében sokkal kisebb a verseny, mint a Facebook hirdetések terén.
kiemelt összefoglaló:
Az első hideg kampányod
Mielőtt belemennénk az összes beállítás részleteibe, kiemeljük a legfontosabb infókat, hogy pontosan mit csinálj az első hideg kampányod elindításakor.
Természetesen lejjebb részletesen kifejtjük az összes beállítást, ez csak egy gyors áttekintés a kezdéshez.
Célszerű az első kampányodban KULCSSZAVAKRA célozni, amiket a vásárlóid / érdeklőid beírnak a Google-be (így azoknak az embereknek jeleníti meg a hirdetésed, akik YouTube-on vagy Google-n már kifejezték az érdeklődésüket).
Később kiegészítheted ezt az egyéb, lejjebb részletesen bemutatott célzási lehetőségekkel, de azzal kezdj, hogy 3-5 kulcsszót vagy keresési kifejezést adsz meg célközönségként.
Költségkeretnek célszerű A MEGCÉLZOTT ÜGYFÉLSZERZÉSI KÖLTSÉG (TARGET CPA) 2-3X-OSÁT MEGADNI NAPI KERETKÉNT – vagyis, ha neked 2.000 Ft marad a bevételből ügyfélszerzésre, akkor napi 4-6.000 Ft-ot adj meg költségkeretként.
Kampánycélnak a WEBHELYFORGALOM – VIDEÓ – KONVERZIÓK NÖVELÉSE” kampánycélt válaszd ki, így fogja a Google a megadott keretből a leginkább megbízhatóan és költséghatékonyan hozni az eredményeket.
A következő oldalon néhány beállításra különös figyelmet kell fordítanod:
Nyelv: Válaszd ki a magyar nyelvet
Hálózatok: Zárd ki a Display Hálózatot (ez ugyanis alacsony minőségű kattintásokat hozhatna)
Megjelenés: Zárd ki a tableteket és a TV-ket, ugyanis nem valószínű, hogy TV-ről tovább kattintanak a webhelyedre
Gyakoriságkorlát:
– Megjelenési gyakoriság korlátja: 2 / naponta
– Megtekintési gyakoriság korlátja: 2 / hetente
MEGJEGYZÉS: a fenti beállítások akkor érvényesek, ha most kezdesz el hirdetni Youtube-on, és hideg kampányt indítasz.
Az elindított kampányt nyugodtan hagyd futni 3-4 napig, majd vizsgáld meg az eredményeid:
CTR (Click Trough Rate): 1% felett jónak mondható, 1,5-2,5% között pedig kiváló.
CPV (Cost Per View): ha 30 Forint alatt van, a piac nem túl kompetitív, nem sokan hirdetnek a kulcsszavakra.
Hirdetésformátumok
áttekintése
A YouTube platformján több fajta hirdetéstípust lehetséges elhelyezni.
Ezek közül kettőre érdemes nagyobb figyelmet fordítani, mert ezek a legjobban működő hirdetéstípusok a YouTube-on. Ezek pedig az In-Stream Ads és a Video Discovery Ads.
Ezeken kívül néhány esetben további hirdetéstípusok is indokoltak lehetnek, nézzük át ezeket:
In-Stream Ads
Ezek a hirdetések a felhasználó által megtekintendő videó előtt ugranak fel, és 5 mp után átugorhatóak.
Ez a legjobb hirdetéstípus, ha konverziókat szeretnél elérni, mert mindig van bennük egy erős call-to-action és link az ajánlatra.
Csak akkor számít fel díjat a Google, ha legalább 30 másodpercet megnéztek belőlük, vagy rájuk kattintottak.
In-Stream Ads
Video Discovery Ads
Ezek a típusú hirdetések a YouTube keresési találatok tetején jelennek meg, vagy ajánlott videóként más videók megtekintése közben.
Ez a típusú hirdetés megfelelő, ha retargeting listát szeretnél építeni, tehát direkt konverzió célra nem megfelelő, de hosszútávon egy jól kialakított funnel-lel jól tud működni.
Video Discovery Ads
A YouTube hirdetések során az „In stream ads” valamint a „Video discovery ads” a legtöbbet használt hirdetési formátumok, általában ezekkel lehet a legtöbb konverziót elérni.
A kezdetek során ezek használata javasolt, azonban léteznek ezen kívül más hirdetés típusok is, amiket a későbbiekben letesztelhetsz:
További hirdetéstípusok
Bumper ads: 6 másodperces rövid videós hirdetések, amiket nem lehet átugrani. Branding céljából megfelelő, viszont konverziókra nem.
In-stream non-skippable ads: maximum 15 másodperces videós hirdetések, szintén branding céllal működik.
Out-stream ads: Kizárólag mobilon és tableten jelennek meg a partner oldalakon.
Shopping video ads: Webshopok esetében általában jól szoktak működni, infotermék / szolgáltatás esetén nem ajánlott.
Bumper ads
In-stream non-skippable ads
Out-stream ads
Licitálási típusok
áttekintése
A Google Ads felületén különböző Ajánlattételi (Licitálási) stratégia közül választhatsz.
Ez az ajánlattételi stratégia határozza meg, hogy a Google pontosan mire is optimalizálja a hirdetéseket a különböző célok elérése érdekében.
Ilyen lehet például hogy minél többször jelenjen meg, minél több embernek jelenjen meg vagy hogy mekkora a megcélzott költségkeret az egyes konverziókra.
Konverziók maximalizálása
EZ AZ AJÁNLOTT AJÁNLATTÉTELI STRATÉGIA A KEZDŐ FIÓKOKNÁL
- Az adott költségkeretből a legtöbb konverziót hozza ki a Google.
- Könnyen és hatékonyan elkölti a költségkeretet.
Cél CPA-érték
- Haladóbb szintű hirdetőknek ajánlott, ez a következő lépcsőfok a Konverziók maximalizálása után.
- A kezdő fiókok esetében nem fog jól működni, a Google-nek szüksége ehhez legalább 200+ konverzióra.
- Bármilyen konverzióra optimalizálható.
- Külföldi oldalakon, marketinges csoportokban "Tru View for Action"-ként is hivatkoznak erre.
Maximális CPV
- Megadhatod a maximális értéket, amit hajlandó vagy fizetni az egyes megtekintésekért.
- A konverziók maximalizálása jobban működik ettől általában.
- Kizárólag branding célra használjuk (tehát főleg nagy márkáknak jó).
Cél CPM-érték
- A Google a legtöbb embernek fogja megjeleníteni a hirdetésed az adott költségért .
- Kizárólag branding célra használjuk (tehát főleg nagy márkáknak jó).
Kampánycélok
áttekintése
Az egyes kampánycélok esetében mások a hirdetéstípusok, valamint a licitálási stratégiák is.
Alapvetően egy online vállalkozás esetén a Potenciális ügyfelek, Webhelyforgalom, Termék és márka fontolóra vétele és a Márka ismertsége és elérése kampányt szoktuk használni.
Ha most ismerkedsz a Google Ads-szel, akkor a Potenciális ügyfelek és a Webhelyforgalom kampánycéllal lesz érdemes hirdetéseket futtatnod.
Potenciális ügyfelek (Leads)
EZ AZ AJÁNLOTT KAMPÁNYCÉL KEZDŐ FIÓKOKNÁL
- A leggyakrabban használt kampánytípus.
- CPV bidding, CPA bidding, konverziók maximalizálása.
- Csak In-Stream Ads futtatható ezzel a kampánytípussal.
Webhelyforgalom (Website Traffic)
EZT IS HASZNÁLHATOD KEZDŐ FIÓKKAL
- A második leggyakrabban használt kampánytípus.
- CPV bidding, CPA bidding, konverziók maximalizálása.
- Csak In-Stream Ads futtatható ezzel a kampánytípussal.
Termék és márka fontolóra vétele (Product and Brand consideration)
- CPV bidding.
- In-Stream Ads, Discovery ads, Video Shopping Ads futtatható ezzel a kampánytípussal.
Márka ismertsége és elérése (Brand Awareness and Reach)
- In-Stream Ads esetében Target CPM.
- In-Stream Ads, Bumper Ads, Non-skippable In-Stream ads futtatható ezzel a kampánytípussal.
Célzási lehetőségek
a Youtube-on
A YouTube hirdetéseket 11 módon lehet célozni, de ezek közül nem érdemes mindegyiket használni – az alábbiakban átnézzük, hogy milyen sorrendben érdemes elkezdeni kampányokat indítani (először videómegtekintők, majd elhelyezés, majd kulcsszó alapján, és így haladva végig).
– Már a kezdéskor érdemes használni, ha vannak oldallátogatóid illetve videó megtekintőid. Ezek az úgynevezett „legalacsonyabban lógó gyümölcsök”.
– Mindig a Konverziók maximalizálása kampánycélt válaszd.
– Tesztelj különböző időablakokat: 3, 5, 14 napos oldallátogatók.
– A célközönségnek minimum 1000 embert kell tartalmaznia, hogy retargetinget tudj használni.
– Meg lehet célozni konkrét videókat és csatornákat.
– Pro tipp: A csatornák megcélzása nem igazán szokott működni, helyette sokkal jobb, ha az adott csatornáról egyenként kigyűjtöd az összes videó URL-jét és ezt célzod meg. Ha sok videót tartalmaz az adott csatorna és ezt nem akarod manuálisan csinálni, akkor a Tubesift elvégzi helyetted .
– Nagyon jó célzási lehetőség, mindenképp érdemes használni.
– Könnyű skálázni, akár elsődleges forgalomforrásnak is megfelelő.
– Nagyon sok kulcsszóra van lehetőség célozni, viszont egyszerre csak 5-10 kulcsszó ajánlott.
– Jellemzően nagyon jól szokott működni.
– A Google az általad szolgáltatott adat alapján céloz.
– Lehetőséged van megadni egy URL-t és annak látogatóit, valamint a hozzájuk hasonló embereket fogja célozni (például meg tudod adni egy versenytársad weboldalának címét).
– Similarweb-en tudsz lehetséges URL-eket gyűjteni.
– Általában jól szokott működni.
– A célzás alapja az, hogy a Google szerint mit terveznek vásárolni a felhasználók.
– Google Analytics és Google Ads Audience Insights lehetőséggel megnézheted, hogyan lehet célozni az egyes közönségeket az In-Market célzással.
– Vagy nem működik, vagy nagyon jól működik. Sok tesztelést igényel ennek használata.
– Google kulcsszavakra keresés alapú célzás.
– Kb. 300-500 kulcsszót kell használj.
– Facebookos megfelelője a hasonmás közönség, viszont a Facebookos hasonmás egyértelműen jobban működik, mint a Google Ads Similar audience.
– Esetenként jól működik, viszont nagyon sok esetben nem. Le kell tesztelni, hogy nálad hogyan teljesít.
– Hasonlóan, mint a Facebookon, érdeklődési kör alapján is lehet célozni.
– Általában a Kulcsszó alapján történő célzás jobban működik, az érdeklődési kör alapú célzások sokkal tágabbak.
– Jellemzően sokat kell költeni rá, hogy jól működjön, viszont ha jól működik, akkor könnyen lehet skálázni.
– Bármely témájú videónál megjelenhet, a Google adatai alapján optimalizál.
– A Google szerinti embereknek mutatja meg – pl. ha a Google szerint valaki érdeklődik a fitness iránt, akkor megmutatja neki bármely videónál.
– Lehetőséged van életkor és nem, valamint földrajzi elhelyezkedés szerint célozni.
– Célozhatsz különböző eszközökre (A TV megjelenéseket mindig zárd ki).
Melyik célközönséget
teszteld először?
A rengeteg célzási lehetőségben kezdőként könnyű elveszni, így az alábbiakban átnézzük, hogy mely célzással érdemes kezdeni, illetve melyikeket használd majd a későbbiekben.
Alapvetően tisztában kell lenni azzal, hogy az egyes felhasználók a vásárlási döntés mely fázisában helyezkednek el jelenleg:
Vegyük példának a Tacit Gyorsítósáv tréning esetében a 4 fázist és hogy mivel lenne célszerű megcélozni az egyes döntési fázisban lévő embereket:
1. FÁZIS: Nincs tudatában a problémának
8-tól 16:00-ig dolgozik egy munkahelyen. Érzi, hogy valami nincs rendben, de nem biztos benne, hogy mi is az.
Javasolt célzás: Érdeklődési kör, Affinity audiences
2. FÁZIS: Tudatában van a problémának
Tudja, hogy ki kellene lépni a mókuskerékből, mert ebben nem tud kiteljesedni, nincs elég szabadideje vagy keresete. Elkezdi keresni a módját, hogy hogyan is lehetséges ez.
Javasolt célzás: Similar audiences, Elhelyezés, Érdeklődési kör, Kulcsszó, Custom Intent, In-Market
3. FÁZIS: Tudatában van a problémának és a megoldásnak is
Tudja, hogy online is lehet pénzt keresni és hogy lehetséges pár hónap alatt elindítani egy online vállalkozást otthonról.
Javasolt célzás: Similar audiences, Elhelyezés, Kulcsszó, Custom Intent, In-Market
4. FÁZIS: Tudatában van a problémának és a megoldásnak is, valamint ismeri az ajánlatod
Tisztában van a tréning létezésével és a megvásárlását fontolgatja.
Javasolt célzás: Retargeting, Elhelyezés, Kulcsszó, Custom Intent
Ez a bemutatott célzási struktúra remekül működhet, ha kész funneled van és már hirdettél valaha Google-ben / YouTube-on.
Alapvetően, ha sosem hirdettél még YouTube-on, akkor a javasolt tesztelési sorrend a következő:
1. Retargeting az oldallátogatókra, e-mail listára és Youtube engagerekre
2. Elhelyezés alapú célzás konkrét csatornákra és videókra
3. Kulcsszó alapú célzás
4. Custom Affinity audiences
Ez a sorrend az induláshoz tökéletes. A tapasztalat alapján egy friss fiók ezzel fogja elérni a legrövidebb időn belül a legjobb eredményeket.
Amennyiben ezt az első négy célzást már letesztelted és profitábilisan futtattad, valószínűleg jókora hirdetési tapasztalatra tettél szert és már jobban átlátod a YouTube hirdetések működését.
Ha úgy érzed, ezeket a lehetőségeket már teljesen kihasználtad és költesz naponta minimum 50.000 Ft-ot kizárólag YouTube hirdetésekre, a következő javasolt sorrenddel folytasd (KIZÁRÓLAG HALADÓK!) :
5. In-Market ROI audiences
6. Custom Intent audiences
7. Similar audiences
8. Érdeklődési kör alapján
9. Affinity audiences
Célközönségek
kizárása
A hirdetéseinkből egyértelműen ki kell zárni azokat az embereket, akik már megvásárolták a termékünket / feliratkoztak a listánkra.
Egyrészt azért van erre szükség, hogy ne idegesítsük őket a reklámmal, hiszen ez számukra már nem releváns, az esetükben már teljesült a konverzió, másrészt pedig nem akarunk feleslegesen pénzt költeni.
A Facebook hirdetésekben egy kezdő vállalkozás esetében még nem zárjuk ki a vásárlókat a hirdetésből, mivel kifejezetten gyakori, hogy az elégedett vásárlók hasznos kommenteket hagynak a hirdetés alatt, ezzel növelve a hirdetés minőségét. Egy YouTube hirdetés esetében ez nem releváns, így a kizárásokat mindenképp alkalmazd.
Mielőtt az egyes kampányokból kizárod az adott célközönségeket, létre kell hozni azokat.
Célközönségek létrehozásához menj az ESZKÖZÖK ÉS BEÁLLÍTÁSOK – MEGOSZTOTT KÖNYVTÁR – KÖZÖNSÉGKEZELŐ menüpontba:
Itt kattints a kék + gombra, majd válaszd a WEBHELYLÁTOGATÓK lehetőséget:
A következő oldalon nevezd el a közönséged, majd a „Meglátogatott oldal” mezőbe írd be a thank you page-ed URL-jét:
Ha létrehoztad a kizárni kívánt célközönségeket, navigálj a Google Ads felületén a KÖZÖNSÉGEK – KIZÁRÁSOK – KIZÁRÁSOK SZERKESZTÉSE részhez.
Ezen az oldalon ki tudod választani, hogy melyik kampányodból (1) szeretnéd kizárni a kiválasztott közönséget.
Az egyes létrehozott közönségeket a Böngészés (2) fülre kattintva a „Hogyan léptek interakcióba a vállalkozással?” (3) lehetőségnél találod.
Hirdetések
indítása
Mielőtt elindítanád hirdetéseid, pár dologgal tisztába kell lenned. Ilyen a megfelelő KPI számok meghatározása, az oszlopnézet beállítása, kampányok átlátható elnevezése és a költségkeret megszabása / tervezhetősége.
Az alábbiakban az ilyen előkészületeket nézzük át, hogy a későbbiekben magabiztosan tudd kezelni a kampányokat és megfelelően tudd levonni a következtetéseket.
KPI számok
meghatározása
A hirdetések indítása előtt kiemelten fontos megnézni a KPI (Key Performance Indicator) számokat.
Ezek a számok fogják megmutatni, hogy az egyes kampányaid hogyan teljesítenek és ezek alapján kell meghoznod a későbbiekben a döntést a skálázásról vagy éppen a költségkeret csökkentéséről.
A 3 legfontosabb: ROAS, Cost per Purchase, Cost per Lead / Cost per ATC
Mindenekelőtt ezekkel a számokkal kell tisztában lenned, hogy mennyi is a Break even ROAS a vállalkozásodban, mennyiért éri meg vásárlásokat szerezni, illetve melyek az optimális számok, hogy a vállalkozás a megfelelő tempóban növekedjen.
CTR, CPC, View Rate
A CTR és a CPC mérőszámok egyértelműen utalnak videós hirdetésed minőségére. Ha ezek a számok alacsonyak, nem ragadja meg megfelelően a célközönség figyelmét a hirdetésed, nem jó az ajánlatod vagy nem megfelelő a célközönséged. Minél nagyobbak ezek a számok, annál több forgalom kerül a weboldaladra.
A View Rate mérőszám azt mutatja, hogy a nézők hány százaléka nézi a hirdetésed legalább 30 másodpercig. Ez a szám 15-25% között jónak mondható.
CPM
A CPM alacsonyan tartása mindenképp javasolt, ám sok esetben előfordulhat, hogy magas CPM mellett is profitábilisan futnak a hirdetések.
Funnel oldali KPI-ok: Landing konverziós arány, AOV, CLV, Webinarban eltöltött idő, stb...
Sok esetben nem a hirdetéseken múlik a profitabilitás, hanem a funnel folyamatain. A kapott eredmények alapján mindig vizsgáld felül a funnel sikerességét.
A megfelelő
oszlopnézet
A megfelelő oszlopnézet beállítása és megértése különösen fontos, mivel ha nem látod, illetve nem tudod értelmezni a hirdetések mérőszámait, nem fogod tudni meghozni a megfelelő döntéseket.
Ahhoz, hogy teljesen átlásd az egyes hirdetések teljesítését, a következő mérőszámokat kell megértened, illetve megjelenítened a Google Ads oszlopjaiban:
- ROAS (custom)
- Cost Per Lead (probably custom)
- Cost Per Purchase (probably custom)
- Total Leads (probably custom)
- Total Purchases (probably custom)
- Cost Per Click
- View Rate
- Cost Per View
- Click Trough Rate (CTR)
A Google előre létrehozott mérőszámai nem mindig működnek megfelelően, ezért általában javasolt egyénileg létrehozni az oszlopok mérőszámait (Custom column), mert ezek ha jól vannak beállítva, sokkal pontosabb adatokat adnak, valamint sokkal több lehetőséget biztosítanak.
Az egyéni oszlopokkal azonban vigyázni kell, hiszen ha ennek beállításait elrontod, teljesen fals adatokat fog szolgáltatni neked, ezért létrehozásakor különösen körültekintőnek kell lenned.
Ezt az alábbi módon teheted meg:
Kattints a Google Ads kezelőfelületén a KAMPÁNYOK – OSZLOPOK lehetőségre.
Az oszlopok beállításaiban találkozni fogsz egy „EGYÉNI OSZLOPOK” lehetőséggel, ha pedig ezt lenyitod, hozzá tudsz adni saját egyéni oszlopot.
A példában egy konverziónkénti költség (Cost / Conversion) mérőszámot hozok létre az alábbi módon:
Az oszlop elnevezése után a „Képlet” résznél lehetőséged van egyéni szabályok létrehozására.
„+MUTATÓ” -ra való kattintással tudod kiválasztani a Költséget, illetve a Konverziót, a kettő közé pedig egy osztás jel szükséges:
Fontos megjegyezni, hogy ez a funkció haladóknak szól, akik sokat költenek ezen a platformon. Ha csak most ismerkedsz a Google és YouTube hirdetések világával, nyugodtan használd a Google előre létrehozott mérőszámait.
Kampányok
strukturálása és elnevezése
A kampányok elnevezése és rendszerezése során érdemes egy szisztémát követni, ugyanis nagyon hamar rettentő átláthatatlanná válhat a hirdetéskezelő, amiből elég nehéz lesz adatokat leszűrni és a megfelelő következtetéseket levonni.
Míg a Facebooknál lehetőségünk van kampány szinten (CBO) vagy hirdetéssorozat szinten (ABO) megadni a költségkeretet, addig a Google esetében csak kampány szinten lehet ez megadni.
Az alábbiakban átnézzük, hogy hogyan is tartsd átláthatóan a hirdetési fiókod, melyek azok a hirdetési struktúrák, amikkel érdemes dolgoznod:
Ajánlott hirdetési struktúra TESZTELÉSHEZ:
1 KAMPÁNY - 1 HIRDETÉSCSOPORT - 2-4 HIRDETÉS
A Facebook hirdetésekhez hasonlóan itt is egy közönségnél több kreatívot szükséges tesztelni, ezért indokolt 1 hirdetéscsoportban a 2-4 hirdetés.
1. Ajánlott hirdetési struktúra SKÁLÁZÁSHOZ:
1 KAMPÁNY - 1 HIRDETÉSCSOPORT - 1 HIRDETÉS
Skálázáskor ebből a struktúrából több is fusson egymás mellett, mivel az a lényeg, hogy ne kelljen belenyúlni az egyes kampányokba, mert az összezavarhatja az algoritmust és nem a megfelelő eredményeket fogja produkálni.
Ebbe a struktúrába az 1 hirdetés a tesztelés során nyertessé nyilvánított hirdetés legyen, az ami a legjobban működött a teszt fázisban.
2. Ajánlott hirdetési struktúra SKÁLÁZÁSHOZ:
1 KAMPÁNY - 3-4 HIRDETÉSCSOPORT - 3-4 HIRDETÉS
Megpróbálhatod ezt a struktúrát is, bár a tapasztalat szerint az 1. jobban működik.
Ebben az esetben 1 kampányon belül lehet például 3-4 kulcsszó alapú célzás 3-4 jól teljesítő hirdetéssel.
A hirdetési struktúra mellett fontos beszélni a kampányok elnevezéséről, hogy folyamatosan átlátható maradjon a hirdetési fiókod:
Alkalmazott elnevezési struktúra
AJÁNLAT NEVE - DÁTUM - MELEG/HIDEG - CÉLKÖZÖNSÉG TÍPUS - CÉLKÖZÖNSÉG SPECIFIKÁCIÓ - KREATÍV
Ezt az elnevezési struktúrát követve már első ránézésre látni fogsz minden adatot akár egy régebbi kampány esetében is.
A gyakorlatban ez például így nézne ki:
Black Friday - 2021.11.26. - Meleg - Retargeting - Minden oldallátogató - Black Friday videó 1. verzió
eredmények
nyomon követése
Ha igazán jól szeretnéd csinálni a hirdetéseket, érdemes nyomon követned az egyes napok alakulását.
Erre készítettünk egy A-LEVEL Marketinges táblázatot, ami iránymutatást adhat, hogy milyen adatokat is szükséges minden nap lejegyzetelned, hogy egy átfogó képet kapj a hirdetések javulásáról / romlásáról.
A táblázat kékkel jelölt oszlopjait manuálisan kell kitöltened, a többi automatikusan töltődik.
Költségek tervezése
1. Lépés: Tesztelési költségkeret tervezése
A költségek tervezésekor érdemes elkülönítened kizárólag YouTube hirdetésekre egy bizonyos összeget.
Általánosságban elmondható, hogy a CPAx3 nap megfelelő szokott lenni valamint legalább 2 hétig kell futtatni a teszt kampányokat, hogy számottevő adatot gyűjtsön a Google.
Ez azt jelenti, hogy ha a cél CPA-d 2.000 Ft, akkor 2.000 x 3 x 14 = 84.000 Ft , tehát a tesztelésre célszerű elkülönítened 84.000 Forintot.
2. Lépés: Mik a cél KPI számaid?
A tesztelések során még érdemes a Break Even számokkal dolgoznod, tehát egyelőre ne az legyen a célod, hogy minél több bevételed legyen, mert így könnyen csalódás lehet a vége.
Tökéletesen megfelelő, ha a hirdetéseid éppen csak visszahozzák a befektetett pénzt, hiszen ez egyelőre még csak a teszt fázis.
Érdemes lesz kiszámolnod a Break Even ROAS-t azaz a BER-t az alábbi képlettel és ehhez tartanod magad a tesztelések során:
3. Lépés: 15-30 célközönség letesztelése
A tesztelési fázis során 15-30 célközönséget érdemes tesztelned.
A kapott eredményeket 3-4 naponta vizsgáld felül és ha egy kampány rosszul teljesít, kapcsold le. A lényed, hogy minden lekapcsolt kampány után indíts egy újabb tesztet egy újabb célközönséggel.
A tesztelési fázisban indíts egyszerre legalább 3 kampányt, mindegyik kampány 1x cél CPA legyen. Ezekben legyen 1 hirdetéscsoport és hirdetéscsoportonként 2-3 hirdetés.
3 gyakori hiba,
amiket kerülj el
A YouTube hirdetések során van pár olyan dolog, amire kezdőként nem is gondolnál, de csak viszi a pénzt és nem hoz eredményeket.
Ezeket a dolgokat fogjuk most átnézni, hogy mik is azok a konkrét beállítások, amiket eszközölnöd kell, hogy elkerüld a fölösleges pénzköltést:
Csapda #1 - Mesecsatornák
A különböző mesecsatornákat érdemes kizárni a célzásból, ugyanis ezeken általában magas a megtekintési arány, mégpedig azért, mert a szülő a gyermeke kezébe adja a készülékét / TV-n nézi a meséket.
A YouTube-on hirdető vállalkozások 80%-a beleesik ebbe a csapdába, így fölöslegesen költve a pénzt.
Jelenleg dolgozunk egy excel fájlon, ami tartalmazza valamennyi hazai mesecsatornát, hogy egyszerűen account szinten ki tudjátok zárni ezeket a csatornákat.
Csapda #2 - Display/Video partners
A tapasztalatok alapján a "Videópartnerek a Display Hálózaton" lehetőség bepipálásával összességében romlik a ROAS, így mindenképpen úgy indítsd el az első hirdetéseid, hogy ez ki van kapcsolva.
A későbbiekben kísérletezhetsz ezzel, viszont az elején a legbiztosabb az, ha nem használod.
Csapda #3 - Túl alacsony cél CPA
A kezdők gyakran beleesnek abba a hibába, hogy azt gondolják, ha alacsonyra veszik a cél CPA értéket, akkor a Google jobban fog teljesíteni. Ez természetesen nem így van.
A kezdéskor mindig a Konverziók maximalizálása lehetőséget használd, a későbbiekben teszteld csak a cél CPA-t.
A későbbiekben, amikor ezt a cél CPA értéket teszteled, akkor először célozz kb. a cél CPA-d fölé 50%-kal, majd fokozatosan csökkentsd a kapott eredmények alapján.
Az első videós
hirdetésed tartalma
A Youtube hirdetések lényegében eltérnek a Facebook hirdetéseitől.
Ezen a platformon nyilvánvalóan csak és kizárólag videós formátumban van lehetőség hirdetéseket megjeleníteni és a Facebook-tól eltérő képaránnyal kell dolgozni.
Ez összességében azt jelenti, hogy szinte teljesen a 0-ról kell új hirdetéseket létrehozni a YouTube felületére, viszont mindig tartsd szem előtt, hogy a kész mindig jobb, mint a tökéletes.
Indítsd el nyugodtan az első még nem annyira profi videós YouTube hirdetésed, ezáltal te is tanulsz, valamint a Google is adathoz jut.
A YouTube videókat érdemes script alapján leforgatni és megvágni, a következőképpen:
Egy jól sikerült hook-kal sokak fogják tovább nézni a videót, olyanok is, akik nem a célközönségedbe tartoznak. A következő része a videónak mindenképpen olyan tartalom legyen, ami után már csak a releváns célközönség nézi tovább a videót.
Példa erre egy online marketing ügynökség esetén: „Ha nem szeretnél online rendszerekkel több vásárlót, akkor nyugodtan ugord át ezt a videót”.
Sok felhasználót már az eddigiekkel meg lehet győzni, így a hirdetés következő építőkockája egy Call To Action legyen.
Fontos, hogy pontos instrukciókat adj, hogy mit is kell csinálnia (pl: kattints a videóra és kérd az ingyenes esettanulmányt a weboldalunkon).
Akik eddig nézik a videót, valószínűleg érdekeltek abban, amit kínálsz nekik.
Következő lépésként, mutasd be a terméked / szolgáltatásod eredményeit, valamint elégedett vásárlók, ügyfelek véleményét.
Ez a script bizonyítottan jó eredményeket hoz egy infoterméket / szolgáltatást nyújtó vállalkozás esetében, azonban ha webshopod van, a következőket is figyelembe kell venned:
Narráció
A Facebookos hirdetésekkel ellentétben, ha átlagon felüli eredményeket szeretnél elérni YouTube-on, narrációra lesz szükséged.
Gyorsítás
Webshopok esetében különösen nagy a verseny a vásárlókért, ezért hogy minél inkább fenntartsa a figyelmet a videód, érdemes egy 1,2x - 1,5x gyorsítást tenned a videóra.
Az alábbiakban bemutatok pár könnyen reprodukálható YouTube hirdetést. Az ilyen hirdetések elkészítése nem vesz sok időt igénybe, mégis jó eredményeket tudsz vele elérni a YouTube-on.
Az itt található hirdetésekben a videók az alábbi 3 elemből épülnek fel:
– Egy része stock videó, amik elérhetőek többek között az Envato Elements videótárában.
– Képek / videók a saját termékről.
– Narráció.
A következő videók nagy márkák YouTube hirdetései. Ezeket az előzőektől nehezebb reprodukálni, viszont ez lehet a következő lépcsőfok a vállalkozásodban, amennyiben már nagyobb keret áll rendelkezésre és egy profi stábot tudsz megbízni a hirdetések forgatásával:
Organifi – Webshop
Dollar Shave Club – Webshop
Kinobody – Tanácsadó
Jon Mac – Tanácsadó
Indítsd el
az első hirdetésed
Összességében az első hirdetésed elindításakor az alábbi folyamaton menj végig:
0. lépés: Megfelelő oszlopnézet beállítása és KPI számok meghatározása
Még mielőtt elkezdenél hirdetni, ezekkel mindenképp tisztába kell lenned, és mindenképp megfelelő adatokat kell hogy láss a Google Ads oszlopjaiban.
1. lépés: Kampánycél és kampánytípus
Az első kampányaid során válaszd a WEBHELYFORGALOM kampánycélt és a VIDEÓ kampánytípust.
A "Webhelyforgalom" a javasolt kampánytípus az első kampányok során, azonban a későbbiekben a "Potenciális ügyfelek" kampánycélra is fordíts figyelmet.
2. lépés: Kampány beállításai
Nyelv: Magyar
Költségkeret: Cél CPA x 2
Hálózatok: Display hálózat kizárva!
Megjelenés: Tabletek és TV-k kizárva
Gyakoriságkorlát: Megjelenési: 2 / naponta, Megtekintési: 2 / hetente
Ajánlattételi stratégia: Konverziók maximalizálása
3. lépés: Célzás
Célzások tesztelési sorrendje:
1. Teszt: Retargeting az oldallátogatókra, e-mail listára és YouTube engagerekre
2. Teszt: Elhelyezés alapú célzás konkrét csatornákra és videókra
3. Teszt: Kulcsszó alapú célzás
4. Teszt: Custom Affinity audiences
Ha megfelelően van összekötve a Google Analytics és a Google Ads fiókod, akkor már előre létrehozott listából ki tudod választani az összes oldallátogatódat az első retargeting hirdetések elindításához.
4. lépés: Célközönségek kizárása
Zárd ki azokat, akik nemrég vásároltak vagy már feliratkoztak az e-mail listádra (tehát akiknél az adott kampány konverziója már teljesült).
5. lépés: Hirdetés létrehozása
A javasolt script alapján készíts 2-3 videót és indítsd el In-Stream Ads vagy Video Discovery Ads formában.