Kérdőívek használata a marketingben
A különböző kérdőíveket számos módon felhasználhatod a marketingedben valamint remekül kiegészítheted velük a jelenlegi marketing folyamataidat.
Segítségükkel jobban megismerheted a vásárlóidat, klienseidet és termékfejlesztési szempontból is kiváló megoldás lehet, valamint kérhetsz akár azonnali visszajelzést a vállalkozásod weboldalának egyes oldalain.
A modulban bemutatunk 4 olyan kérdőívet, amelyet könnyen és gyorsan beépíthetsz a jelenlegi értékesítési tölcséredbe és miután megtetted ezt, jelentősen növelheted a konverziós arányt/ügyfelelégedettséget.
Lesz szó többek között a piackutatási kérdőívekről, vásárlás utáni kérdőívekről és visszajelzésről, kliens igényfelmérésről valamint a weboldalon való azonnali felhasználói visszajelzésekről.
Bemutatjuk a különböző lehetséges szoftvereket is, amiket mi is használunk a Tacit Project és az A-LEVEL Marketing oldalain, melyeket akár te is könnyedén beépítheted a jelenlegi sales funneledbe.
Kérdőívek felhasználási lehetőségei
A kérdőíveknek számos felhasználási módja létezik, azonban most átnézzük azokat, amiket mi is aktívan használunk és könnyedén beépíthető a te marketing folyamataidba is.
A kérdőívek kitöltése a felhasználó részéről energiabefektetést igényel, így a hosszabb kérdőíveket jellemzően nem töltik ki csak úgy, ingyen. Jó megoldás lehet, ha a kitöltéseket honorálod valamilyen módon, ami számodra és a felhasználó számára is kölcsönösen előnyös ajánlat.
Ilyen lehet például egy vásárlás utáni véleményért cserébe egy 10-20%-os kupon a következő vásárlására vagy egy piackutatás során például egy ingyenes termékminta, ezért javasolt ilyen módon motiválni őket a kérdőíved kitöltésére.
Ha egy hosszabb kérdőívet szeretnél kitöltetni a felhasználókkal, jellemzően szeretik tudni, hogy a felmérésednek mi lett az eredménye, így ha az eredmény nem üzleti titok, jó néven veszik, ha a későbbiekben ezt meg is osztod velük.
1. kérdőív:
Piackutatás kérdőív -
MArket research
Egy jól végzett piackutatás után jelentős mértékben javulhat a vállalkozásod marketingjének eredménye, ugyanis közelebbről megismerheted a vásárlóid problémáit és észrevételeit az egyéni igényeivel és a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban is.
Javasolt egy ilyen kérdőív beépítése az üdvözlő e-mail automatika 3.-4. levelébe, mert segít infót gyűjteni, bevonja a vásárlót a termékfejlesztésbe az ilyen fajta interaktív tartalom. Ennek az elkészítése nem igényel sok időt, viszont a megfelelő kielemzéssel jelentős mértékben javulhat a vállalkozásod eredményessége.
A piackutatás legjobb eredményeket hozó módja, ha személyesen te végzed a piackutatást például egy új terméked bevezetése előtt a jelenlegi vásárlóid segítségével.
Ilyen új termék bevezetéskor nagyon hatékony lehet, ha a termék fejlesztésébe bevonod a közönséged is, akár egy nyereményjáték vagy árakció keretein belül.
A piackutatás egy másik, megszokottabb módja, hogy e-mailen keresztül vagy Facebook hirdetésekkel egy landing page-re forgalmat vezetsz a meglévő célközönségedből (Retargeting).
A legegyszerűbb és leggyorsabb módja az ilyen kérdőíveknek a Typeform használata.
A gyorsítósáv elindítása előtt végeztünk egy piackutatást a Tyeform segítségével, aminek az eredményei által sokkal közelebb kerültünk a vásárlók megértéséhez, a fő problémájukhoz és motivációjukhoz valamint a Facebook hirdetések célzását is megkönnyítette (korosztály, célközönség).
A kérdőívet nyugodtan nyomkodd végig és kérlek egy vállalkozás tulajdonos szemével figyeld, hogy pontosan mikre is térünk ki, milyen információkat szeretnénk megtudni a felhasználókról.
A kitöltés motiválása érdekében a célközönségnek jelen esetben egy releváns jutalmat ajánlunk fel, +10 vállalkozásötletet a válaszaiért cserébe.
A Typeform kérdőívet az alábbi linken keresztül érheted el.
A kérdőív segítségével, a kapott válaszokból tisztán kiderül számunkra, hogy inkább melyik nem, melyik korosztály és milyen érdeklődési körrel rendelkező személyek jelentkeztek a tréningre. Ezekből az információkból sokkal pontosabban tudunk célozni a Facebook hirdetésekkel, valamint a további kérdésekből jobban megértettük a résztvevők fő motivációját a vállalkozásindításra, így sokkal relevánsabb tartalmakat tudunk nekik gyártani.
Ennek a kétfajta piackutatásnak a legnagyobb előnye, hogy azonnali eredményeket kaphatsz, ha például reggel elindítod a forgalmat az instagram oldaladra vagy a landing page-edre, akár a következő nap már nagyon sok mindent leszűrhetsz a kapott eredményekből.
A Typeform oldalán sok előre elkészített sablon van, amiből inspirálódhatsz, kattints ide ha meg szeretnéd nézni a Typeform saját Market Research sablonját.
A piackutatás főbb lépései:
MEGFELELŐ KÉRDÉSEK MEGALKOTÁSA
PLATFORM KIVÁLASZTÁSA
Az Instagram egy remek praktika, viszont Landing page - Facebook hirdetések + e-mail kampány - Typeform kombináció már régebben bevált módszer.
KITÖLTŐK JUTALMAZÁSA
EREDMÉNYEK ELEMZÉSE
Fontos, hogy egyik piackutatás sem eredményes, ha nem elemzed ki megfelelően a kapott válaszokat.
Amennyiben a piackutatás eredménye a kitöltők számára is érdekes lehet, ha van rá lehetőséged, oszd meg közönségeddel a kapott eredményt.
TERMÉK BEVEZETÉSE / JELENLEGI FOLYAMATAID FEJLESZTÉSE
Az elemzések után a megfelelő módon hasznosítsd a kapott eredményeket a termék bevezetésével vagy a terméked/szolgáltatásod minőségével kapcsolatban.
UTÁNKÖVETÉS
A hagyományos e-mail megkereséses megoldás mellett napjaink egyik legfelkapottabb közösségi médiájával szinte gyerekjáték egy-egy termékfejlesztési piackutatás, ez pedig az Instagram.
Erre kiváló példa a Tukko Design Instagram-on végzett piackutatása a termékfejlesztéssel kapcsolatban.
A piackutatást Instagram Story-ba rejtett kérdésekkel végezte, ami abból a szempontból is nagyon jó, hogy sok interakciót szerez ezzel a profiljának, így az Instagram szemében egy értékesebb profillal fog rendelkezni és a későbbiekben több felhasználóhoz juttatja el az egyes közzétett tartalmait.
Egy ilyesfajta termékbevezető piackutatást bárki el tud végezni, akinek van a vállalkozásához Instragram oldala, egyszerűen csak egy szavazós/felelet adós instagram matrica segítségével tedd ki storyba a piackutatásod.
A Story-k eredményét egy ízléses Instagram posztba szedte össze, amit megosztott a követőivel:
Ebbe a kategóriába tartozhat még az online vállalkozások esetében a közös munka megkezdése előtti ügyféligény felmérése. Ha vállalkozásod üzemeltetése igényli a vásárlóktól kapott bizonyos információkat, például online coach vagy és fel szeretnéd mérni ügyfeled előrehaladottságát, vagy weboldalkivitelező vagy és meg szeretnéd tudni, hogy a kliensnek pontosan milyen igényei is vannak, akkor érdemes rászánnod pár órát és összeállítani egy előre meghatározott kérdéssort.
Ez a későbbiekben hatalmas segítség lesz az együttműködésetek során, nagyban emelheti az ügyfél elégedettséget és összességében jobban meg fogod érteni az ügyfél igényeit.
A Typeform online konzultáció előzetes felmérésre készült sablonját ide kattintva nézheted meg, ezen a linken pedig egy fotós vállalkozás online adatbekérőjét tanulmányozhatod át.
Ha átnézted ezeket, láthatod, hogy egy ilyen kérdőív után sokkal gördülékenyebben fognak menni a folyamatok, mert a főbb irányvonalakat már megkaptad a klienstől, ezzel akár több órányi telefonálást és esetleges félreértéseket megspórolva magadnak.
2. KÉRDŐÍV:
Vásárlás utáni értékelés
A következő kérdőívvel, amit beépíthetsz az értékesítési folyamataidba a vásárlás utáni vásárlói visszajelzéseket gyűjthetsz. Ez több szempontból is nagyon fontosak számunkra:
Egyrészt megtudhatod, hogy milyen véleménnyel vannak a vásárlóid a termékedről, annak milyen lehetséges hibái vannak vagy mik azok, amik miatt különösen szeretik a terméked/szolgáltatásod az emberek.
Másrészt a vásárlói visszajelzések rendkívül hasznosak az értékesítésben. Legyen szó akár egy landing page-ről, egy retargeting hirdetésről vagy egy e-mail kampányról, mindenhol kiváló eredményeket érhetsz el egy-egy pozitív és őszinte vásárlói véleménnyel.
A vásárlás utáni véleménykérésről készítettünk egy külön A-LEVEL Marketinges anyagot, amit ide kattintva tekinthetsz meg.
Az ilyen e-mail automatikát érdemes a vásárlástól számítva 7 nap múlva kiküldeni, ekkor már élményei vannak a termékeddel és véleményt alkottak róla.
A Terra Blue esetében (ahogy a példában is írtam) a vásárlás utáni véleményeket beküldők részt vesznek egy nyereményjátékban, ezzel is motiválva a kérdőív kitöltését.
3. KÉRDŐÍV:
Vásárlás utáni visszajelzés
A vásárlás után még friss a vásárlók élménye a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban, ezért jellemzően szeretnek hangot adni elégedettségüknek vagy esetleg elégedetlenségüknek.
A vásárlás után küldött e-mailek megnyitási aránya igen nagy a többihez képest, ráadásul az ebben a szakaszban bemutatott vásárlás utáni kérdőív szinte kivétel nélkül minden típusú online vállalkozás marketingjébe beépíthető és rendkívül megtérülő tud lenni hosszú távon.
Ez a kérdőív az A-LEVEL Marketing termékfejlesztési kérdőíve, melyet itt lent nyugodtan végigkattinthatsz, ez csak egy teszt. Ha a tényleges, éles kérdőívet szeretnéd kitölteni (amiért nagyon hálásak vagyunk) akkor azt ide kattintva teheted meg.
Vásárlás utáni vásárlói véleményen kívül, tökéletesen beilleszthető az e-mail automatikádba egy olyan kérdőív, ahol nem értékelést kérsz, hanem visszajelzést a vásárlódtól.
Egy remek példa erre a Boom! By Cindy Joseph esettanulmányban is közzétett e-mail kérdőív.
A vásárlás utáni e-mail automatika 13. levelében a Boom! minden vásárlótól kér visszajelzést (nem értékelést), hogy felhasználják a fejlesztésekre. Ez egy rövid, 7 kérdésből álló kérdőív, ami segít nekik többet megtudni a vásárlóikról.
A kérdőív szabadon megválaszolható kérdéseket tartalmaz, egészen konkrétan a következőeket:
„Mit tudsz megosztani magadról, hogy jobban megismerjünk?”
„Miért döntöttél a Boom! by Cindy Joseph termékei mellett?”
„Milyen kétségeid vagy bizonytalanságaid voltak a rendelés feladása előtt?”
„Mit tudunk tenni, hogy jobb legyen a vásárlási élményed?”
„Milyen más márkákat vettél még fontolóra a Boom!-on kívül?”
„Milyen terméket látnál még szívesen a kínálatban?”
„Mit szeretnél még megosztani esetleg velünk?”.
Közvetlenül a vásárlás után a köszönöm oldalon vagy a vásárlást visszaigazoló e-mailben lehetőséged van megkérdezni a vásárlót, hogy miért is vette meg a terméket. Itt nem célunk a hosszú visszajelzés, sőt minél tömörebb és rövidebb választ kapunk, annál jobb.
A Terra Blue vállalkozásnál a rendelés leadását követően a köszönöm oldalon lehetősége van a vásárlónak pár szóban összefoglalni, hogy miért is vette meg az adott terméket:
Az ilyen rövid, pár szavas visszajelzések nekünk is fontosak, hogy tudjuk mi volt a vásárlók végső indoka, ami miatt a vásárlás mellett döntöttek, valamint remek marketing eszközként szolgál például az egyes termékoldalakon megjelenítve és ezzel „inspirációt adva” másoknak:
A termékoldalak mellett például az egyes kategóriaoldalakon vagy gyűjtőoldalakon lehetőséged van egy csempés galéria formátumban is megjeleníteni az így szerzett rövid visszajelzéseket, a termék képével:
Ezt a fajta úgynevezett „Checkout Rewiev” eszközt a Stamped.io segítségével integráltuk az oldalba, melynek konfigurálásáról és pontos beállításairól ezen a linken olvashatsz.
Érdemes lehet neked is beépíteni a sales funneledbe ezt a checkout review-t, ugyanis egy rendkívül egyszerű de nagyon hasznos eszköz.
4. KÉRDŐÍV:
AZONNALI VISSZAJELZÉS WEBOLDALAKON
A 4. elkészítendő kérdőívhez a Hotjar-t fogjuk használni. Segítségével lehetőséged van bármelyik oldaladra felugró kérdőívet tenni, amelyben meg tudod kérdezni a felhasználót az esetleges elakadásairól, tapasztalatairól a weboldalakon, vagy ahogy mi csináljuk a Gyorsítósáv tréningben:
A tréning oldalakra feltettünk egy Hotjar kérdőívet, amelyben megkérdezzük a tréning résztvevőket az esetleges elakadásaikról vagy ha valami nem teljesen egyértelmű számukra azt is jelezni tudják, majd az így kapott adatok alapján módosítjuk a tréning anyagát.
Ha hasonlóan online tréningeket árulsz, vagy elérhető a klienseidnek online anyag, ajánlott beépíteni ezt a kérdőívet, hiszen ezzel könnyedén javíthatsz a szolgáltatásod minőségén és elégedettebbek lesznek a vásárlóid.
Természetesen webshopok vagy más online vállalkozás esetében is használhatóak ezek a kérdőívek más formában.
Az ilyen kérdőívekkel az oldaladon többek között:
- Megtudhatod, hogy a felhasználók miért keresték fel az oldalad.
- Megtudhatod, hogy a látogatók mit szeretnének pontosan.
- Van-e olyan hiba az oldalon, amit javítani kell.
- Felmérheted az ügyfélélményt.
- Növelheted az e-kereskedelmi konverziódat.
A Hotjar segítségével pontos képet kaphatsz arról, hogy a felhasználók milyen céllal böngészik az oldalt (nézelődés, vásárlás) és arról is, hogy milyen esetleges problémájuk merült fel vagy mi a pontos oka annak, hogy kilépnek az oldaladról:
A felhasználók válaszaiból pontosan tudni fogod, hogy miben kell fejlődnie a vállalkozásodnak vagy mit kellene másképp csinálni, hogy vásároljanak a felhasználók.
A vásárlás utáni köszönöm oldalra egy ügyfél elégedettségi kérdőívet tehetsz, egy 1-től 10-ig terjedő skálát, amin a vásárlók ki tudják választani, mennyire elégedettek a vásárlásukkal.
Az így kapott eredményeket közzé tudod tenni közösségi média profiljaidon vagy e-mail kampányaidhoz használhatod fel (pl.: Vásárlóink 98%-a maximálisan elégedett a webáruházunkkal vagy 100-ból 98 vásárlónk ajánlaná barátainak az xy webáruházat.)
Ha a vásárló 0-tól 6-ig pontozott (A) akkor utánkövetheted a következő kérdéssel:
„Milyen változásokat javasolnál számunkra, hogy elégedettebb legyél?”
Egy ilyen megoldást a Hotjar-al nagyon könnyen meg lehet csinálni és amellett, hogy az említett módon az eredményeket felhasználod a marketingben, azokat a vásárlókat, akik alacsonyabb pontszámot adtak, felkeresheted telefonon és az indokai alapján tovább optimalizálhatod a vásárlási folyamatod és a vállalkozásod.
A Hotjar Surveys technikai beállításairól ezen a linken olvashatsz bővebben. Ha inspirációra van szükséged a saját Hotjaros kérdőíved elkészítésében, akkor ezen a linken találhatod a Hotjar saját példáit.