Google ads és seo - tanácsadóknak és szolgáltatóknak

A tanácsadóknak és a szolgáltatóknak általában más marketing megoldásokat érdemes alkalmazniuk, mint az e-kereskedelmi vállalkozásoknak és teljesen eltérő az értékesítés folyamata is.

Ebben az anyagban átnézzük, hogy a keresőoptimalizálás és a Google hirdetések alkalmazása hogyan segítheti az infótermékeket értékesítő vállalkozásokat.

 Az itt leírtakat felhasználva könnyen meg fogod tudni célozni a potenciális ügyfeleidet, akkor is, ha nem egy jól definiált érdeklődési körbe tartoznak, és megtanulhatod, hogy hogyan építs bizalmat és végül hogyan értékesítsd a termékedet/szolgáltatásodat.

Az értékesítés
folyamata

Ha van egy jó ajánlatod, az már egy jó kiindulópont, de egyáltalán nem garancia a sikerre, hiszen az ajánlatot el is kell tudnod adni.

Ehhez elengedhetetlen, hogy megtaláld a potenciális ügyfeleidet. Ezt pedig akkor tudod megtenni, ha ismered őket. Tudod „hol” töltik az idejüket, milyen tartalmakat fogyasztanak és milyen oldalakat látogatnak meg az interneten.

Ha el tudod érni a potenciális ügyfeleidet, nekik nem feltétlenül érdemes azonnal az ajánlatodat megmutatni, mert lehet, hogy még nem állnak készen a vásárlásra, aminek több oka is lehet.

Vagy nem ismerik eléggé a problémát/megoldást/területet vagy még nem épült ki a bizalom a vállalkozásod felé. Emiatt először érdemes valamilyen ingyenes, de értékes tartalmat mutatni a leendő vásárlóknak.

Miután látta már valamilyen tartalmad, könnyen újra megcélozhatod másik ingyenes tartalommal vagy valamilyen csaliajánlattal. A csaliajánlat után pedig jöhet a fő terméked értékesítése.

Nézzünk erre egy konkrét példát az adoutreach.com-ról

(A teljes videót itt éred el.)

A hirdetés célja, hogy röviden bemutassa a YouTube hirdetésekben rejlő potenciált, ezzel felkeltse az érdeklődést és rávegye a nézőt, hogy további információért kattintson a linkre és regisztráljon az ingyenes webinarra.

Nyilván nem tudunk teljesen pontos és részletes információt szerezni mások hirdetéseinek beállításairól és a célzásról, emiatt időnként feltételezésekbe kell bocsátkoznunk.

Ennél a hirdetésnél azt feltételezhetjük, hogy olyan embereket céloznak vele, akik online vállalkozók. Ezt a célzást YouTube hirdetések esetében érdeklődési körök megadásával vagy egyéni célközönségek használatával lehet megvalósítani.

Az egyéni célközönségek lehetővé teszik, hogy olyan emberek számára jelenítsünk meg hirdetéseket, akik érdeklődésüket fejezték ki egy bizonyos téma iránt vagy rákerestek bizonyos kifejezésekre.

A témáról részletesebben ezen az anyagon belül a Hirdetések Egyéni Célközönségek Számára című alfejezetben olvashatsz.

YouTube hirdetések létrehozásával kapcsolatban részletesen olvashatsz az Elindulás a YouTube Hirdetésekkel című anyagban.

(Az oldalt itt éred el.)

Aki regisztrál a webinarra, az értékes információkhoz jut a YouTube hirdetésekről. Az előadás végén pedig lehetősége van fizetős szolgáltatást is igénybe venni, tehát itt „kezdődik” az értékesítés.

Ez természetesen nem egy élő előadás, hanem egy automatikus webinar, ami nagyban megkönnyíti a vállalkozás munkáját, hiszen nem kell rendszeresen megtartani az előadást.

Aki a webinar után nem vásárol azonnal, azt e-mail-ekkel (is) tudják tovább célozni, hiszen a webinar regisztrációkor meg kell adni egy e-mail címet.

Aki pedig meglátogatja ezt a landoló oldalt, de nem regisztrál, azt remarketing hirdetésekkel tudják elérni.

(A teljes videót itt éred el.)

Ezt a videót tehát azok az emberek látják, akik jártak a landoló oldalon, de nem regisztráltak a webinarra.

Ez a célzás könnyen megvalósítható egyéni célközönségek használatával, ahol be tudod állítani, hogy azok az emberek lássanak egy hirdetésed, akik jártak a weboldalad egy bizonyos oldalán, de nem jártak egy másik konkrét oldalon.

A témáról részletesebben ezen az anyagon belül a Hirdetések Egyéni Célközönségek Számára című alfejezetben olvashatsz.

(Az oldalt itt éred el.)

Itt egy landoló oldalról beszélünk, ahol a látogatónak lehetősége van időpontot foglalni egy YouTube videó hirdetésekkel kapcsolatos stratégiai hívásra. A hívás természetesen egy klasszikus sales call.

A témáról részletesebben olvashatsz az Időpontfoglaló Funnel Készítése című anyagban.

Bár ez leírva egyszerűnek hangzik, több elakadási pont is felmerülhet a folyamat létrehozása során, ezért a következő fejezetekben konkrét példákon keresztül átnézzük, hogyan érdemes kialakítani az egyes lépéseket.

A potenciális ügyfelek elérése

Ahogy az előző fejezetben is írtam, tudnod kell, hogy hol és mire keresnek rá, és milyen tartalmakat fogyasztanak a leendő vásárlóid. Ennek felderítésére szolgál a kulcsszókutatás.

kulcsszókutatás

Ha organikus vagy fizetett forgalmat szeretnél az oldaladra terelni, akkor első lépésként a kulcsszókutatást kell elvégezned, amiről részletes leírást találsz a Kulcsszólista összeállítása című anyagban.

Ha például coach vállalkozásod van, akkor gyorsan tudsz találni néhány kulcsszót, ezek – a teljesség igénye nélkül – az alábbi képen láthatóak.

A fentieken kívül természetesen más kulcsszavakat is találhatsz, hiszen nem biztos, hogy a vásárlóid tudják, hogy meg tudod oldani a problémáikat. Gondolkodj a vásárlóiddal kapcsolatban az alábbi kérdéseken:

A fentiekhez hasonló logika mentén bármely vállalkozáshoz el lehet végezni a kulcsszó kutatást, ezután pedig következhet a hirdetések létrehozása és a keresőoptimalizálás, amiről a következő alfejezetben olvashatsz részletesebben.

Előfordulhat az is, hogy nem találsz releváns kulcsszavakat, megfelelő keresési volumennel, mert a Te területeden nem jellemző, hogy az emberek rákeresnek az adott szolgáltatásra. Ebben az esetben is segítségedre lehet, ha nem csak a szolgáltatásoddal kapcsolatos kulcsszavakat keresel, hanem megpróbálod felderíteni, hogy mi iránt érdeklődnek még az ügyfeleid.

Ezen kívül a YouTube szándék alapú célzása is hasznos lehet számodra, amivel 2 alfejezettel lejjebb részletesen foglalkozunk.

keresési kampány és keresőoptimalizálás

Az előző alfejezetben kigyűjtött kulcsszavakat a Google hirdetésekhez és a keresőoptimalizáláshoz egyaránt fel tudjuk használni.
Azt fontos megemlíteni, hogy a hirdetésekkel szemben a SEO-ra fordított idő és energia hosszabb távon térül meg, ugyanis időre van szükség, mire a Google „megtalálja” a módosításaidat és előrébb rangsorolja az oldalad a találati listában.

A keresőoptimalizálásnak tehát az a hátránya, hogy nem azonnal hozza az eredményeket, az előnye viszont az, hogy ha jól végezted el a feladatot, akkor ingyen terelődik releváns forgalom az oldaladra.

A keresőoptimalizálás (SEO) és a hirdetés (PPC) közötti különbségeket jól szemlélteti az alábbi ábra.

Hirdetések Egyéni közönség számára

Az egyéni célközönségek (custom intent audiences) lehetővé teszik, hogy olyan emberekből hozzunk létre célközönséget, akik:

Ha nem találsz megfelelő kulcsszavakat a keresési kampányhoz vagy csak több potenciális ügyfelet szeretnél elérni, akkor ez a módszer hasznos lehet számodra.

Azt azonban fontos kiemelni, hogy ilyen módon drágább lehet érdeklődőket szerezni. Ezért főként olyan vállalkozások számára ajánlott ezt használni, akiknél az ügyfél élettartam értéke (customer lifetime value) viszonylag magas.

Az egyéni célközönségeket legegyszerűbben a YouTube-ról gyűjtött kulcsszavakkal lehet használni. Az alábbiakban bemutatom, hogyan.

A Keywords Everywhere egy olyan bővítmény, ami a kulcsszókutatásban segít. Alapvetően a Google és a YouTube felületén használható, de mi most csak a YouTube-ra fogunk vele koncentrálni.

A bővítmény leghasznosabb funkciója, hogy a videólejátszás mellett megjelenik 2 új ablak, amikben elemzi az adott videót. Az első ablakban a videó és a csatorna statisztikái látszanak, a másodikban pedig listázza a videóhoz tartozó tag-eket/kulcsszavakat.

Az első ablakra, tehát a statisztikákra nincs szükségünk, ezért ezt az ablakot minden esetben bezárhatjuk, hogy ne legyen zavaró. A bővítményt itt éred el: Keywords Everywhere

Ha feltelepítetted a bővítményt, akkor olyan videókat kell keresned, amelyek valószínűleg az ideális vásárlóidat is érdekelnék. Ezek lehetnek magyar videók is, de ha a vásárlóidra jellemző lehet, hogy angol nyelven is néznek videókat, akkor külföldieket is kereshetsz.

A videóknál természetesen fontos szempont, hogy viszonylag sok tag legyen megadva és azok a témára relevánsak is legyenek.

Nézzük meg, hogyan kereshetünk videókat, ha például egy online fotós tréninget szeretnénk értékesíteni. Mivel elég népszerű témáról van szó, valószínűleg találunk magyar videókat is, ezért itt kezdjük a keresést.

Ha csak a „fotózás” szót írjuk be, máris oktatóvideók sokaságával találkozunk:

Az első három videó mind különböző témájú, ami érthető, mert a keresés nem volt túl specifikus. Ez egyébként pont előnyös is, hiszen nagy valószínűséggel nem ugyanazokat a kulcsszavakat fogjuk találni mindhárom videónál.

A következő (3.) lépésben megnézzük, hogy a konkrét videók mennyire hasznosak számunkra kulcsszókutatás szempontjából.

A fenti példán kívül sok más keresést is el lehetne végezni. Például:
• Portré fotózás
• Éjszakai fotózás
• Fotó retusálás
• Milyen fényképezőt vegyek

A lényeg, hogy minél több olyan videót/témát találj, amit az ideális vásárlóid is kereshetnek.

Ami az angol nyelvű videókat illeti: Ha nem találsz magyar nyelven megfelelő videókat vagy csak tovább szeretnéd bővíteni a listát, akkor akár ugyanezekre a témákra angolul rákeresve, rengeteg új kulcsszót találhatsz.

Az első videó kifejezetten hasznosnak tűnik, mert viszonylag sok tag van megadva, ráadásul mindegyik releváns is a témára. 

Valószínűleg érdemes megvizsgálni a csatorna többi videóját is, hátha azok is hasonlóan jó, de az eddigiektől eltérő kulcsszavakat tartalmaznak.

A második videóban már több olyan kulcsszót is találunk, ami önmagában nem kapcsolódik a témánkhoz, ezért azoknak nem vesszük hasznát, de találunk kifejezetten jókat is (a lenti képen a használható kulcsszavak vannak bekeretezve).

A harmadik videónál találjuk a legtöbb megadott tag-et, de egyben ezek között van a legkevesebb használható kulcsszó (a lenti képen pirossal keretezve a használható kulcsszavak).

A Keywords Everywhere bővítménnyel 1 kattintással kimásolhatod az egy videóhoz tartozó összes tag-et, ehhez csak a jobb felső sarokban található „copy” ikonra kell kattintanod.

Így az összes tag a vágólapra kerül, majd be tudod illeszteni bárhová, akár egy jegyzettömbbe, akár közvetlenül a Google Ads felületére, az egyéni célközönségek létrehozásához.

Az a legegyszerűbb, ha egyből az egyéni célközönség létrehozásához illeszted be a kulcsszavakat, mert a Google szűri a duplikátumokat, tehát a többször előforduló kulcsszavakat csak egyszer fogja beilleszteni, illetve az irreleváns szavakat utólag könnyen ki tudod törölni.

Ha felkészült a kulcsszólista összeállítására, akkor következő lépésként létre kell hozni az egyéni célközönséget. Ezt az ESZKÖZÖK ÉS BEÁLLÍTÁSOK -> MEGOSZTOTT KÖNYVTÁRAK -> KÖZÖNSÉGKEZELŐ menüben tudod megtenni, a lenti képen látható helyen.

A plusz jelre kattintva megjelenik egy új ablak, ahol ki kell választanod az  „Olyan személyek, akik a Google rendszerében a kifejezések közül bármelyikre rákerestek” lehetőséget, és már kezdheted is a kulcsszavak beillesztését.

MEGJEGYZÉS: A fenti képen látható kulcsszavak még nincsenek „válogatva”. Ezek közül a zölddel keretezetteket biztosan ki lehet törölni.

A nem releváns kulcsszavak törlését érdemes csak a gyűjtés után elvégezni, mert ha közben is válogatunk, akkor elképzelhető, hogy ugyanazt az irreleváns kulcsszót többször is ki kell törölnünk, ezzel plusz munkát végezve.

Miután elkészült az egyéni célközönség, „utolsó” lépésként a kampányt kell létrehozni. Egyéni célközönségek csak Display vagy YouTube hirdetésekhez használhatók. Utóbbi létrehozásához segítséget találsz az Elindulás a YouTube Hirdetésekkel című anyagban.

Ingyenes tartalmak készítése

A bizalomépítés egyik legjobb formája az ingyenes tartalmak készítése, amivel értéket adhatsz a potenciális ügyfeleidnek. Ha már most tudod, hogy a leendő ügyfeleidet milyen témák foglalkoztatják a legjobban, akkor máris nekiállhatsz az ezzel kapcsolatos cikkek/videók elkészítésének.

Ha még nem tudod, hogy miről kellene tartalmat készítened, akkor először piackutatást kell végezned.

A piackutatás
menete

Keress magyar és külföldi példákat, nézd meg, hogy a területeden tevékenykedő blogok és YouTube csatornák milyen témákat dolgoznak fel és hogy a videók milyen nézettségűek.

Ha például pénzügyi tanácsadással, személyes pénzügyekkel foglalkozol akkor érdemes megkeresni a hasonló témájú blogokat és YouTube csatornákat. A keresés lépéseit és eredményeit alább találod.

Kezdjük a keresést egy kézenfekvő kifejezéssel: „Személyes pénzügyek”. Erre már az első oldalon – bár nem az oldal tetején – találunk olyan oldalakat, amelyek hasznosak lehetnek számunkra.

Az első ígéretesnek tűnő találat a privatbankar.hu személyes pénzügyekkel foglalkozó cikkeire visz, ahol rengeteg tartalom elérhető.

Mivel nem saját blogot szeretnénk indítani, csak néhány ingyenes tartalmat készíteni, így ezt az oldalt érdemes lehet átböngészni, de valószínűleg nehezebb lesz számunkra is hasznos cikkeket találni a rengeteg tartalom között.

 

A következő jónak tűnő találat a szendreiadam.hu személyes pénzügyekkel foglalkozó aloldala. Ez nem egy blogbejegyzéseket összegyűjtő oldal, hanem szemmel láthatóan válogatott tartalmak kaptak helyet, emiatt sokkal hasznosabb lehet számunkra.

Itt olyan témákat találunk, amelyek valóban foglalkoztatják a pénzügyi tudatosság felé nyitó embereket, ráadásul a cikkek címei is nagyon jól vannak megfogalmazva, tehát innen biztosan érdemes lenne inspirációt gyűjteni.

 

További példákat találhatunk, ha egy másik kifejezésre keresünk rá. Legyen ez most a „hogyan spóroljak”, ami szintén foglalkoztathatja az ideális vásárlónkat.

Itt már rögtön az oldal tetején ígéretes találatok jönnek, lejjebb görgetve azonban látszik, hogy egy sokkal felszínesebb keresést végeztünk, ugyanis megjelennek a kapuciner.hu és a ridikul.hu jótanácsai, de még a gyakorikerdesek.hu is „beszáll a játékba”.

Utóbbi példákat természetesen nem érdemes komolyan venni, de az első helyen megjelenőket igen. A helloroar.hu egy kifejezetten pénzügyi tanácsadó oldal, tehát határozottan konkurencia a számunkra. A blogbejegyzéseik között szintén számos hasznos tartalmat találunk, amit felhasználhatunk inspirációként.

A Google keresés második találata a kiszamolo.hu egy nagyon régi bejegyzésére visz minket.

Ez az oldal a privatbankar.hu-hoz hasonlóan nagyon sok bejegyzést tartalmaz és alapvetően nehéz lenne megtalálni a számunkra is értékes írásokat, azonban itt van egy könnyítés: a fontosabb cikkeket összegyűjtötték nekünk egy bejegyzésbe.

 

Kézenfekvő megoldás megnézni, hogy az első lépésben talált blogoknak van-e YouTube csatornájuk, ahol további hasznos tartalmakat találhatunk.

A kiszamolo.hu és a helloroar.hu csatornái nem túl aktívak, ezekkel nem érdemes most foglalkoznunk, a privatbankar.hu csatornája pedig nagyon más témákkal foglalkozik, mint amire nekünk szükségünk van.

Szendrei Ádám viszont a YouTube-on is segítségünkre lehet, ezért az ő csatornáján mindenképp érdemes inspirálódni.

Ezek után érdemes a kutatást releváns keresőszavakkal folytatni. Ha elkezded begépelni, hogy „pénzügy”, a YouTube keresője több javaslatot is ad számodra:

A fenti javaslatokat végignézve több olyan videót találunk, ahol a csatorna nem kifejezetten pénzügyekkel foglalkozik, csak épp egy ilyen témájú videót is készítettek. Ezek a csatornák sajnos nem lesznek hasznosak számunkra.

Az első javaslat a pénzügyi fitnesz csatorna, itt viszont megint találunk érdekes tartalmakat, így innen is tudunk inspirálódni.

A keresés tovább folytatható más, a közönségre releváns keresőszavakkal, de most menjünk tovább a 3. lépésre.

Ha beírjuk a Google keresőbe, hogy „personal finance blogs”, akkor rögtön több cikket is találunk, ami pénzügyi blogokat gyűjt össze.

Már az első gyűjtésben találunk olyan oldalakat, amik hasznos témákat dolgoznak fel. Ilyen például a wellkeptwallet.com, ahol a cikkeket 4 nagy témába sorolják: pénzszerzés, spórolás, hitel visszafizetés és befektetés.

A mi szempontunkból az első kettő az érdekes, de a cikkeket átfutva hamar kiderül, hogy csak a spórolással kapcsolatos cikkek lesznek használhatóak. Könnyen elképzelhető, hogy találunk olyan témát, amit mi is feldolgozhatunk.

A millennialmoney.com a wellkeptwallet oldalhoz hasonló témákban ír, de itt más megközelítésű cikkeket találunk. Ezen az oldalon is érdemes körülnézni, mert minden bizonnyal találunk inspirációt.

Ha beírjuk a YouTube keresőjébe, hogy „how to save money”, természetesen rengeteg releváns találatot kapunk.

A legtöbb csatorna nem kifejezetten a pénzügyekkel foglalkozik, csak valamiért ezt a témát is érintik. Nekünk olyan csatornákat kell keresnünk, amik kifejezetten a pénzügyekkel foglalkoznak, hogy újabb tartalom ötleteket találhassunk.

A fenti kereséssel szerencsénk van, mert rögtön a második video Nate O’Brien csatornájáról érkezett, ez a csatorna pedig nagy hangsúlyt fektet a pénzügyi témára.

Azt javaslom, hogy a piackutatás során gyűjts ki minden olyan témát, ami érdekes lehet, és miután végeztél a piackutatással, nézd át a listát és válaszd ki a legígéretesebb témákat.

Kulcsszavak
szerepe

Miután kiválasztottad a témát, végezz ismét kulcsszókutatást. Nézd meg, hogy a témához kapcsolódó kulcsszavak milyen keresési volumennel rendelkeznek és ezek ismeretében gondold át, hogy érdemes-e energiát fordítanod a keresőoptimalizálásra.

Ha például egy táplálkozási tanácsadó úgy dönt, hogy a vegán étrendről készít tartalmat, akkor a kulcsszókutatás elvégzése után azt fogja látni, hogy ebben az esetben határozottan érdemes foglalkozni a SEO-val, mert a kapcsolódó kulcsszavak megfelelő keresési volumennel rendelkeznek, ahogy azt a lenti ábra is mutatja.

Ha ugyanez a táplálkozási tanácsadó úgy dönt, hogy inkább a fruktóz diétáról készít cikket (mert ez a téma ragadja meg legjobban az ő célközönségének a figyelmét), akkor már más a helyzet, hiszen a lenti képen látható, hogy nagyon kevesen keresnek rá erre a témára.

Természetesen a kulcsszavakat itt is érdemes belefoglalni a cikkbe, de valószínűleg nem kell túl sok időt és energiát fordítani a részletes keresőoptimalizálásra, mert az alacsony keresési volumen miatt nem eredményezne jelentős mennyiségű organikus forgalmat.

A kulcsszavak használatáról részletesen olvashatsz a Kulcsszólista összeállítsa című anyagban.

– a vásárlóid számára releváns blogok és youtube csatornák keresése

– érdekes témák gyűjtése

– ingyenes tartalmak készítése és promótálása

– kulcsszavak figyelembevétele 

Értékesítés

Miután valaki elolvasta egy cikkedet, már könnyen újra meg tudod célozni remarketing hirdetésekkel vagy, ha már az e-mail címét is megadta, akkor küldhetsz neki marketing email-eket is.

Bármelyik eset áll fenn, a végső cél természetesen a szolgáltatásod értékesítése, amit különböző eszközök alkalmazásával tudsz megtenni.

Ha a Google keresőben ppc tanfolyamokat keresünk, akkor az alábbi eredményeket kapjuk:

Itt a második találat a l-a-b-a.hu egy kurzusa. A link egy szépen elkészített landoló oldalra visz tovább, ahol név, e-mail cím és telefonszám megadásával, tulajdonképpen 1 perc alatt tudunk bővebb információt kérni a kurzusról.

A trafficandfunnels.com remek példával szolgál a sales call jelentkezésre. Itt egy ingyenes 45 perces konzultációra lehet időpontot foglalni, amit arra használnak, hogy a megfelelő irányba tereljék az érdeklődőiket.

Webinarra jellemzően YouTube-ról érdemes forgalmat továbbítani. Erre jó példa a Tudástár Klub alábbi hirdetése:

A hirdetésre vagy a leírásban elhelyezett linkre kattintva továbbjutunk a landoló oldalra, ahol a webinarra tudunk jelentkezni:

A fenti elemekből nem biztos, hogy mindegyik jól használható a Te vállalkozásod számára. Gondold át részletesen, hogy melyik megoldást milyen formában tudnád beépíteni az értékesítési folyamatba, majd figyeld az eredményeket és optimalizáld az egyes elemeket.

– sales call

– webinar

– landing page

(csak nagy vonalakban)