Black Friday
kampány

A negyedik negyedév egyik legfontosabb eseménye az online vállalkozások számára a Black Friday. Nem ritka, hogy egy Black Friday kampány alatt egy átlagos havi forgalom többszörösét is realizálhatja egy-egy vállalkozás, így mindenképp érdemes neked is kihasználni az esemény adta lehetőségeket.

Ennek a kultúrája Amerikából indult, de jellemzően már itthon is várják az emberek és kifejezetten félretesznek összegeket, amit a Black Friday akciók alatt fognak elkölteni.

Összességében elmondható, hogyha nem használod ki ezt a lehetőséget, pénztől esel el. Ebben az anyagban átnézzük, hogy hogyan is tudsz megfelelően lebonyolítani egy Black Friday kampányt, ezzel extra bevételt termelni a vállalkozásodban.

Előkészületek és áttekintés

2021-ben a Black Friday November 26-ára esik. A Black Friday hete (November 22-26) az úgynevezett Black Week, az ezt követő hét egy átmeneti időszak és ezt követi a Cyber Monday, November 29-én.

Ezen a kampányidőszakon kívül a jelenlegi modul tartalmát felhasználhatod a többi kampányodhoz is, például a karácsonyi promóciódhoz. E-kereskedelmi vállalkozások esetében nem ritka, hogy a Q4-ben generálják az éves forgalmuk kb felét, így ezekre az időszakokra mindenképp komoly figyelmet érdemes fordítanod.

Az ideális Black Friday kampány 3 időszakból áll:

A Black Friday szinte már egy kultúrává vált, az emberek kifejezetten pénzt tartalékolnak ezekre az akciókra, sokkal nagyobb a vásárlási kedv. 

Az emberek figyelmét ilyenkor a minél nagyobb árakciókkal lehet megfogni. A hirdetések, e-mailek és minden erre irányuló kommunikációd szövege és kreatívja tartalmazza az árakció mértékét és a Black Friday feliratot. 

Mivel az emberek figyelme a minél nagyobb akciókra irányul, javasolt minimum 15% kedvezményt adni, de ez lehet akár 50% kedvezmény is.

Egy remek, jól bevált praktika, hogy ha a webshopodban van egy „fő termék” , vagy amire a forgalom jelentős részét irányítod, de nem engedheted meg a 40-50% akciót erre, akkor egyszerűen csak 15% akciót adsz, viszont egy másik terméket, amire nem kerül akkora fókusz, leakciózol 50%-ra, így a hirdetéseidben máris kommunikálhatod, hogy ” vásárolj akár 50% kedvezménnyel”.

Jó példa erre a taktikára a GymBeam webáruház:

A hirdetéseikben, weboldal bannerjükben és e-mailjeikben azt kommunikálják, hogy akár 80% kedvezménnyel vásárolhatunk náluk a Black Friday alkalmából, viszont jobban megnézve kizárólag 2 db 950 Forintos egyszerű shaker van leakciózva 190 Forintra:

Ezzel azt érik el, hogy a shakerjeiken semmi haszon nem lesz, sőt elképzelhető, hogy ez az ajánlatuk akár mínuszos is, viszont egy 80%-os akcióval nagyon jelentős mértékben lehet csökkenteni a kattintásonkénti költséget a PPC hirdetésekkel, ezzel hatalmas forgalmat generálva az oldalra.

1. Lépés:
Az ajánlat kialakítása

Az ajánlatod kialakításakor több szempontot érdemes figyelembe venni:

– Melyek azok a termékek / szolgáltatások, amik nagyon jól mennek a vállalkozásodban

– Melyek azok, amelyek kevésbé mennek jól, esetleg beragadt árukészlet van belőle

– Kiválasztott termékenként mennyi az a maximális kedvezmény, amivel még megéri a kampányt futtatnod

Fontos, hogy alapvetően long-term megtérülésben kell gondolkodni. Remek példa erre a stratégiára a The Pitch vállalkozás, aki egész években leadeket gyűjt, majd Black Friday-kor olyan ajánlattal áll elő, amire a SEO iránt érdeklődő embereknek nehéz lesz nemet mondani. Évközben elképzelhető, hogy a lead generálás nem megtérülő, azonban egy jól kitalált Black Friday ajánlattal kiválóan lehet monetizálni az egész évben gyűjtött leadeket.

Ahogyan a The Pitch vállalkozásnál is, digitális termék esetében nagyon nagy kedvezményeket is lehetséges adni, hiszen itt a webshopokkal ellentétben nem kell számolnod termékbeszerzési-, szállítási- és csomagolási költségekkel.

Ha vannak olyan termékeid / szolgáltatásaid, amik a vártnál rosszabbul teljesítenek a jelenlegi funneledben, érdemes lehet ezeket 1-1 jól teljesítő termékkel / szolgáltatással párosítani és egy csomagajánlatot képezni belőlük, esetleg a beragadt árukészletet ajándékba, vagy egy magasabb, például 70%-os kedvezménnyel adni.

Mivel a Black Friday ideje alatt az emberek fel vannak készülve a pénzköltésre, így nagyobb eséllyel adhatsz el nekik nagyobb ajánlatokat vagy az előbb említett módon előre elkészített csomagajánlatokat.

Egy 70%-os akció vagy egy ajándék termék általában nagyon jó scroll stopper, tehát a megfelelő célközönség a közösségi médián görgetve egy ilyen ajánlatra szinte biztosan felkapja a fejét.

Upsellek és csomagajánlatok

Az előbb említett módon érdemes készíteni a legjobban futó termékeidből és ezeknek kiegészítőiből több csomagot, ami a Black Friday landinged egyik nyitó eleme lesz.

A csomagajánlatokon kívül a különböző „Bump Offer”-ek is nagyon nagy szerepet játszhatnak a Black időszak alatt, viszont ezek általában egyéb időszakokban is nagyon jó AOV (átlagos kosárérték) növelők.

Bump offert érdemes elhelyezni a termék-, kosár-, pénztár oldalon és akár a thank you pagen is. 

Ezeket az extra ajánlatokat a következő bővítményekkel tudod kivitelezni a weboldaladon:

Upsellek termékoldalakon: WPC Frequently Bought Together for WooCommerce

Upsellek kosár és pénztároldalon, valamint thank you pagen:
CartFlows PRO

Ha A-LEVEL Marketing előfizetésedkor igényelted a Sales Funnel kurzust, akkor a CartFlows PRO elérhető számodra.

Shopify esetén a Upsell Funnel Engine teljeskörű megoldást nyújt

A kosárérték növelésére a csomagajánlatok kialakításakor és a Bump Offerek segítségével a következőkből inspirálódhatsz:

– Az adott termék egy nagyobb kiszerelése

– Az adott termékhez releváns kiegészítő termék / szolgáltatás (például egy aroma diffúzor mellé egy illóolaj csomag)

– Egy termék, ami nem teljesít olyan jól, de csomagban jó ajánlatot képez

– Az adott termékből egy második (esetleg harmadik) olcsóbban, akár ingyenes szállítással

– Ha van feliratkozásos terméked, akkor ezt olcsóbban adni egy másik termék mellé

2. Lépés:
A kampány elemeinek felépítése

Ahogyan az előbb említettük, minden esetben long-termben  kell gondolkoznod. Sokan már akár a júniusi leadgeneráláskor erre az időszakra készülnek, tehát nem feltétlen kell júniusban nagyon magas ROAS-al hirdetni, mert egy jól kitalált funnel eleme lehet a nagymértékű lead generálás, amelynek a babérjait majd Black Fridaykor és az év végi promóciók ideje alatt aratod le.

Rendkívül fontos látnod, hogy ez egy kiemelt időszak, ahol nagyon sokan nagyon sok pénzt szeretnének elkölteni, így ha nem fektetsz energiát a kampány elemeinek felépítésébe, akkor szinte biztosan kijelenthető, hogy pénztől esik el a vállalkozásod.

Ebben a szakaszban végigmegyünk lépésről lépésre a funnel azon elemein, amit létre kell hoznod, ha sikeres Black Friday kampányt és év végi promóciót szeretnél létrehozni.

Az ideális Black Friday kampány körülbelül így néz ki, egy ehhez hasonló Funnelt érdemes létrehozni:

PRE-BLAck friday kampány

Mivel az emberek előre készülnek a Black Friday-re, így nagyon sok esetben már előre kinézik a konkrét boltokat, ahol a pénzüket el fogják költeni.

Ha nem tudnak rólad elég hamar, elképzelhető, hogy egyik konkurenciád, vagy egy másik webshop előbb értesíti őket így a terveik szerint majd náluk fognak vásárolni.

A Pre-Black Friday kampányodra kell készítened egy landing paget, ami egy egészen egyszerű 1-2 szokásos oldal. A célja, hogy aki érdekelt lehet a webshopodban az akciókra, fel tudjon iratkozni az értesítésekre.

Ezra Firestone, a Boom! by Cindy Joseph egyik tulajdonosa az alábbi Pre-Black Friday ladning oldallal szerzett hatalmas forgalmat (a jobb oldali képen a landing oldal Thank you page látható):

Ahogy látható, a landing oldal elképesztően egyszerű, semmi bonyolult dolog nincs benne, egyszerűen egy az ajánlatról szóló felhívást tartalmaz és egy feliratkozó formot. 

Az így begyűjtött e-mailcímekre a Black Friday kampányod nyitásakor egy értesítő levelet küldve hatalmas forgalomra tehetsz szert.

Az erre a landingra vezetett forgalmat érdemes a Facebook Hirdetéskezelőben konverzió kampánycéllal indítani, hirdetéssorozat szinten pedig a konverziós eseménynek a „Feliratkozást” választani, vagy a legjobb, ha egy egyéni konverziós eseményt hozol létre a feliratkozásnak.

Megjegyzés: Mivel a „Feliratkozás” egy webshop esetében nem mindig egy jellemzően használt konverzió, valószínűleg sok embernek nincs felvéve az eseménykezelő eszközben a konverziók prioritási sorrendjébe. 

Ha a hirdetéssorozat létrehozásakor a következő üzenet fogad, akkor fel kell venned a listába, majd ezután csak 72 óra múlva tudsz erre a konverzióra optimalizált hirdetéseket létrehozni.

Black Friday Landing

Kiemelten fontos, hogy a Black Friday kampányaid alatt egy kifejezetten erre a kampányra létrehozott lantingen fogadd a látogatókat. A landingednek kizárólag azokat az információkat kell tartalmaznia, ami a Black Friday szempontjából érdekes a látogatóknak.

Ezra Firestone a Boom! by Cindy Joseph vállalkozásával több laninget teszteltek a Black Friday ajánlatra, az egyiknek az első pár szakaszát közzétette egy esettanulmányban. A landing többi része még egy termékkatalógus  és egy vásárlói vélményes blokk, valamint egy garancia blokk és egy visszaszámláló volt, ezeket a későbbiekben kifejtjük:

Ennél többre nincs is szükség, érdemes letisztultan tartani a landinget és ügyelni a gyors oldalbetöltődésre.

Szerintünk az ideális Black Friday landing oldalad a következőket tartalmazza (fentről lefele haladva):

3. Lépés:
Forgalomszerzés

A Black Friday kampányod során készülj fel, hogy a forgalomszerzés legalább 20%-al drágább lesz, mint az év többi részén, ugyanis mindenki emelt költésekkel hirdet.

Alapvetően, mint minden kampánykor, most is érdemes kihasználnod az e-mail listád és a retargeting közönségek adta előnyeidet, viszont hideg közönségre is érdemes lesz hirdetni.

E-mail kampányok

A Pre-Black Friday kampánnyal gyűjtött feliratkozóknak mindenképp, de javasolt a teljes e-mail listádnak kiküldeni az ajánlatod.

Vedd figyelembe, hogy az emberek ilyenkor sok e-mailt kapnak, így a hatalmas reklámzajban nehezebb lesz érvényesülnöd, mint az év többi részén. Érdemes az ajánlatod extrán csábítóra és az e-mailek tárgyát extrán ütősre fogalmaznod, minél több megnyitást majd pedig minél több átkattintást szerezz.

Nagyon sok vállalkozás naponta több levelet is küld, így akár ez is indokolt lehet. Ha nem akarsz „túlnyomulni” akkor is a napi 1 levél ebben az időszakban szinte kötelező.

Ezra a Boom! by Cindy Joseph vállalkozásával a Black Friday és Cyber Monday ideje alatt NAPONTA 3 e-mailt küld az e-mail listára és kivétel nélkül mindegyik e-mail nagyon sok pénzt generál:

A Pre-Black Friday kampányod során érdemes nem csak az akcióra összpontosítani, hanem valami értéket is adni benne. A Boom! by Cindy Joseph például utazási tippeket és vakáció tippeket küld a leveleiben.

hirdetések

A Black Friday és egyéb szezonális kampányok során a bevétel jelentős része olyan közönségtől származik, akik már valamilyen módon kapcsolatba kerültek a vállalkozásoddal, tehát egy jól kitalált retargeting szekvenciát mindenképp érdemes létrehozni.

Ezen kívül természetesen érdemes hideg közönségre is hirdetni, viszont a legfontosabb dolog, hogy NE most kísérletezz új típusú hirdetésekkel. Ez egy rendkívüli időszak, amire olyan hirdetésekre lesz szükséged, ami már bizonyítottan jól működik.

Bevett szokás, hogy a legjobban teljesítő hirdetéseket „Black Fridayosítják”, tehát az alapokon nem változtatsz, kizárólag egy Black Friday pecsétet, akcióra felhívás gombot helyezel el például a kreatívon.

Ahhoz, hogy megtaláld a legjobban teljesítő hirdetéseid, használd a Facebook hirdetéskezelő „Kreatív tartalmak jelentései” eszközét:

Ebben az eszközben csakúgy, mint a hirdetéskezelőben, lehetőséged van bizonyos időszakokra szűrni és kilistázni az egyes hirdetéseidet az adott konverziós művelet szerint.

Érdemes megnézned „Vásárlások konverziós értéke” , „Vásárlások”, „Kosárba helyezések”, „Kezdeményezett fizetési műveletek”, „ROAS” , „Átkattintási arány” és „Kattintások egységnyi költsége” szerint kilistázni, és ezek alapján kiválasztani a legjobban teljesítő hirdetéseid.

Az így kiválasztott 3-5 legjobb hirdetéseden jelenítsd meg valamilyen formában a Black Friday ajánlatot és minden hirdetéssorozatodban ezeket használd.

Használt célközönségek

A Black Friday kampányban alapvetően a retargeting célközönségeket kell nagyon jól megcélozni, viszont az új hirdetésekkel hideg közönségre is megpróbálhatod. A költség eloszlását tekintve a Hideg közönség : Retargeting arány kb 30:70 legyen, tehát a kampányra szánt pénz 70%-át a retargeting közönségeidre költsd el. 

A kampányod ideje alatt kizárólag ABO kampányokat használj, azaz a költségkeretet minden esetben a hirdetéssorozat szinten add meg és manuálisan szabályozd ezeket a gyakoriság függvényében. 

Az ideális esetben 1 kampányon belül az alábbi célközönségre kell célozz, mindegyiket külön-külön hirdetéssorozatban. 

A kampány során használt ideális célközönségek a következők:

Lényegében ezzel az 5 hirdetéssorozattal le is fedted az egész retargeting közönséged, akik számára érdekes lehet a Black Friday ajánlatod.

A hideg közönségeket tekintve az alábbiak az ideális esetek:

Ha elkészültél a célközönségek létrehozásával, a kampányod a következőképpen kell, hogy kinézzen majd a Facebook Hirdetéskezelő felületén:

4. Lépés:
Utánkövetés

Ha sikerült a Black Week alatt jókora bevételre szert tenned, fontos, hogy folytasd a munkát, hiszen a karácsonyi időszakban szintén rendkívül nagy a vásárlási kedv az emberekben.

A Black Friday kampányon túl a karácsonyi időszak végéig nem ritka, hogy egy vásárló többször is vásárol, ha egy megfelelő ajánlatot kínálsz neki, így mindenképp érdemes kihasználnod az e-mail listádban rejlő lehetőségeket.

Ezra listáján több, mint 26ezer ember vásárolt legalább még egyszer a Black Friday után valamint 2ezren kétszer is vásároltak és voltak olyanok is, akik akár 4x vásároltak a karácsonyi időszak alatt.

Mivel ezeknek az e-mail címeknek a megszerzéséért már korábbi kampányaidban fizettél egyszer, így a jelenlegi időszakban lényegében 0 extra költéssel zsebelhetsz be extra bevételt, csupán e-mailt kell írnod nekik:

A következő képen Ezra e-mail kampányainak tervezését láthatod. Ahogy a kép is mutatja, a Black Friday utáni időszakban még 18 nap kapnak e-mailt a feliratkozók, egészen karácsonyig. Van, hogy naponta többet is.

Ezra elmondása szerint ahogy az előbb is említettem, minden egyes e-mail jókora bevételt generál, így egy sikeres év végi promócióból semmiképp sem maradhat ki az e-mail lista ilyen mértékű utánkövetése.

Black Friday Kampány példák

Érdemes megfigyelni a nagyobb márkák / webáruházak Black Friday kampányait, főleg ha idén készíted első saját kampányod.

Sok piaci szereplő már évek óta részt vesz a Black Friday-on, így már kiforrt stratégiával rendelkeznek, olyan eszközöket használnak, amik az eddigi kampányaik során beváltak vagy ezeket fejlesztik tovább.

Az ilyen piaci résztvevők kampányaiból mindenképp érdemes inspirációt gyűjtened, esetleg egy-egy ötletüket vagy kreatívjukat „lemásolni” és átültetni a saját vállalkozásodba.

Pela case

Pura vida

SandCloud