Kérdőívek használata a marketingben

A különböző kérdőíveket számos módon felhasználhatod a marketingedben valamint remekül kiegészítheted velük a jelenlegi marketing folyamataidat.

Segítségükkel jobban megismerheted a vásárlóidat, klienseidet és termékfejlesztési szempontból is kiváló megoldás lehet, valamint kérhetsz akár azonnali visszajelzést a vállalkozásod weboldalának egyes oldalain.

A modulban bemutatunk 4 olyan kérdőívet, amelyet könnyen és gyorsan beépíthetsz a jelenlegi értékesítési tölcséredbe és miután megtetted ezt, jelentősen növelheted a konverziós arányt/ügyfelelégedettséget.

Lesz szó többek között a piackutatási kérdőívekről, vásárlás utáni kérdőívekről és visszajelzésről, kliens igényfelmérésről valamint a weboldalon való azonnali felhasználói visszajelzésekről.

Bemutatjuk a különböző lehetséges szoftvereket is, amiket mi is használunk a Tacit Project és az A-LEVEL Marketing oldalain, melyeket akár te is könnyedén beépítheted a jelenlegi sales funneledbe.

Kérdőívek felhasználási lehetőségei

A kérdőíveknek számos felhasználási módja létezik, azonban most átnézzük azokat, amiket mi is aktívan használunk és könnyedén beépíthető a te marketing folyamataidba is.

A kérdőívek kitöltése a felhasználó részéről energiabefektetést igényel, így a hosszabb kérdőíveket jellemzően nem töltik ki csak úgy, ingyen. Jó megoldás lehet, ha a kitöltéseket honorálod valamilyen módon, ami számodra és a felhasználó számára is kölcsönösen előnyös ajánlat.

Ilyen lehet például egy vásárlás utáni véleményért cserébe egy 10-20%-os kupon a következő vásárlására vagy egy piackutatás során például egy ingyenes termékminta, ezért javasolt ilyen módon motiválni őket a kérdőíved kitöltésére.

Ha egy hosszabb kérdőívet szeretnél kitöltetni a felhasználókkal, jellemzően szeretik tudni, hogy a felmérésednek mi lett az eredménye, így ha az eredmény nem üzleti titok, jó néven veszik, ha a későbbiekben ezt meg is osztod velük.

1. kérdőív:
Piackutatás kérdőív -
MArket research

Egy jól végzett piackutatás után jelentős mértékben javulhat a vállalkozásod marketingjének eredménye, ugyanis közelebbről megismerheted a vásárlóid problémáit és észrevételeit az egyéni igényeivel és a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban is.

Javasolt egy ilyen kérdőív beépítése az üdvözlő e-mail automatika 3.-4. levelébe, mert segít infót gyűjteni, bevonja a vásárlót a termékfejlesztésbe az ilyen fajta interaktív tartalom. Ennek az elkészítése nem igényel sok időt, viszont a megfelelő kielemzéssel jelentős mértékben javulhat a vállalkozásod eredményessége.

A piackutatás legjobb eredményeket hozó módja, ha személyesen te végzed a piackutatást például egy új terméked bevezetése előtt a jelenlegi vásárlóid segítségével.

Ilyen új termék bevezetéskor nagyon hatékony lehet, ha a termék fejlesztésébe bevonod a közönséged is, akár egy nyereményjáték vagy árakció keretein belül.

A piackutatás egy másik, megszokottabb módja, hogy e-mailen keresztül vagy Facebook hirdetésekkel egy landing page-re forgalmat vezetsz a meglévő célközönségedből (Retargeting).

A legegyszerűbb és leggyorsabb módja az ilyen kérdőíveknek a Typeform használata. 

A gyorsítósáv elindítása előtt végeztünk egy piackutatást a Tyeform segítségével, aminek az eredményei által sokkal közelebb kerültünk a vásárlók megértéséhez, a fő problémájukhoz és motivációjukhoz valamint a Facebook hirdetések célzását is megkönnyítette (korosztály, célközönség).

A kérdőívet nyugodtan nyomkodd végig és kérlek egy vállalkozás tulajdonos szemével figyeld, hogy pontosan mikre is térünk ki, milyen információkat szeretnénk megtudni a felhasználókról.

A kitöltés motiválása érdekében a célközönségnek jelen esetben egy releváns jutalmat ajánlunk fel, +10 vállalkozásötletet a válaszaiért cserébe.

A Typeform kérdőívet az alábbi linken keresztül érheted el.

A kérdőív segítségével, a kapott válaszokból tisztán kiderül számunkra, hogy inkább melyik nem, melyik korosztály és milyen érdeklődési körrel rendelkező személyek jelentkeztek a tréningre. Ezekből az információkból sokkal pontosabban tudunk célozni a Facebook hirdetésekkel, valamint a további kérdésekből jobban megértettük a résztvevők fő motivációját a vállalkozásindításra, így sokkal relevánsabb tartalmakat tudunk nekik gyártani.

Ennek a kétfajta piackutatásnak a legnagyobb előnye, hogy azonnali eredményeket kaphatsz, ha például reggel elindítod a forgalmat az instagram oldaladra vagy a landing page-edre, akár a következő nap már nagyon sok mindent leszűrhetsz a kapott eredményekből.

A Typeform oldalán sok előre elkészített sablon van, amiből inspirálódhatsz, kattints ide ha meg szeretnéd nézni a Typeform saját Market Research sablonját.

A piackutatás főbb lépései:

A hagyományos e-mail megkereséses megoldás mellett napjaink egyik legfelkapottabb közösségi médiájával szinte gyerekjáték egy-egy termékfejlesztési piackutatás, ez pedig az Instagram.

Erre kiváló példa a Tukko Design Instagram-on végzett piackutatása a termékfejlesztéssel kapcsolatban.

A piackutatást Instagram Story-ba rejtett kérdésekkel végezte, ami abból a szempontból is nagyon jó, hogy sok interakciót szerez ezzel a profiljának, így az Instagram szemében egy értékesebb profillal fog rendelkezni és a későbbiekben több felhasználóhoz juttatja el az egyes közzétett tartalmait.

Egy ilyesfajta termékbevezető piackutatást bárki el tud végezni, akinek van a vállalkozásához Instragram oldala, egyszerűen csak egy szavazós/felelet adós instagram matrica segítségével tedd ki storyba a piackutatásod.

A Story-k eredményét egy ízléses Instagram posztba szedte össze, amit megosztott a követőivel:

Ebbe a kategóriába tartozhat még az online vállalkozások esetében a közös munka megkezdése előtti ügyféligény felmérése. Ha vállalkozásod üzemeltetése igényli a vásárlóktól kapott bizonyos információkat, például online coach vagy és fel szeretnéd mérni ügyfeled előrehaladottságát, vagy weboldalkivitelező vagy és meg szeretnéd tudni, hogy a kliensnek pontosan milyen igényei is vannak, akkor érdemes rászánnod pár órát és összeállítani egy előre meghatározott kérdéssort.

Ez a későbbiekben hatalmas segítség lesz az együttműködésetek során, nagyban emelheti az ügyfél elégedettséget és összességében jobban meg fogod érteni az ügyfél igényeit.

A Typeform online konzultáció előzetes felmérésre készült sablonját ide kattintva nézheted meg, ezen a linken pedig egy fotós vállalkozás online adatbekérőjét tanulmányozhatod át.

Ha átnézted ezeket, láthatod, hogy egy ilyen kérdőív után sokkal gördülékenyebben fognak menni a folyamatok, mert a főbb irányvonalakat már megkaptad a klienstől, ezzel akár több órányi telefonálást és esetleges félreértéseket megspórolva magadnak.

2. KÉRDŐÍV:
Vásárlás utáni értékelés

A következő kérdőívvel, amit beépíthetsz az értékesítési folyamataidba a vásárlás utáni vásárlói visszajelzéseket gyűjthetsz. Ez több szempontból is nagyon fontosak számunkra:

Egyrészt megtudhatod, hogy milyen véleménnyel vannak a vásárlóid a termékedről, annak milyen lehetséges hibái vannak vagy mik azok, amik miatt különösen szeretik a terméked/szolgáltatásod az emberek.

Másrészt a vásárlói visszajelzések rendkívül hasznosak az értékesítésben. Legyen szó akár egy landing page-ről, egy retargeting hirdetésről vagy egy e-mail kampányról, mindenhol kiváló eredményeket érhetsz el egy-egy pozitív és őszinte vásárlói véleménnyel.

A vásárlás utáni véleménykérésről készítettünk egy külön A-LEVEL Marketinges anyagot, amit ide kattintva tekinthetsz meg.

Az ilyen e-mail automatikát érdemes a vásárlástól számítva 7 nap múlva kiküldeni, ekkor már élményei vannak a termékeddel és véleményt alkottak róla.

A Terra Blue esetében (ahogy a példában is írtam) a vásárlás utáni véleményeket beküldők részt vesznek egy nyereményjátékban, ezzel is motiválva a kérdőív kitöltését.

3. KÉRDŐÍV:
Vásárlás utáni visszajelzés

A vásárlás után még friss a vásárlók élménye a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban, ezért jellemzően szeretnek hangot adni elégedettségüknek vagy esetleg elégedetlenségüknek.

A vásárlás után küldött e-mailek megnyitási aránya igen nagy a többihez képest, ráadásul az ebben a szakaszban bemutatott vásárlás utáni kérdőív szinte kivétel nélkül minden típusú online vállalkozás marketingjébe beépíthető és rendkívül megtérülő tud lenni hosszú távon.

Ez a kérdőív az A-LEVEL Marketing termékfejlesztési kérdőíve, melyet itt lent nyugodtan végigkattinthatsz, ez csak egy teszt. Ha a tényleges, éles kérdőívet szeretnéd kitölteni (amiért nagyon hálásak vagyunk) akkor azt ide kattintva teheted meg.

Vásárlás utáni vásárlói véleményen kívül, tökéletesen beilleszthető az e-mail automatikádba egy olyan kérdőív, ahol nem értékelést kérsz, hanem visszajelzést a vásárlódtól.

Egy remek példa erre a Boom! By Cindy Joseph esettanulmányban is közzétett e-mail kérdőív.

A vásárlás utáni e-mail automatika 13. levelében a Boom! minden vásárlótól kér visszajelzést (nem értékelést), hogy felhasználják a fejlesztésekre. Ez egy rövid, 7 kérdésből álló kérdőív, ami segít nekik többet megtudni a vásárlóikról. 

A kérdőív szabadon megválaszolható kérdéseket tartalmaz, egészen konkrétan a következőeket:

„Mit tudsz megosztani magadról, hogy jobban megismerjünk?”

„Miért döntöttél a Boom! by Cindy Joseph termékei mellett?”

„Milyen kétségeid vagy bizonytalanságaid voltak a rendelés feladása előtt?” 

„Mit tudunk tenni, hogy jobb legyen a vásárlási élményed?”

„Milyen más márkákat vettél még fontolóra a Boom!-on kívül?”

„Milyen terméket látnál még szívesen a kínálatban?”

„Mit szeretnél még megosztani esetleg velünk?”.

Közvetlenül a vásárlás után a köszönöm oldalon vagy a vásárlást visszaigazoló e-mailben lehetőséged van megkérdezni a vásárlót, hogy miért is vette meg a terméket. Itt nem célunk a hosszú visszajelzés, sőt minél tömörebb és rövidebb választ kapunk, annál jobb.

A Terra Blue vállalkozásnál a rendelés leadását követően a köszönöm oldalon lehetősége van a vásárlónak pár szóban összefoglalni, hogy miért is vette meg az adott terméket:

Az ilyen rövid, pár szavas visszajelzések nekünk is fontosak, hogy tudjuk mi volt a vásárlók végső indoka, ami miatt a vásárlás mellett döntöttek, valamint remek marketing eszközként szolgál például az egyes termékoldalakon megjelenítve és ezzel „inspirációt adva” másoknak:

A termékoldalak mellett például az egyes kategóriaoldalakon vagy gyűjtőoldalakon lehetőséged van egy csempés galéria formátumban is megjeleníteni az így szerzett rövid visszajelzéseket, a termék képével:

Ezt a fajta úgynevezett „Checkout Rewiev” eszközt a Stamped.io segítségével integráltuk az oldalba, melynek konfigurálásáról és pontos beállításairól ezen a linken olvashatsz.

Érdemes lehet neked is beépíteni a sales funneledbe ezt a checkout review-t, ugyanis egy rendkívül egyszerű de nagyon hasznos eszköz. 

4. KÉRDŐÍV:
AZONNALI VISSZAJELZÉS WEBOLDALAKON

A 4. elkészítendő kérdőívhez a Hotjar-t fogjuk használni. Segítségével lehetőséged van bármelyik oldaladra felugró kérdőívet tenni, amelyben meg tudod kérdezni a felhasználót az esetleges elakadásairól, tapasztalatairól a weboldalakon, vagy ahogy mi csináljuk a Gyorsítósáv tréningben:

A tréning oldalakra feltettünk egy Hotjar kérdőívet, amelyben megkérdezzük a tréning résztvevőket az esetleges elakadásaikról vagy ha valami nem teljesen egyértelmű számukra azt is jelezni tudják, majd az így kapott adatok alapján módosítjuk a tréning anyagát.

Ha hasonlóan online tréningeket árulsz, vagy elérhető a klienseidnek online anyag, ajánlott beépíteni ezt a kérdőívet, hiszen ezzel könnyedén javíthatsz a szolgáltatásod minőségén és elégedettebbek lesznek a vásárlóid.

Természetesen webshopok vagy más online vállalkozás esetében is használhatóak ezek a kérdőívek más formában. 

Az ilyen kérdőívekkel az oldaladon többek között:

A Hotjar segítségével pontos képet kaphatsz arról, hogy a felhasználók milyen céllal böngészik az oldalt (nézelődés, vásárlás) és arról is, hogy milyen esetleges problémájuk merült fel vagy mi a pontos oka annak, hogy kilépnek az oldaladról:

A felhasználók válaszaiból pontosan tudni fogod, hogy miben kell fejlődnie a vállalkozásodnak vagy mit kellene másképp csinálni, hogy vásároljanak a felhasználók.  

A vásárlás utáni köszönöm oldalra egy ügyfél elégedettségi kérdőívet tehetsz, egy 1-től 10-ig terjedő skálát, amin a vásárlók ki tudják választani, mennyire elégedettek a vásárlásukkal. 

Az így kapott eredményeket közzé tudod tenni közösségi média profiljaidon vagy e-mail kampányaidhoz használhatod fel (pl.: Vásárlóink 98%-a maximálisan elégedett a webáruházunkkal vagy 100-ból 98 vásárlónk ajánlaná barátainak az xy webáruházat.)

Ha a vásárló 0-tól 6-ig pontozott (A) akkor utánkövetheted a következő kérdéssel:

„Milyen változásokat javasolnál számunkra, hogy elégedettebb legyél?”

Egy ilyen megoldást a Hotjar-al nagyon könnyen meg lehet csinálni és amellett, hogy az említett módon az eredményeket felhasználod a marketingben, azokat a vásárlókat, akik alacsonyabb pontszámot adtak, felkeresheted telefonon és az indokai alapján tovább optimalizálhatod a vásárlási folyamatod és a vállalkozásod.

A Hotjar Surveys technikai beállításairól ezen a linken olvashatsz bővebben. Ha inspirációra van szükséged a saját Hotjaros kérdőíved elkészítésében, akkor ezen a linken találhatod a Hotjar saját példáit.