Facebook kreatívok készítése és tesztelése

A hirdetés kreatívja és szövegezése az egyik legfontosabb része a hirdetési tevékenységnek, hiszen lényegében ez fogja meg a látogatók figyelmét, ez alapján érkezik forgalom a weboldaladra.

Kiemelkedően fontos megérteni az egyes vásárlói szemszögeket, hogy eredményes hirdetéseket tudj készíteni, amelyek megszólítják a közönséged.

A megfelelő kreatívok és szövegek megtalálása kulcsfontosságú tényezője a sikeres hirdetéseknek, ezért mindenképpen tesztelni kell különböző variációkat.

példa

Az eredményes kreatívok összetevői

A hirdetés kreatívjának készítése során több szempontot kell figyelembe venni.

Tudnod kell, hogy a terméked a vásárlók milyen problémáját oldja meg és mi lehet a fő mozgató erő, ami vásárlásra ösztönzi őket. Ezért az ő szemszögükből kell tekintened a vállalkozásodra.

Ezt a szemszöget a legkönnyebben úgy találhatod meg, ha belegondolsz a vásárlóid helyzetébe: Az adott égető problémájukkal kapcsolatban, ha egy blogcikket olvasnának, mi lenne a blogcikk címe?

Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
• Miben segíti a termékem megoldani a vásárlók problémáját?
• Mi az a megoldás, amire szükségük van?
• Ha egy blogcikket kellene írnom, mi lenne a címe?

Amint megértetted ezt a szemszöget, sokkal könnyebb lesz kiválasztanod a megfelelő kreatívot és megírni a hozzá tartozó megfelelő értékesítői szöveget.

Mindig ragadd meg
a figyelmet

A szemszögek átbeszélése előtt mindenképp tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan is ragadd meg a figyelmet. Hiszen bármilyen jól eltalálod a szemszöget, nem fog jó eredményeket hozni, ha nem ragadja meg kellően a felhasználók figyelmét.

1. szemszög -
Megoldás a problémára

Az első szemszög, amit megvizsgálunk, az a termék / szolgáltatás megoldása a vásárló problémájára, tehát a használati előnyök.

A felhasználóval éreztetni kell, hogy a termékünk az ő problémáját oldja meg és hogyan fogja magát érezni azáltal, ha megvásárolja a terméket.

Lényegében azt kell bemutatni, mit fog érezni, miután vásárolt tőled.

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy kizárólag magát a termék paramétereit és tulajdonságait hirdetik hideg közönségnek. Ahelyett, amit igazából kellene. Azt, hogy mit kap ezáltal a vásárló és mivel lesz jobb az élete, mivel mindenki a saját maga hasznát és előnyét keresi.

Ezt a szemszöget általában HIDEG célközönségre hirdetéskor használjuk.

2. szemszög -
Mások véleménye

Az emberek rendkívül sokat adnak mások véleményére. Ha egy felhasználó tudatában van annak, hogy valakinek jó véleménye van egy termékről / szolgáltatásról, annak a megvásárlásán hamarabb elgondolkodik, mint egy olyan terméken, amiről nem tudja mások véleményét.

A tapasztalat alapján a weboldal látogatók egy jelentős százaléka kifejezetten a vásárlói vélemények blokkot keresi az oldalon, hogy elolvashassa mások tapasztalatait a megvásárolni kívánt termékkel kapcsolatban.

Azonkívül, hogy egy termék- / landingoldal kötelező eleme a pozitív vásárlói visszajelzés, mindenképpen érdemes ezeket felhasználni a hirdetéseink során is.

A Facebookon lehetőséged van akár az egész kreatívra ráírni a véleményt vagy akár az egyes hirdetéseid szövegének utolsó elemeként „idézőjelben” egy pozitív vásárlói visszajelzést megemlíteni.

Ugyanebbe a kategóriába tartoznak például az influenceres hirdetések, vagy a különböző „unboxing” élmények hirdetése. 

Ezt a szemszöget általában LANGYOS / MELEG célközönségre hirdetéskor használjuk.

3. szemszög -
Érzelmi ráhatás

A sikeres meggyőzéshez a logikai érvek mellett érdemes a felhasználók érzelmeire hatni. Ha ezt jól használod, hatalmas ösztönző elem lehet, ami kiemelten jól segítheti a vásárlási döntés meghozatalát.

Ha megértettük a célközönségünk érzelmi kötődéseit, érdemes belevenni a hirdetésünkbe ezeket a különböző lehetőségeket, amelyek pozitívan járulnak hozzá az értékesítésünkhöz.

A Terra Case esetében ilyen példának számítanak, amikor az óceánok élővilágának válságos helyzetéről beszélünk, majd arról, hogy minden vásárlással 3 kg műanyag szemét eltávolítását teszi lehetővé a felhasználó. 

A célközönség az esetünkben olyan emberek, akik érdeklődnek a „Zero Waste” életmód, a fenntarthatóság, környezetvédelem témakörökben, így számukra ez egy olyan tényező lehet, aminek mindenképpen a részesei szeretnének lenni.

Ezt a szemszöget általában HIDEG / LANGYOS célközönségre hirdetéskor használjuk.

4. szemszög -
Technikai jellemzők

Ha a terméked /szolgáltatásod ezt megköveteli, a technikai jellemzői is rendkívül fontos tényezők egy bizonyos ismertségi fok után. Teljesen hideg közönségnek felesleges lenne hirdetni a technikai jellemzőket, bár sokan ebbe a hibába esnek még mindig.

Ha valaki már ismeri, hogy a termékünk / szolgáltatásunk milyen használati előnyökkel jár, valamint tudja, hogy mások is rendkívül jó véleménnyel vannak róla, akkor a technikai jellemzőkbe is érdemes lehet bevonni őket. 

Ezt a szemszöget általában LANGYOS / MELEG célközönségre hirdetéskor használjuk.

A megfelelő értékesítési szöveg

A kreatívok mellett az értékesítési szöveg a másik tényező, ami hozzájárul egy hirdetés sikerességéhez. Érdemes ezeket a szövegeket is tesztelni, mint a kreatívokat, hogy egy adott célközönség milyen szövegre hogyan reagál.

Ha sikerült megtalálni a tökéletes kreatív és értékesítői szöveg kombinációt, a hirdetések skálázása sokkal magabiztosabb és eredményesebb lehet.

Az alábbiakban átnézünk 3 bevált értékesítői szövegírás szemszöget, amiket érdemes letesztelned a saját hirdetéseidnél is.

Rövid hirdetés szöveg
- Short copy

A short copy, azaz rövid értékesítői szöveg lényege, hogy körülbelül 1 bekezdésbe tömören, lényegre törően fogalmazzuk meg a hirdetésünk szövegezését. 

Attól, hogy ez egy rövid szöveg lesz, ugyanúgy fontos, hogy a felhasználók figyelmét meg is ragadja. A short copy lényegében egy kis „kedvcsináló”, hogy a felhasználók átkattintsanak a weboldaladra, hogy elolvashassák a jobban kifejtett verziót.

Arra kell törekedni, hogy a leghatásosabb szöveget írd a legkevesebb szó felhasználásával. Mivel a long copy-val ellentétben nem tartalmaz semmilyen „térkitöltő szöveget” mindenképpen egy bizonyos szemszögön legyen a fókusz. 

Ilyen lehet például valamilyen tömör információ a termékről egy call to action – azaz cselekvésre – felhívással. 

Hosszú hirdetés szöveg
- Long copy

A short copy-val ellentétben a long copy egy hosszabban kifejtett értékesítői szöveg, amely lehetővé teszi a termék / szolgáltatás részletesebb bemutatását. Ezáltal olyan felhasználókat is bevonhatunk, akiknek több információra van szükségük, mielőtt döntést hoznak.

A long copy különösen akkor nyer értelmet, ha a terméked / szolgáltatásod egy drágább kategóriába tartozik, így egy hosszabb értékesítői szövegben sok, még fel nem tett kérdést tudsz megválaszolni, valamint be tudod mutatni a terméked / szolgáltatásod összes előnyét.

Abban az esetben, ha a terméked értékesítési ára viszonylag alacsony, cikkek hirdetésekor javasolt a long copy használata forgalom kampánycéllal, mint a példán a Terra Case estében is. 

A long copy esetében kiemelt figyelmet kap a hirdetés elhelyezése, ugyanis ezt kizárólag a Facebook hírfolyamban érdemes megjeleníteni, máshol (pl. Messenger, Facebook jobb oldali sáv) nem kap értelmet, mert egyszerűen nem fér el a szöveg.

Bullet pointok

A bullet pointok azok a rövid, tömör, pár soros bekezdések, amik a termék vagy ajánlat egy hasznát vagy felhasználási módját emelik ki, és ezt az egy tömör gondolatot közlik csak.

A bullet pointok rendkívül hasznosak az online szövegírásban, mert egyszerűen megfogalmazhatóak, nagyon könnyen olvashatóvá teszik a szöveget a vásárló számára, és sok esetben “egyszerű, de nagyszerű” módon még jobb eredményeket is hoznak, mint a hosszú szövegek.

A hirdetések szövegezése során készíthetsz kizárólag bullet pointokat tartalmazó hirdetéseket, illetve nagyon jól működik a short- és long copyval együtt is.

A megfelelő bullet pointok írásához át kell gondolnod a terméked / szolgáltatásod hasznait és ezeket egy rövid 1 mondatos formában beleírni a hirdetés szövegezésébe. A bullet pointok optimális mennyisége 4-6, ennél többet nem érdemes használni egy hirdetésben.

Kreatívok tesztelése
Facebookon

Fontos, hogy ha Facebook hirdetésekkel tesztelsz hirdetés kreatívokat és szövegeket, ezeket azonos kampányba és hirdetéssorozatokba tedd bele, hogy egyenlő esélyekkel induljanak a látogatók figyelméért.

A kreatívok tesztelésére egy külön CBO kampányt érdemes létrehozni. A kampányon belül 3 hirdetéssorozat helyezkedjen el és ez a 3 hirdetéssorozat mindenben egyezzen meg egymással.

A célközönséget tekintve a tesztelés során nyertessé nyilvánított 3 legjobb célközönséget vond össze és ezen az összevont célközönségen teszteld az új kreatívjaid:

Kreatívteszt hirdetéssorozat szint:

Kreatívteszt hirdetés szint:

Egyszerre egy hirdetéssorozatban maximum 7 hirdetést tesztelj, ettől többet nem érdemes. Ha egy hirdetés szemmel láthatóan rosszul teljesít, nyugodtan kapcsold le és tesztelj helyette egy másikat.

Fontos megjegyezni, hogy ne vonj le elhamarkodott döntéseket, tehát egy hirdetés legalább 1500 forintot költsön el, mielőtt azt nyertesnek vagy vesztesnek nyilvánítanád.

Kiemelés színei

Érdemes letesztelni, hogy a közönséged tekintete mely színeken ragad meg a leginkább. A színek tesztelése rendkívül egyszerű, mégis váratlan eredményeket hozhat.

A szín kiválasztásakor mindenképp egy figyelem megragadó színt használj, semmiképp sem fehéret vagy kéket, – ezek ugyanis a Facebook alapvető színei – így a kreatívod nem lesz elég feltűnő.

videó bélyegkép
+ első 3 mp

Ha videós kreatívról van szó, érdemes tesztelni, hogy az egyes bélyegképek hogyan teljesítenek a többivel szemben. A bélyegképekre ugyanolyan energiát kell szánni, mint egy képes kreatívra, hiszen ez alapján fogja eldönteni valaki, hogy megnézni-e a videót vagy sem.

A bélyegképen is tesztelheted mind a kiemelések színét, mind a szövegek méretét és egyéb módon is kombinálhatod ezeket – a lényeg, hogy megtaláld azt a variációt, amelynek hatására a legtöbben elindítják a videót.

Ha valaki elindította a videót, lényegében a következő 3 másodperc a legkritikusabb. Ekkor dől el, hogy meg tudod-e tartani a figyelmét vagy sem, így az első 3 másodperc különböző variációira is érdemes tesztet futtatni.

short- vs. long copy

Érdemes letesztelni, hogy a célközönséged figyelmét a rövid vagy hosszú értékesítői szövegekkel tudod-e felkelteni. Ha szövegezést tesztelsz, érdemes ugyanazzal a hirdetési kreatívval futtatni a különböző szövegeket, így tiszta képet fogsz kapni azt illetően, hogy melyik vált be jobban.

A rövid és hosszú értékesítői szövegek végére célszerű pár bullet pointot írni, ez a tapasztalat alapján javítja az átkattintási arányt.

Egy jól megírt hosszú hirdetési szöveg rendkívül jól tud működni, mivel a Facebook algoritmusa azt fogja érzékelni, hogy a felhasználók jellemzően sok időt töltenek el a hirdetésed olvasásával, ezáltal alacsonyabb lesz a megjelenítés költsége.

Kiemelten vigyázni kell, ugyanis ha egy hosszú szöveg nem tartja fent az olvasó figyelmét, akkor könnyen lehet, hogy félbehagyja és egyszerűen tovább görget kattintás nélkül. 

Kreatívok áttekintése egymás mellett

Ahhoz, hogy a legjobban áttekinthető legyen, érdemes megnézni az összes hirdetéssorozatban futó azonos hirdetések teljesítményeit. Ennek az első lépése, hogy minden egyes hirdetést más néven teszel közzé a későbbi pontos beazonosíthatóság végett.

Ha a hirdetéseid elköltöttek átlagosan 1500 forintot, tekintsd át őket az alábbi módon:

Kattints a kreatív teszt kampányra, majd jelöld ki az összes hirdetéssorozatot.

Kattints át a hirdetések fülre, majd kattints a „Keresés és szűrés” lehetőségre és válaszd „A hirdetés neve” lehetőséget.

Írd be ide az egyik hirdetésed nevét, így a hirdetéskezelő csak ezeket a hirdetéseket fogja kilistázni az egyes hirdetéssorozatokból.

Ezzel a módszerrel egyenként meg tudod nézni, hogy pontosan milyen volt a hirdetések teljesítménye az összes hirdetéssorozatban együttvéve és meg tudod hozni a megfelelő döntéseket.

Mérőszámok a hirdetés tesztelésekor

A hirdetések tesztelése során a fő irányadó mérőszámok a CTR, CPM, CPC és a ROAS. Ezek összehasonlítása fog irányadó lenni a további döntések meghozatalakor.

Ezeknek a mérőszámoknak a pontos definícióját a Facebook Hirdetések Skálázási Stratégiái modulban már átnéztük. A megtekintéséhez kattints ide.